Beantwoorden
toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Reeks foto's verkleinen via irfanview 4.62

Ik probeer foto's te verkleinen met het gratis programma irfanview 4.62 maar dat gaat niet zoals gehoopt.

Een voorbeeld:

Om een reeks foto's van ongeveer 8000 kb te verkleinen klik ik 'bestand' - 'groepsconversie' aan en dan ga ik naar 'geavanceerd' naast 'gebruik geavanceerde opties'.

Op het tabblad dat dan verschijnt, vul ik bij 'nieuwe grootte als percentage origineel' 99 in en dan denk ik dat de foto dus maar 1% kleiner wordt maar dat is blijkbaar niet zo want de foto's zijn dan nog maar ongeveer 770 kb groot.

Wat doe ik fout?

 

Titel gewijzigd door Philippe (mod) | Vorige titel: reeks foto's verkleinen

5 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5399
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reeks foto's verkleinen via irfanview 4.62

Welk formaat (extentie) heeft de originele foto en in welk formaat is de opgeslagen foto. Stel dat de oorspronkelelijke foto niet gecomprimeerd is, bijvoorbeeld in tiff formaat (exentie waaarschijlnijk tif). Je slaat diezelfde foto op  in jpeg formaat (extentie doorgaans jpg), dat is niet enkel een gecomprimeerd formaat, maar sommige zaken worden ook weggelaten. Bovendien zijne er nog extra zaken die je kan instellen bij het opslaan in jpg.  Zo zie ik met mijn versie van Ifranview volgend venster bij opslagen als:

janne_man_0-1706561097550.png

Daar staat ook Set file size bij met een verstekwaarde van 150 kB. Gans boven kies je het percentage van kwaliteit (benadering van de oorspronkelijk foto) dat bij verstek op 80 staat. Je kan enkel de kwaliteit aanpassen als de bestandsgrootte niet is aangevinkt.

Bij het opslaan of bewaren van foto's moet je eerst voor jezelf beslissen wat je wil bewaren. Wil je de hoogst mogelijke kwaliteit, behoud dan formaten zoals tif en raw (extentie van raw foto's verschilt van camerafabrikant). Wil je een foto die je nog wil afdrukken op een A4 formaat heb je een hoger aantal pixels nodig dan een foto op A5. Op deze site vind je een goed overzicht. Dat mag dan gerust in jpeg.  Doe een aantal pogingen en vergelijk de resultaten. Behoud zo lang als mogelijk de oorspronkelijke foto. Elke manipulatie van een foto geeft een degradatie die je allicht niet eens zal opmerken.

 

toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Reeks foto's verkleinen via irfanview 4.62

Het origineel is een jpg-bestand van 9524 kb (4752-3168) en na verkleinen (99% aangegeven) is het nog steeds jpg maar dan 1168 (4752-3168) wat dus veel minder is dan 99% van het origineel.

Op het scherm 'opties voor opslaan' staan dezelfde dingen aangevinkt als in jouw voorbeeld.

De foto's moeten dienen op om ergens online op te slaan zodat leden die daar kunnen bekijken.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5399
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reeks foto's verkleinen via irfanview 4.62

Wat stoort u in her resultaat dat je bekomt? Als je uw resultaat bekijkt en vergelijkt met de originele foto wat zie je minder of anders?

Dus bepaal eerst het doel. ik heb begrepen dat uw doel is om foto's te hebben die minder plaats innemen. Dat bekom je in eerste instantie door een lagere resolutie hebben (aantal pixels per duim of per cm).  Met uw hoge resolutie foto kan je inzoomen op details en je moet ver inzoomen eer je slecht beeld krijgt. Met uw resultaat foto zal je veel vlugger slecht beeld hebben bij inzoomen.

Tweede vraag die je u moet stellen wat zijn de minimale kwaliteitseisen waar de foto moet aan voldoen. (Is het de bedoeling dat leden enkel online de foto's bekijken of is het ook goed dat leden de foto's downloaden en er ik weet niet wat mee doen?)

Na deze deze denkoefening probeer je tot het resultaat u voldoet.

In de plaats van met percentages te werken, ben ik eerder geneigd om een bestandsgrootte op te geven: 300kB, 600 kB, 1000 kB. Ik denk zeker wat tonen op een webpagina je hiermee voldoende hebt.

 

toontje
Experienced Meerweter
Berichten: 95
Full speed writing! Warming up? De vlam zit erin. Goed bezig!

Reeks foto's verkleinen via irfanview 4.62

'Wat stoort u in her resultaat dat je bekomt? '

Op zich stoort mij niets maar ik vind het nog steeds vreemd dat de wiskundige berekening 'getal maar percentage is gelijk aan nieuw getal' niet geldt voor het verkleinen van een foto.

Of aan de hand van mijn voorbeeld: foto van 9524 grootte x 90% zou dan 9428 groot moeten zijn terwijl hij dus maar 1168 groot is.

 

Deze vraag mag als opgelost afgesloten worden.

janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5399
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Reeks foto's verkleinen via irfanview 4.62

@toontje 

jpg is een gecomprimeerd bestand met verlies aan informatie. Het kan best zijn dat uw origineel een geen of een zeer zwakke compressie  heeft en dat irfanview een sterkere compressie gebruikt. Je kan daar geen wiskundige berekeningen op maken. Als je de eigenschappen van je foto's bekijkt dan zie je zoiets:

janne_man_0-1707436949087.png

Zou het niet kunnen dat je het percentage verkeerd begrepen hebt en dat 90% enkel de te behouden kwaliteit opgeeft.  Een beetje kwaliteitsverlies zal je allicht niet eens opmerken.

Een TIFF (extentie .tif) is normaal niet gecomprimeerd. Converteer uw oorspronkelijke jpg foto naar tif (met irfanview), reduceer die naar 90%, vervolgens converteer je naar jpg.

Om meer te weten zou je best eens verdiepen in de kennis van de exif informatie. Dan kan je vaststellen dat veel foto's in de exif info nog een preview foto hebben en één of meer miniaturen (thumbnails).