Beantwoorden
KoenSpiessens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet DHCP problemen

Hoi iedereen,

 

Ik ben zelf IT'er, dus netwerken en instellingen zijn mij niet vreemd.

Ik merk de laatste tijd steeds meer problemen in mijn intern netwerk.

Ik heb geen statische IP's in mijn netwerk.

Het lijkt erop dat sommige toestellen te traag of zelfs geen IP ontvangen van de HGW router.
Ik heb een internet only abbonnement, dus geen Digibox meer.

Het probleem doet zich gek genoeg enkel voor op LAN, op WIFI kant werkt alles naar behoren.
Op mijn desktop pc is dat probleem snel verholpen door even snel een release, renew te doen.

Maar op mijn TV met netflix is dat een ander probleem. Dan moet ik de TV effectief uit de stroom halen en opnieuw opstarten.
Indien ik dit niet doe, krijg ik "Netflix NW-25 kan geen verbinding maken" te zien.

Het lijkt erop dat de TV opstart en netflix start nog voor hij effectief een adres heeft gekregen van de router.

 

Ik heb ook een WIFI booster die via de kabel verbonden is met de HGW. Ook deze heeft soms last met het vastkrijgen van een IP van de router. Waardoor alle toestellen die met de WIFI booster zijn verbonden, eveneens geen internet hebben.

 

Is mijn HGW router defect? Is er een probleem met de DHCP? 

Ik heb al sterk overwogen om om te schakelen naar een modem only oplossing. Dan kan ik mijn intern netwerk op zijn minst zelf beheren. Maar ik zie wat op tegen de kosten die dat met zich meebrengt.

0 Likes
4 reacties
ALDEG
Professional Weetjesweter
Berichten: 30
Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Telenet DHCP problemen

Is er nergens een netwerkloop in je netwerk ? Dergelijke symptonen kunnen zich ook voordoen dan.

 

Ik heb een router achter mijn HGW hangen, instellingen netwerk doe ik dus idd zelf. Nog nooit problemen mee gehad, ook al is het NAT achter NAT. 

ALDEG | Did you try to turn it off and on again    ALDEG | at your service
   Did you try to turn it off and on again ?

   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Ex-Netweter
 

Telenet DHCP problemen


@KoenSpiessens  schreef:

Ik heb ook een WIFI booster die via de kabel verbonden is met de HGW. Ook deze heeft soms last met het vastkrijgen van een IP van de router. Waardoor alle toestellen die met de WIFI booster zijn verbonden, eveneens geen internet hebben.


Ik ben geen IT'er, maar volgens mij is een Telenet WiFi booster, die via de kabel verbonden is met de HGW, een gewone Acces Point is.

Net zoals bij een switch maakt het dus niets uit of de WiFi booster zelf een IP krijgt van de router of niet: toestellen die met het AP verbonden zijn moeten altijd een IP krijgen van de router ...

 

Gezien het probleem zich alleen voordoet met bekabelde toestellen, vermoed ik een defect in de switch van de HGW. Best omruilen?

 


@KoenSpiessens  schreef:

Maar op mijn TV met netflix is dat een ander probleem. Dan moet ik de TV effectief uit de stroom halen en opnieuw opstarten.
Indien ik dit niet doe, krijg ik "Netflix NW-25 kan geen verbinding maken" te zien.


Jouw TV toestel een vast IP adres geven is maar een kleine (éénmalige) moeite in de instellingen van het toestel.

Let wel op de conventie die Telenet gebruikt in de lokale IP range:

  •  x.2 tot x.49 voor vaste IP's
  •  x.50 en volgende: Telenet toestellen (vb AP's).
  •  vanaf x.100 DHCP (inclusief de digicorders voor het "in home" IP adres)

Jouw TV toestel dus best een IP 192.168.0.[2-49], Subnet 255.255.255.0 Gateway 192.168.0.1, DNS 192.168.0.1

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1672
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Telenet DHCP problemen

Dag Koen, 

 

Als ik jou was zou ik zelf een router kopen en die achter je telenet router plaatsen. 
De nieuwe aangekochte router zet je dan in Bridge mode (via advanced settings in mijn telenet), zodat je geen dubbele nat netwerk hebt en je eigen router als dhcp "server" kan gebruiken.Je kan met je eigen router gemakkelijker een DHCP ip reservatie doen, zodat je toestellen altijd dezelfde ip adressen krijgen.Kijk misschien ook eens na dat de booster zelf geen ip adressen uit aan't delen is. Zo kan het zijn dat je een dubbel ip adres hebt en dus niet op internet kan.

Het is op dat moment logisch als je een reboot doet van je booster of router dat je dan een nieuw ip adres krijgt en dus geen ip conflict meer krijgt.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KoenSpiessens
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Telenet DHCP problemen

Hoi, 

bedankt voor de antwoorden, ik kreeg geen notificaties op jullie antwoord, vandaar mijn late reactie.

 

@Ex-Netweter 
de WIFI booster is een geval apart, maar je hebt zeker gelijk dat hij in theorie de functie van AP uitvoert. Hij krijgt echter wel een IP, omdat hij de WIFI-settings enz. gaat ophalen. Je kan dat ook zien in mijn telenet.
Op het moment dat de apparaten die achter de Wifi booster hangen geen IP hebben, heeft de AP dat ook niet.

 

Je opmerking wat betreft de switch van de HGW : ik denk ook dat het daar ergens moet zitten.

Mijn TV heeft lang op een fixed IP adres gestaan, maar aangezien hij via de Wifi booster switch verbonden is, en deze geen internet ontvangt van de HGW, heb ik daar dus ook problemen mee.


@kristofDW 
Dat was ook mijn gedacht, maar ja dat is wel direct een kostelijke zaak, want dan kan ik ook de WIFI booster niet meer gebruiken. Want die zit altijd op de DHCP range van de HGW.
Dus moet ik ook al een extra AP kopen.

 

Indien ik dan toch voor een eigen router zou gaan, dan lijkt het mij logischer dat ik mijn HGW inruil voor een modem only, aangezien ik toch geen telefonie/digitale TV meer heb.

Wordt dit nog gedaan ?

 

De WIFI booster deelt bij mijn weten geen IP's uit. De configuratie gebeurt geheel automatisch door telenet. Jammer genoeg dus heel weinig zicht op wat die eigenlijk uitspookt.

0 Likes