Beantwoorden
Renautt
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Statisch IP adres

Hallo

 

Ik zou graag een statisch IP adres instellen op mijn router.
Is het op 1 manier mogelijk als je een privé abonnement hebt?
Ik had misschien gedacht om een andere router te kopen en dat het dan daarmee zou werken?

 

Alvast bedankt

8 reacties
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Statisch IP adres

Neen, bij Telenet moet je altijd DHCP configureren.

Een gegarandeerd vast IP kan alleen als een betalende optie bij een business abonnement. Maar ook daar zal je de de router als DHCP client moeten instellen. Telenet zal je dan de garantie geven dat ze je altijd hetzelfde IP zullen toekennen.

 

In de praktijk is het wel zo dat je als consumer ook altijd hetzelfde IP zal krijgen, zolang het MAC adres van je router niet verandert. Maar je hebt geen enkele garantie dat dit zo blijft.

 

Een eigen router (met een modem-only modem dan) moet ook als DHCP client geconfigureerd worden. Een vast IP instellen (bijv dat wat je eerst via DHCP hebt gekregen) zal niet werken.

 

Veel kan je ondervangen door met een Dynamisch DNS record te werken.
Er zijn tal van gratis en betalende DYN DNS providers. Bijv https://www.noip.com/


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Statisch IP adres

@Renautt 

Ik veronderstel dat je een modem only hebt? Dan is het zoals @Steven-E zegt.

Heb je een HGW (witte of zwarte modem met 4 gele poortjes) dan kan je wel een vast IP geven aan de WAN zijde van je router iets tussen 192.168.0.2 en 99, voor zover de standaard Telenet range gebruikt wordt.

Je stelt dan als default gateway 192.168.0.1 in en subnetmask 255.255.255.0.

Hoe je dit juist moet doen op je router is meestal vrij simpel. Je kan kiezen tussen automatisch en handmatig, dus dan wordt het handmatig instellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Statisch IP adres

@igvfer ik lees uit de vraag van @Renautt dat het over het officiële IP adres gaat aan de buitenkant van zijn huidige homegateway.   En een eigen router als alternatief voor het geval de homegateway het niet ondersteunt.


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Renautt
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! Hi there!

Statisch IP adres

Hallo

Misschien handig om te weten,

Het gaat over een lokaal statisch IP adres

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Statisch IP adres

Ah, dus toch aan de binnenkant van je Homegateway ?

Dit staat al statisch he, want het is de default gateway van je netwerk.  Standaard is dit 192.168.0.1 .

Je kan enkel het derde octet aanpassen.  Dus waar nu de 0 staat kan je die vervangen naar een waarde van 1 tem 255 .

Dat doe je in Mijn Telenet --> Je Thuisnetwerk --> Modem Details --> Geavanceerde instellingen

Screenshot 2019-10-24 at 11.51.26.png


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Statisch IP adres

Hij bedoelt uiteraard dat hij op zijn intern netwerk een vast IP wil toewijzen aan zijn netwerk client(s).

Voor zover ik weet is dat bij een Telenet HGW (via Mijn Telenet) niet mogelijk.

0 Likes
Steven-E
Freshman Meesterweter
Berichten: 2584
Jij bent geliefd! Jij bent een pro! Krak 2021 Krak 2022

Statisch IP adres

Ah, dat heet DHCP reservaties adhv mac-adressen 🙂

Neen, dat is niet mogelijk op de homegateway, en je kan de DHCP server ook niet afzetten.

Ofwel plaats je inderdaadeen extra router achter je homegateway die dan aan de binnenkant weer DHCP adressen gaat uitdelen, en aan de buitenkant een vast IP adres bijv 192.168.0.254 

Maar dan zit je met dubbele NAT, op zich niet erg maar vervelend voor gaming toestanden (ook weer op te lossen)


  Steven-E | Krak
  Ik wil groot zijn in iets kleins
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Statisch IP adres


@igvfer  schreef:

@Renautt 

Ik veronderstel dat je een modem only hebt? Dan is het zoals @Steven-E zegt.

Heb je een HGW (witte of zwarte modem met 4 gele poortjes) dan kan je wel een vast IP geven aan de WAN zijde van je router iets tussen 192.168.0.2 en 99, voor zover de standaard Telenet range gebruikt wordt.

Je stelt dan als default gateway 192.168.0.1 in en subnetmask 255.255.255.0.

Hoe je dit juist moet doen op je router is meestal vrij simpel. Je kan kiezen tussen automatisch en handmatig, dus dan wordt het handmatig instellen.


Zo zie je maar weer dat mijn vragen over opstelling enzo niet zo dom zijn. Want nu weten we eigenlijk nog altijd niet of vraagsteller een vast IP adres bedoeld aan de WAN zijde achter een modem only of HGW, of als het over adresreservering gaat voor zijn clients na zijn eigen router. Ik heb in de jaren dat ik een Center runde geleerd dat wat een klant vraagt niet altijd is wat hij/zij bedoelt te vragen.

Hopelijk pikt de vraagsteller er nu uit wat hem aanbelangt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.