24785
netweters
|
152662
antwoorden
|
20729
vragen
|
Ik heb sinds een paar maanden een F@ST3896LG-TN modem van Telenet inclusief enkele 360-pods. Typisch op vakantie RDP ik vanop mijn Macbook laptop naar mijn desktop thuis (Windows 10) via Microsoft Remote Desktop om enkele Windows-only apps te kunnen blijven gebruiken.
Thuis doe ik dit ook vaak maar dan over het lokaal netwerk (dus rechtstreeks naar het lokaal IP van mijn desktop). Met mijn vorige Telenet modem werkte dit prima, maar met de F@ST3896LG-TN blijkbaar niet meer.
Wat heb ik al gedaan?
- Port forwarding van poort 3389 op MyTelenet ingesteld op het lokaal IP adres van mijn desktop
- Public IP adres opgezocht via whatsismyipaddress
- Remote desktop ingesteld en toegelaten op mijn desktop (inclusief Windows firewall settings)
- Microsoft Remote Desktop client ingesteld op Macbook met 2 connections (lokaal en internet). Enige verschil is het IP-adres waarop ik probeer te connecteren (respectievelijke een lokaal 192.168.x.x adres en een publiek IP adres) en het gebruik van een gateway 255.255.255.0 voor de lokale connectie.
Met die settings lukt het dus wel om te RDP'en via het lokaal netwerk, maar niet via het internet.
Wat heb ik al geprobeerd? Verschillende variaties van settings in Microsoft Remote Desktop, waaronder het wel/niet gebruik van de gateway, user account "ask when required" vs vooraf ingesteld etc.
Ik had ergens gelezen dat de port forwarding settings op deze modem niet correct werken maar waarom werkt RDP op het lokaal netwerk dan wel nog? Verder merk ik ook op dat het niet meer mogelijk lijkt om je publiek IP-adres remote op te vragen via MyTelenet, klopt dat?
Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: RDP via internet lukt niet op F@ST3896LG-TN
@Ventis schreef:Ik had ergens gelezen dat de port forwarding settings op deze modem niet correct werken maar waarom werkt RDP op het lokaal netwerk dan wel nog?
Bij een lokaal IP-adres port-forwarding geen enkele invloed.
@Ventis schreef:Verder merk ik ook op dat het niet meer mogelijk lijkt om je publiek IP-adres remote op te vragen via MyTelenet, klopt dat?
Kan je terugvinden in de Geavanceerde instellingen op de website of in het Netwerkschema in de app
Vreemd, in Geavanceerde instellingen op de website vind ik niets terug over mijn huidig publiek IP-adres. Enkel een sectie "Netwerk" (waar het LAN-subnet staat en een switch voor UPnP), een sectie "IPv4-firewallinstellingen" (waar je ook de port forwarding kan instellen) en een sectie "IPv6-firewallinstellingen".
Zelfde verhaal met de app trouwens, je kan enkel het lokaal IP van je modem zien (192.168.0.x).
Vreemd inderdaad staat bij mij tussen LAN en IPv4-firewall. Ik heb wel nog een oudere modem, dus kan misschien daar aan liggen.
Heb je de modem recent nog eens herstart? Misschien maakt het een verschil.
@Ventis schreef:- Microsoft Remote Desktop client ingesteld op Macbook met 2 connections (lokaal en internet). Enige verschil is het IP-adres waarop ik probeer te connecteren (respectievelijke een lokaal 192.168.x.x adres en een publiek IP adres) en het gebruik van een gateway 255.255.255.0 voor de lokale connectie.
255.255.255.0 is geen gateway maar een subnetmask
@Ventis schreef:Met die settings lukt het dus wel om te RDP'en via het lokaal netwerk, maar niet via het internet.
Heb je die test via het internet geprobeerd vanop een andere locatie, of vanop de thuislocatie?
Het kan dus wel zijn dat de F@ST3896LG-TN geen verbinding toelaat via het publiek IPv4 adres als je op hetzelfde netwerk zit?
@Ventis schreef:Verder merk ik ook op dat het niet meer mogelijk lijkt om je publiek IP-adres remote op te vragen via MyTelenet, klopt dat?
Voor dergelijke applicaties kan je beter een dyndns client (vb No-IP) op jouw desktop thuis installeren, die het extern IP adres controleert (hoewel zo frequent verandert jouw Telenet IPv4 adres niet) ...
@flip1953 schreef:
Heb je die test via het internet geprobeerd vanop een andere locatie, of vanop de thuislocatie?Het kan dus wel zijn dat de F@ST3896LG-TN geen verbinding toelaat via het publiek IPv4 adres als je op hetzelfde netwerk zit?
Beiden.
als het werkt, toch misschien eens opzoeken hoe je de 3389 verzet naar een minder bekende poort, via het publiek adres, ofwel rechtstreeks op de windows pc, ofwel met de router, want die 3389 is wel bekender en veel makkelijker te checken dan andere willekeurigere nummers voor slechtvoorhebbenden, ( 65500 of meer en dat is er eentje van ze kunnen allen voor elke functie dienen dus de 'vaste' 3389 nummer maakt het wel veel makkelijker te vinden) alle vertraging voor 'bad actors' doet er geen erg aan
Je kan thuis altijd je publiek IPadres nakijken via https://whatismyipaddress.com/. Snel en makkelijk. Je moet er wel voor zorgen dat je PC thuis een vast lokaal IP-adres heeft (ergens in de range 192.168.0.10 en 192.168.0.99) en zoals er hier al gesuggereerd is een DDNS adres aanmaken (eender welke provider) en hun client op je PC installeren. Als je een NAS hebt ofzo dan ben je beter af om daar een VPN server te installeren en via dat verbinding te maken. Dan kan je werken net zoals je thuis doet. En de lokale gateway is altijd 192.168.0.1 en subnetmask 255.255.255.0.