Beantwoorden
pjadrico
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet

Dag iedereen,

Een 2-tal weken geleden heb ik mijn Internet abonnement aangepast naar One Up. Bij het inloggen op 'Mijn Telenet' ontdekte ik toevallig dat mijn huidige modem de maximale snelheid van One Up niet aan zou kunnen & ik deze gratis kon laten omruilen. Toen ik dit weekend mijn oude modem (CH7465LG-TN) verving door de nieuwe modem (CH8568LG), leek alles perfect te werken (led status: wit), tot ik de nieuwe modem wilde activeren via 'Self Starter'. Na het ingeven van mijn klantnummer kreeg ik een foutmelding en kon mijn modem dus niet worden geactiveerd. Onmogelijk om voorbij deze foutmelding te geraken. Ik heb vervolgens geprobeerd om de modem te resetten, deze opnieuw te installeren, enzovoorts, maar dit hielp niets. Ook de oude modem opnieuw aansluiten om toch op die manier Internet te hebben, hielp ook niet meer. Wat maakt dat ik nu al enkele dagen zonder Internet zit... 

Het vreemde is dat ik me wel kan connecteren op de WiFi v/d nieuwe modem maar na 2 of 3 sites te bezoeken, forceert hij me opnieuw naar de 'Self Starter' pagina & kan ik niets meer doen. De korte tijd dat ik wel iets kan doen is sowieso tegen beperkte snelheid (1,8 mbps). Ik vermoed dat dit de basis snelheid is die de modem nodig heeft om die 'Self Starter'-pagina te kunnen laden & vervolgens een signaal terug te sturen, maar ik kan me vergissen. Hierdoor vermoed ik ook dat het om een software probleem gaat & niet per se hardware? De snelheid wordt immers beperkt & zal waarschijnlijk pas na activatie volledig worden opengesteld.

Na bellen met de helpdesk, konden ze hier niets anders doen dan een ticket aanmaken, zodat de achterliggende diensten hier verder aan kunnen werken. De persoon vertelde me dat hij in het systeem kon aflezen dat verschillende zaken 'in order' staan & daardoor misschien de activering v/d modem verhindert? Het ticket werd in prioriteit gezet maar ik heb geen idee hoelang dit kan duren. Ik vrees het ergste...

Heeft iemand tips wat ik zelf nog kan proberen van thuis uit?
Kan het helpen om te vragen / aan te dringen een technieker langs te sturen? 

Ik heb geen idee wat ik heb misgedaan alleszins... Het is alleszins niet serieus om het omruilen van een modem aan te bieden, terwijl je dan op zo'n problemen stuit. Ik heb het Internet ook nodig voor mijn thuiswerk... Ik los het momenteel op via 4G/5G Mobile Hotspot maar dat kan ook niet blijven duren...

Dank voor jullie advies/hulp alleszins,

Vriendelijke groeten,

Ter info: ik weet dat ik nog in het oude systeem zit van Telenet & nog moet gemigreerd worden naar het nieuwe
Ter info: ik werk met een ORBI-systeem dat ik aansluit op mijn Telenet modem. Deze had ik ook aangesloten op de nieuwe modem van bij de start van de installatie. Geen idee of dit een invloed kan gehad hebben ja/neen

 

Titel gewijzigd door Caro (mod) | Vorige titel: Activatieprobleem nieuwe modem (CH7465LG-TN)

7 reacties
Ex-Netweter
 

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet


@pjadrico  schreef:

Heeft iemand tips wat ik zelf nog kan proberen van thuis uit?


Niets, als de Telenet-klantendienst er niet in slaagt om de CH8568LG te activeren en alleen "de achterliggende dienst" dit "manueel" moet oplossen, dan kan je niets doen met deze modem.

Nog eens een modemwissel (aangezien je met de CH8568LG niet online raakt) is natuurlijk steeds een mogelijkheid. Dat kan via een technicus of zelf via een Telenet-winkelpunt.
Onterecht gefactureerde bedragen tijdens downtime hoef je niet te betalen en dien je steeds te betwisten. Een eventuele domiciliëring stopzetten tijdens dit geknoei van Telenet is aan te raden om niet onnodig geld te verliezen.

Als je inkomen volledig van je internetverbinding afhangt, moet je sowieso een backup bij een tweede provider voorzien. Een goedkope internetlijn via het VDSL- of fibernetwerk bijvoorbeeld: https://bestetarief.be

Als je al je telecomdiensten bij één leverancier neemt en die leverancier laat het afweten, dan zit je als thuiswerker mogelijks zonder inkomen. Better safe than sorry, een backupverbinding is écht een noodzaak in dat geval. Diensten over verschillende leveranciers spreiden is in dat opzicht ook veel slimmer dan alles in één pakket bundelen.

pjadrico
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet

Dag Raf,

Ik zou het dus kunnen proberen om mijn modem om te laten wisselen in een Telenet center? Is er dan niet veel kans dat dezelfde foutmelding zich opnieuw produceert? Of kunnen zij die modem al activeren in het Telenet center zelf, zonder dat ik die thuis helemaal moet installeren? Indien dit laatste klopt, kan het inderdaad de moeite lonen dat ik dit eens probeer.

Weet jij toevallig ook iets af van de Orbi Mesh routers? Ik heb thuis zo'n systeem geïnstalleerd die draaide op mijn oude modem. Loont het de moeite, als ik toch eventueel de modem ga omwisselen, om dan voor het CV8560E-model te gaan, die bridging ondersteund? Of gaat dit weinig verschil maken in de setup? 

Groetjes,

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet

@pjadrico 

Als je deze modem zelf bent gaan ruilen , wat ook blijkt uit je topic en je bent dus in een Telenet center geweest kan het zijn dat ze vergeten zijn je volledige gegevens van de modem in te geven. Dan wil dat dus zeggen dat de provisienering niet doorloopt of verkeerd en dan heb je geen internet. Dus die modem zal dan niet herkend worden in het systeem waardoor er geen internet verbinding tot stand komt. In het verleden heb ik dit ook al aan de hand gehad , in het weekend een andere modem maar provisienering niet correct. Ik merkte dit al direct en heb dezelfde dag direct gebeld en jawel hoor....

Nu ga je spijtig genoeg zelf niet veel kunnen doen nu is het aan de achterliggende dienst om dit in orde te maken. Het kan ook iets anders zijn dan de provisienering maar ik vermoed dat het dat is maar goed kan mis zijn kan niet zien wat er gebeurd. Beste is of wel nog eens te bellen of een berichtje op Whatsapp te doen eventueel anders moet je wachten. Mijn case was wel met twee dagen in orde dus op zich ging dat wel vrij snel bij mij. 

De wifi zal wel herkend worden en je kan er mee verbinden dat is geen probleem en dat je die sites hebt kunnen zien is omdat ze waarschijnlijk in je cashe en cookies zitten waardoor je wel deze sites zag. Maar als je internet wil openen zul je zien idd zien dat je op die selfstarter komt. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet

Orbi Mesh heeft een eigen routerfunctie, dus de CV8560E in bridge-mode (MAC pass-through) is dan ideaal. In routermodus kan je alle functies van je Orbi-toestellen benutten, anders moet je de Orbi's in AP-modus configureren en verlies je veel mogelijkheden.

Voor elke opstelling met eigen Wifi-apparatuur is de CV8560E trouwens aan te raden omdat dit de enige Telenet-modem is die bridging ondersteunt.

Zoals gezegd, een modemwissel is steeds een mogelijkheid en geeft je volgens mij een volledig nieuwe kans op een perfect verlopende activering zonder te moeten wachten op een "manuele" interventie van een "achterliggende dienst".

pjadrico
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Leesbeest! Goed gevonden! Leesclubje starten? Primeur!

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet

Dag iedereen,

Update: tot mijn verbazing kreeg ik zonet een SMS van Telenet dat mijn modem zou geactiveerd zijn. Na een controle blijkt dit effectief het geval. Als het goed is, mag het ook worden gezegd: ik heb 'maar' 3 dagen moeten wachten voor een oplossing. 

Na controle met vaste kabel blijkt de download snelheid op 940 MBPS le liggen (lijkt me OK) & de upload snelheid rond de 40 MBPS (lijkt me dan weer wat weinig). Via Wifi krijg ik op andere plaatsen in het huis tussen de 400 & 700 MBPS, wat me ook niet slecht lijkt. Dit krijg ik misschien hoger door betere plaatsing v/d Orbi-stations. 

@Ex-Netweter gezien mijn problemen met de modem-wissel & deze nu werkt, ga ik het niet wagen om deze modem om te ruilen voor het E-model met bridging. Ik heb mijn huidige Orbi-router zonet aangesloten op de Telenet modem & laat hem voorlopig zo z'n werk doen. Als ik jou bericht goed las, raad je dan wel om de Orbi in te schakelen als Access-point & niet als Router? Waarom is dit beter? En welke functies zou ik dan verliezen die belangrijk zijn?

Nog eens bedankt voor alle antwoorden & tips. 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5867
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet

@pjadrico 

Je upload is niet hoger dan 40 Mbps dus dat is goed en normaal. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Ex-Netweter
 

Activatie modem (CH8568LG) via selfstarter lukt niet

Het coaxkabelnetwerk van Telenet kan momenteel maar 40 Mbps upload aan. Dat is dan ook de maximumspecificatie van de duurste Telenet-bundel. Voor hogere upload heb je een Fiber-to-the-Home-verbinding nodig die je momenteel alleen bij de concurrentie kan vinden.

Met de Telenet CH8568LG en de Orbi in routermodus heb je twee routers achter elkaar, dat is nutteloos en vertraagt ook de reactiesnelheid (ping, latency) van je internetverbinding.
Daarnaast is het met zo'n opstelling soms omslachtiger (of zelfs onmogelijk) om bepaalde toepassingen (VPN, lokale game-server, lokale webserver) te configureren voor inkomende verbindingen.

Met de Telenet CV8560E in bridge-mode vermijd je zulke problemen. Je eigen Orbi-router krijgt dan een publiek IP-adres, een rechtstreekse verbinding met het internet. Op je Orbi kan je dan ook alle geavanceerde functies zonder problemen gebruiken, zoals een alternatieve DNS of lokale port forwarding wanneer je dat voor een bepaalde internettoepassing zou nodig hebben.

Wat voor jou belangrijk is, dat weet ik niet, dat moet je zelf beslissen. Met een Orbi-systeem in huis lijkt me gewoon logischer om de modem van je provider in bridge-mode te kunnen zetten.