@JrsJokke schreef:Ik zou nog een aantal UTP kabels willen aansluiten. Maar de poorten van de Telenet router/modem zijn allemaal bezet, dus nu is mijn vraag wat ik precies nodig heb om deze met het internet te kunnen verbinden? Splitter? Switch? Iets anders?
Vraag 1: Je hebt een switch nodig
Het eenvoudigste is een 5-poort of 8-poort unmanaged gigabit switch.
Je sluit één poort aan op de Telenet modem, en op de overblijvende poorten kan je dan nog een aantal (resp. 3 of 6) extra toestellen aansluiten.
@JrsJokke schreef:
Vraag nr. 2, de kabels zijn vrij kort afgeknipt door de telenet installateur. Idealiter zou ik wegens plaatsgebrek, het antwoord op vraag 1, wat verder willen hangen. Kan ik kan deze eventueel verlengen met een koppelstuk of is dat niet aangeraden (snelheidsverlies)?
Koppelstukken en verlengingen zijn niet aan te raden (niet zozeer omwille van snelheidsverlies, maar mogelijke bron van slechte contacten). Maar het kan.
Je hebt wel de juiste koppelstukken nodig (bij sommige oudere RJ45 koppelstukken - vanuit de ISDN tijd - worden de draden verwisselt)
Maar misschien lost het kiezen van de juiste plaatste voor de switch jouw probleem op, als je de (te) korte UTP kabels gemakkelijker met de switch kan verbinden?