Beantwoorden
Kurt581
Experienced Beetjesweter
Leesbeest! Leesclubje starten? Primeur! Pageturner!

RJ45 naar RJ11 adapter gebruiken bij TEL1-poort

Hallo iedereen

Ik ben Kurt en nieuw hier op dit forum. 

Kan je een standaard rj45 naar rj11 adapter/verloopstekker gebruiken om via een Cat5 kabel een aansluiting te maken naar de tel1 poort van je modem. In mijn woonkamer is een wandcontactdoos met 2 rj45 aansluitingen, waarvan 1 gebruikt voor de digicorder. Op de andere had ik graag het telefoonsignaal van de tel1 poort doorgestuurd gekregen. Kan dit met de standaard rj45 naar rj11 stekkers die je in de handel vinden kunt?

Titel aangepast door Tae-Yoon (mod) | Vorige titel: Rj45

0 Likes
5 reacties
kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@Kurt581Is perfect mogelijk voor gewone analoge telefonie.

RJ11 is een 6polige connector waarin 4 posities aangesloten worden.
Met een gewone CAT5(e) kabel kan je zo twee punten volledig voorzien via één kabel (kabel uiteraard ergens onderweg opgesplitst in twee richtingen.
Van de 4 draden zijn normaal maar twee echt gebruikt voor gewone telefonie
Het Telenet systeem gebruikt 2 draden voor analoge telefonie op de modem, je kan met een CAT5(e) kabel 4 punten volledig voorzien

Let wel op: het is niet zomaar klakkeloos mogelijk een groot aantal telefoons parallel aan te sluiten op één telefonie-aansluiting (tot 2 lukt het meestal nog wel). Voor grotere aantallen ben je best een analoge binnenhuiscentrale te plaatsen , werkt ook perfect op de telenet telefonie-aansluiting. Vanuit die centrale kan je dan weer met minstens CAT5(e) kabel vertrekken zoals beschreven.

Je kan bv met één kabel naar elke verdieping gaan, en op elke verdieping opsplitsen naar 2 (eerste systeem) of 4 (tweede systeem) telefoons.

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Kurt581
Experienced Beetjesweter

Bedankt voor het snelle antwoord. Het is niet de bedoeling van meerdere telefoons aan te sluiten, enkel het signaal van de tel1 poort (modem in berging) via de bestaande kabel in de wachtbuis naar de wandcontactdoos in de living te krijgen. Aangezien de kabel aan de kant van de modem een rj45 aansluiting heeft wist ik niet of dit via zo'n verloopstuk in de rj11 tel1 poort zou passen. 

0 Likes
Ex-Netweter

Gewoon een RJ45 koppelstukje (FF) op de UTP kabel aansluiten, hier kan je dan een RJ11 kabeltje in steken om met de TEL poort van de modem te verbinden ...

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 Vraagbaakkampioen!

Je hebt dus 2 verloopstukjes nodig. 1 kant telefoon en 1 kant modem.

Als je een RJ11 stekker in een RJ45 propt dan is het RJ45 deel stuk.

Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Kurt581
Experienced Beetjesweter

Alvast bedankt voor jullie hulp. Ik laat het nog weten als het gelukt is.