Beantwoorden
Linda_Wyseur
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router gebruiken als repeater.

Beste,

 

 

Ik heb een Draytek Vigor2120 series aangekocht om te gebruiken als wifi-repeater op de tweede verdieping. Helaas weet ik niet hoe ik deze moet instellen zodat hij werkt als repeater.

 

Als ik instructievideos bekijk wordt dit altijd met een andere router uitgelegd met een heel andere layout. Sommige opties vind ik zelfs niet terug bij mijn router.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

 

 

Mvg

 

Linda Wyseur.

Tags (1)
0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router gebruiken als repeater.

Eerste vraag: Ligt er een UTP kabel tot op het verdiep zodat je de router kan aansluiten. Want als je nu al geen goede Wifi ontvangst hebt op dat verdiep kan je daar ook geen repeater plaatsen. Een repeater kan je alleen plaatsen op een plaats waar je ontvangst hebt om het goede signaal nog enkele meters verder door te sturen.

2e vraag: ben je er al in geslaagd om in de menu van de router te geraken.

3e vraag: Werk je met de HGW (modem router van Telenet)

Maar in wezen is het simpel:

Je start uw router op zonder verbinding met internet. Je sluit een laptop of PC erop aan met een UTP kabel. Je kijkt in welk netwerk je zit. Vervolgens ga je naar de menu van de router. Je kijkt of je daar ergens een tabje LAN instellingen ziet staan. Daar ga je het IP adres van je LAN veranderen. Dit zet je op 192.168.0.2. Mogelijks moet je dit doen in de DHCP instellingen. Je slaat dit op.

Als je nu eens het kabeltje van uw laptop of PC uittrekt een paar seconden wacht dan zal je zien dat je PC of laptop een nieuw IP heeft in die range.

Zo ver zijn we al. Nu ga je terug naar de menu van de router maar dat zal nu via IP adres 192.168.0.2 zijn. Nu ga je terug naar DHCP instellingen en die vink je of zet je UIT.

En je zet je router eens uit en aan. Pas nu sluit je de kabel die van de Telenet HGW komt aan op een LAN poortje van de router. Test nu met de laptop of PC welk IP adres je krijgt en of je een internetverbinding kunt maken.

Volgende stap. Terug naar 192.168.0.0 surfen zijnde de menu van je router en ga je bij Wifi instellingen gaan kijken. Daar verander je de SSID naar hetzelfde SSID van je Telenet HGW. En ook het paswoord naar hetzelfde van de HGW. Opslaan en nu zou je op het verdiep makkelijker moeten kunnen draadloze verbinding maken.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Router gebruiken als repeater.

@Linda_Wyseur 

Heb je iets aan deze uitleg?

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router gebruiken als repeater.


@Puch  schreef:

@Linda_Wyseur 

Heb je iets aan deze uitleg?


Dat zal wel een goede uitleg zijn maar ze vergeten er weer bij te vertellen dat het toestel in het bereik van de hoofdrouter moet staan of dat het anders geen nut heeft. Als vraagsteller op zijn 2e verdiep nu geen of amper Wifi bereik heeft, is het totaal nutteloos om daar een repeater te zetten. De repeater zal dan eerder op het eerste verdiep moeten komen waar eventueel wel nog voldoende bereik is.

Volgens mij had de vraagsteller beter de PWL oplossing van Telenet gekozen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Router gebruiken als repeater.

Een repeater geeft zelden een bevredigend resultaat ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Linda_Wyseur
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router gebruiken als repeater.

Ik heb al je stappen kunnen volgen, maar bij de laatste stap zit ik vast. Er is geen optie wifi instellingen, dus ik weet niet hoe ik de ssid moet aanpassen.

 

Is het mogelijk dat dit in de optie "VPN and Remote Access" aan te passen is? Daar heb ik de optie "Lan to Lan" waar ik denk dat het aan te passen is. Alleen snap ik niets van al de opties die daar aan te passen zijn.

 

Ik zal eens enkele opties noemen die ik in dit menu zie, misschien dat u me kunt uitleggen welke instellingen ik moet aanpassen.

 

- Call Direction: ○Both ○Dial-Out ○Dial-in

- Type of server I am calling: ○PPTP ○IPsec Tunnel ○L2TP with IPsec Policy ○SSL Tunnel

- Server IP/Host Name for VPN

-TCP/IP Network Settings

-En nog een heleboel andere opties, te veel om op te noemen.

 

Alvast bedankt voor de hulp.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router gebruiken als repeater.

@Linda_WyseurAls er geen optie Wifi instellingen is dan heeft je router geen Wifi. Moet je er ook geen zorgen over maken. Wifi zal je alleen maar hebben via extra Acces Points. Ja er bestaan nu eenmaal nog routers zonder WiFi. En als het effectief een repeater is dan kan die nooit een eigen SSID hebben omdat die altijd en alleen maar het SSID van het AP waarop hij geconnecteerd is kan overnemen en doorsturen.

Wat de VPN betreft. Dit kan of moet je alleen maar instellen als er een VPN server achterhangt. Bijvoorbeeld in een Synology NAS kan je een VPN server configureren.

Deze functie heeft ook alleen maar nut als je uw router als router gebruikt en niet als je zoals nu de routerfunctie hebt uitgeschakeld en je router alleen als switch dient.

In het ander geval dient dit om aan de router wijs te maken welke poorten hij moet doorlaten in geval van een VPN verbinding anders moet je dit manueel instellen. Dus ook niet meer nuttig nu.

Als je nu een PC of iets dergelijks aan deze uitgeklede router hangt krijgt die gewoon een IP adres van de DHCP server van de Telenet modem/router of kortweg HGW genoemd.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Router gebruiken als repeater.

@igvfer 

 

Ik moet u op één puntje tegenspreken: ik heb hier een repeater liggen (in de kast uiteraard, want een repeater is echt het laatste wat je wil installeren) waarvan het SSID wel degelijk kan aangepast worden. Straffer nog, als je dat ding standaard installeert voegt hij zelf al een addendum aan het SSID van het basisnetwerk toe.

Het gaat over een Linksys RE4100W.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Linda_Wyseur
Experienced Beetjesweter
Berichten: 3
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Router gebruiken als repeater.

Ok dankuwel voor de hulp. Ik zal dan gewoon een andere router kopen met wifi en uw stappen volgen.