Beantwoorden
Christiaan1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet Business - Server - remote desktop

Goedemiddag,

 

Wij hebben een Business Fiber met speedboost.

Hierachter staat een server met RD role.

Een 10tal mensen werken hierop en dit werkt perfect op 2 locaties na.

 

Het lijkt erop dat onze inkomende gefilterd wordt en het IP adres van locatie X beperkt wordt.

Kan dit?

 

Want als we vanaf deze locatie X een RDP starten gaat enorm traag (lijkt op latency issues).

Als we van deze locatie een VPN starten (bijvoorbeeld nordvpn) en dan inloggen op de RDP gaat het perfect. (extern IP is op dit moment wel gewijzigd)

Op de helpdesk kunnen ze niks zien op onze lijn en wij hebben ook geen filtering tussen router telenet en server.

 

Iemand een idee waar dit aan kan liggen?

 

Groetjes,

0 Likes
7 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Business - Server - remote desktop

Mocht het echt aan de verbinding liggen dan zou VPN ook niet goed werken. Want vpn is tenslotte maar een tunnel op dezelfde verbinding. Ik zou het eerder zoeken in de firewall die misschien restricties heeft voor dat IPadres.

Maar waarom hebben jullie zelf geen VPN server draaiende. Dan kunnen gebruikers die connectie maken en kunnen ze werken op de server alsof ze lokaal zitten.

Een RDP verbinding lijkt me nu niet echt het veiligste.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1679
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet Business - Server - remote desktop

@Christiaan1 zie wel dat je RDP (poort 3389) niet toegangkelijk brengt van buitenaf. Intern beschikbaar maken is op zich geen probleem, maar van buitenaf moeten ze eerst een vpn leggen en dan via rdp de server of pc benaderen. 

Fortinet heeft trouwens een goede vpn en zonder al teveel vertraging voor bedrijven.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christiaan1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet Business - Server - remote desktop

Goedemiddag,

 

RDP staat ook niet rechtstreeks open, wordt gewerkt via een rdgateway.

Er zit geen firewall tussen enkel de router van Telenet.

 

Ik denk inderdaad ook dat er restricties zitten op het IP van de externe locatie, maar dan zou deze restrictie opgelegd worden door Telenet.

Ik vraag me af als dat mogelijk is?

0 Likes
Christiaan1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet Business - Server - remote desktop

Goedemiddag KristofDW,

 

RDP staat inderdaad niet rechtstreeks open, we werken via een RDgateway.

Maar het vervelende is dat vanuit 2 externe IP adressen de verbinding vreselijk traag is en wij doen geen filtering tussen router telenet en server.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Business - Server - remote desktop

Ik zou eerlijk gezegd dan toch eens de instellingen in die RDGateway nazien. Zijn dat IPadressen van gebruikers in België? Want het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat Telenet IP adressen zou filteren die gebruikt worden door Belgische of zelfs maar Europese providers.

Je spreekt van 2 gebruikers. Bij welke provider nemen die hun internet. Staat bij hen zowel de IPv4 als de IPv6 correct?



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Christiaan1
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet Business - Server - remote desktop

Beide gebruikers zijn Telenet / Orange.
Ik vind het ook vreemd.

Maar waarom zou de RDGateway geen problemen geven als er via een VPN tunnel gewerkt wordt en het extern IP anders is.

+ dit probleem is plots opgedoken.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet Business - Server - remote desktop

Ik weet het niet op wat die RDGateway gaat filteren. Wat ik wel weet is dat er iemand bij mij is geweest die niet meer kon werken via een exchange server omdat hij onlangs spam mail had verstuurd. Hoe dit was gekomen weet ik niet, maar er stonden in zijn send mail een pak spamberichten. Zijn er ergens lijsten in omloop die ze gebruiken om IPadressen te blokkeren?

Een work around zou kunnen zijn om hun modem router te gaan inwisselen voor een andere zodat ze een nieuw IPadres krijgen. EN/of een eigen router te zetten na de e-router van Telenet waarbij ze een nieuw IPadres krijgen via mac-bridging.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.