Beantwoorden
yves18
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Wereld gedichtendag Alles op zijn plek! Netjes! De kop is eraf!

Random package loss bij gebruik modem + router

Dag allen, ik maak momenteel gebruik van volgende set-up:

  • Telenet modem (wired DOCSIS 3.1) - geen wifi
    • Deze is nieuw van dit weekend, eerder hadden we eentje met WIFI
  • TP-link archer AX73 - AX5400 - met wifi
  • 2 extenders
    • Deze zijn out of scope voor de issue, gezien het zich in de router zelf of in de modem voordoet

 

Alles behalve de digibox is verbonden op de AX73. Bepaalde apparaten via kabel, anderen via wifi. Zowel via kabel als via wifi gebeurt het dat er op bepaalde momenten plots problemen zijn met enorme package loss:

  • Connectie in Teams kwijt (of gewoon alles dat voor 10 seconden stilstaat, waarna alles zich terug herstelt)
    • Soortgelijke issues bij Discord voice chat
  • Disconnects in games

 

OPGELET: deze issues doen zich soms dagenlang niet voor, daarna ineens wel weer. Snelheid is over het algemeen geen issue, alleen de stabiliteit. 

 

Vandaag heb ik testen gedaan door rechtstreeks op de modem via kabel te connecteren en op die manier in Teams te werken, dit lijkt probleemloos te gaan. Ergens in de AX73 gaat er dus zo nu en dan iets mis, waardoor dit probleem zich voordoet.

 

Extra info:

  • De router heeft sinds net een statische IP (buiten de Telenet range, onder x.x.x.100) - dit effect heb ik nog niet getest.
  • NAT heb ik wel ingeschakeld gelaten - is dit iets wat voor de problemen kan zorgen?
  • Ik las ook de mogelijkheid om evt de modem in bridge modus te schakelen of een MAC passthrough te doen voor de router?
    • Mijn kennis is iets te beperkt om de impact hiervan in te schatten, zowel de risico's als het feit of dit het probleem oplost is me onduidelijk.

 

Iemand een idee wat hier de oplossing kan zijn?

0 Likes
4 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5198
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Random package loss bij gebruik modem + router

Had je voordien een modem only?

In je Telenet modem moet je het externe Mac adres van je TP-Link invoeren als pass trough.

yves18
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Wereld gedichtendag Alles op zijn plek! Netjes! De kop is eraf!

Random package loss bij gebruik modem + router

Bedankt, ik ga dat al eens proberen dan. We werken al langer via deze 'oplossing', maar de problemen lijken erger te zijn geworden de laatste paar maanden, waarin ik al veel heb zitten experimenteren.

 

Morgen meer nieuws 🙂

0 Likes
Ex-Netweter
 

Random package loss bij gebruik modem + router


@yves18  schreef:

OPGELET: deze issues doen zich soms dagenlang niet voor, daarna ineens wel weer. Snelheid is over het algemeen geen issue, alleen de stabiliteit. 

...

Vandaag heb ik testen gedaan door rechtstreeks op de modem via kabel te connecteren en op die manier in Teams te werken, dit lijkt probleemloos te gaan. Ergens in de AX73 gaat er dus zo nu en dan iets mis, waardoor dit probleem zich voordoet.


Voorbarige conclusie wanneer je zelf stelt dat het soms dagenlang niet voorkomt.
Je houdt best een logboek bij met datum en uur wanneer het probleem voorkomt, eventueel aangevuld met een lijstje van het reëel internetgebruik op dat moment.

Eerste stap is nu de Telenet-modem/router in bridge-modus zetten zodat de overbodige routerfunctie van de Telenet-modem wordt uitgeschakeld en je AX73 een rechtstreekse internetverbinding krijgt. (Dynamisch IP op de AX73 terug aanzetten, anders ga je geen verbinding krijgen)

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Random package loss bij gebruik modem + router

@yves18 

Teams/outlook ondervind wat problemen momenteel bij Microsoft.

Panne teams link 

Maar zowizo zou ik wel de aanpassing doen die de posts hierboven hebben vermeld

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes