We hebben heel veel problemen met ons thuisnetwerk. Ik heb al veel gelezen en andere set-up geprobeerd, maar ik ben nu een beetje radeloos..
1) Internet komt binnen in Telenet Modem. Alarmsysteem is daar op aangesloten en krijgt dus een IP adres van de telenet modem.
2) Daarnaast is een afzonderlijke mesh router aangesloten (TPLink Deco P9): 1 hoofd Deco in de woonkamer, en 2 andere Deco's die op de slaapkamers staan.
3) Op de telenet modem is bridging aangezet op het mac-adres van de hoofddeco.
4) Van de hoofddeco gaat vervolgens een kabel naar een grote switch, die alle netwerkpunten een IP adres geeft, inclusief dus de sub-deco's die via die weg verbonden zijn met de hoofddeco.
5) De wifi is via de drie deco's.
In de praktijk hebben we zeer veel problemen, waarbij de Deco het netwerkverkeer niet aankan, en als bottleneck optreedt.
Hoe kan deze set-up verbetert worden, of moeten we een ander merk/betere mesh routers aanschaffen? Als ik een laptop met UTP aansluit op de Telenet modem, heb ik geen enkel probleem, het probleem zit dus zeker bij de Deco's.
Ik heb ook al geprobeerd de Deco P9 in AP mode te zetten, en de switch dus rechtstreeks op de telenet modem aan te sluiten, maar dat gaf ook zeer veel problemen.
Ik weet het eigenlijk niet meer...