Beantwoorden
TomVdV
Freshman Weetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Router -> Switch: Uplink?

Ik heb een switch die ik achter mijn router wil hangen.

Dien ik vanaf een willekeurige poort van mijn router met de uplink van mijn switch te verbinden?
Of dien ik een 'normale' poort van men switch te gebruiken en dient de uplink op mijn switch enkel indien ik een 2de switch aan mijn switch wil hangen?

Tags (3)
0 Likes
3 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Router -> Switch: Uplink?

Een switch heeft normaal een aantal identieke poorten en geen uplink port. Ik vermoed dus dat jouw toestel geen switch is maar een router.

 

Als je die als switch wil gebruiken kan je de telenet HGW modem met eender welke poort verbinden maar NIET met de uplink poort. Je dient dan ook bepaalde functionaliteit van het toestel uit te schakelen zoals DHCP, DNS , etc.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
TomVdV
Freshman Weetjesweter
Berichten: 22
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Router -> Switch: Uplink?

Er staat switch op het toestel.
7 poorten + 1 Uplink poort
En een schakelaar voor VLan

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Router -> Switch: Uplink?

Deze uplink poort is er specifiek voor een, in dit geval, managed switch. Deze moet je gebruiken als je een 2e managed router gebruikt en in het geval je VLans gebruikt. Dan kan je op switch 1 bijvoorbeeld bepaalde poorten toewijzen aan Vlan 1 en Vlan2 en dit ook doen op switch 2. Deze uplink poort zorgt dan dat VLan1 op switch1 verbonden is met VLAN 1 op switch 2 en idem voor Vlan2. Gebruik je geen Vlan dan kan je op eender welke poort naar een andere al of niet managed switch gaan.

De router moet je, in geval van gebruik, aansluiten op een bepaalde VLAN. Bijvoorbeeld op VLan 1 maar je moet dan wel een routering instellen om vanuit Vlan 2 naar Vlan 1 te gaan om zodoende naar je internetverbinding te gaan.

Een voorbeeld:

Vlan 1: netwerk 192.168.0.0, subnet 255.255.255.128, default gateway 192.168.0.1, broadcast 192.168.0.127

Vlan 2: netwerk 192.168.0.128, subnet 255.255.255.128 default gateway 192.168.0.129, broadcast 192.168.0.255.

Op Vlan 1 zit je router = 192.168.0.1

Nu moet je ergens een routering instellen dat internetverkeer van Vlan 2 naar Vlan 1 gaat. Anders gaan hosts op Vlan 2 nooit op internet geraken. Hoe je dat doet moet je in de handleiding vinden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.