25.484
netweters
|
157.325
antwoorden
|
21.253
vragen
|
We hebben heel veel problemen met ons thuisnetwerk. Ik heb al veel gelezen en andere set-up geprobeerd, maar ik ben nu een beetje radeloos..
1) Internet komt binnen in Telenet Modem. Alarmsysteem is daar op aangesloten en krijgt dus een IP adres van de telenet modem.
2) Daarnaast is een afzonderlijke mesh router aangesloten (TPLink Deco P9): 1 hoofd Deco in de woonkamer, en 2 andere Deco's die op de slaapkamers staan.
3) Op de telenet modem is bridging aangezet op het mac-adres van de hoofddeco.
4) Van de hoofddeco gaat vervolgens een kabel naar een grote switch, die alle netwerkpunten een IP adres geeft, inclusief dus de sub-deco's die via die weg verbonden zijn met de hoofddeco.
5) De wifi is via de drie deco's.
In de praktijk hebben we zeer veel problemen, waarbij de Deco het netwerkverkeer niet aankan, en als bottleneck optreedt.
Hoe kan deze set-up verbetert worden, of moeten we een ander merk/betere mesh routers aanschaffen? Als ik een laptop met UTP aansluit op de Telenet modem, heb ik geen enkel probleem, het probleem zit dus zeker bij de Deco's.
Ik heb ook al geprobeerd de Deco P9 in AP mode te zetten, en de switch dus rechtstreeks op de telenet modem aan te sluiten, maar dat gaf ook zeer veel problemen.
Ik weet het eigenlijk niet meer...
TP-link TL-SG1024D
Weet je zeker dat de bridging goed is ingestelt? Kun je op de Deco nakijken of de WAN interface van dat apparaat inderdaad een publiek IPv4 adres heeft ontvangen, en niet een 192.68.0.x adres?
De Deco moet de hoeveelheid verkeer gewoon aankunnen. De flessenhals is in de meeste gevallen nog altijd de internet snelheid van je abonnement.
Welke snelheid haal je? Als de download zo rond de 80 Mbps ligt, duidt dit vaak op een kabel probleem; de apparaten synchroniseren op 100Mbps ipv 1 Gbps
Probbeer eens de deco in een andere poort van de CV8520E te steken. Of vervang eens voor de zekerheid de kabel.
Testen die je kunt uitvoeren:
1) Steek de kabel die nu in de WAN poort van de Deco steekt eens in de laptop. Heb je dan ook een langzame verbinding?
2) Koppel je laptop eens aan de kabel die nu in de swtich steekt (afkomstig van de Deco)