Beantwoorden
JrsJokke
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

Te weinig UTP-poorten modem, hoe meer kabels aanluiten?

Hallo,

Ik zou nog een aantal UTP kabels willen aansluiten. Maar de poorten van de Telenet router/modem zijn allemaal bezet, dus nu is mijn vraag wat ik precies nodig heb om deze met het internet te kunnen verbinden? Splitter? Switch? Iets anders?

Vraag nr. 2, de kabels zijn vrij kort afgeknipt door de telenet installateur. Idealiter zou ik wegens plaatsgebrek, het antwoord op vraag 1, wat verder willen hangen. Kan ik kan deze eventueel verlengen met een koppelstuk of is dat niet aangeraden (snelheidsverlies)?

alvast bedankt voor jullie hulp

20240805_080948.jpg

Titel gewijzigd door DeMMi (mod) | Vorige titel: Splitter? Switch? Koppelstuk? 

0 Likes
3 reacties
flip1953
Freshman Meesterweter
Jij bent geliefd! De nieuwe Einstein! De slimste mens? Dat ben jij. GP, kort voor Giga Poster!

@JrsJokke  schreef:

Ik zou nog een aantal UTP kabels willen aansluiten. Maar de poorten van de Telenet router/modem zijn allemaal bezet, dus nu is mijn vraag wat ik precies nodig heb om deze met het internet te kunnen verbinden? Splitter? Switch? Iets anders?

Vraag 1: Je hebt een switch nodig

Het eenvoudigste is een 5-poort of 8-poort unmanaged gigabit switch.

Je sluit één poort aan op de Telenet modem, en op de overblijvende poorten kan je dan nog een aantal (resp. 3 of 6) extra toestellen aansluiten.

@JrsJokke  schreef:

Vraag nr. 2, de kabels zijn vrij kort afgeknipt door de telenet installateur. Idealiter zou ik wegens plaatsgebrek, het antwoord op vraag 1, wat verder willen hangen. Kan ik kan deze eventueel verlengen met een koppelstuk of is dat niet aangeraden (snelheidsverlies)?

Koppelstukken en verlengingen zijn niet aan te raden (niet zozeer omwille van snelheidsverlies, maar mogelijke bron van slechte contacten). Maar het kan.

Je hebt wel de juiste koppelstukken nodig (bij sommige oudere RJ45 koppelstukken - vanuit de ISDN tijd - worden de draden verwisselt)

Maar misschien lost het kiezen van de juiste plaatste voor de switch jouw probleem op, als je de (te) korte UTP kabels gemakkelijker met de switch kan verbinden?

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Tag away, my dear! TAGGING MASTER! Professional organizer! Krak 2017

Switch was ook mijn antwoord geweest, maar ik wil je gewoon even complimenteren met je foto. Fantastische illustratie voor een #firstworldproblem. (-;

Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
luc55
Freshman Meesterweter
De gouden postveer is voor jou Netweters’ orakel! Jij bent een ware apostel. Jij Netweters wikipedia!

Een gewone Switch is genoeg

https://www.action.com/nl-be/p/3000035/tp-link-desktop-switch-ls1005g/

Als je niet via internet wil bestellen

0 Likes