Beantwoorden
Elthulëion
Freshman Weetjeslezer
Berichten: 1
En we zijn vertrokken!

Telenet modem -> switch -> oude router als AP?

Hallo,

 

Sinds kort hebben we een nieuwe printer met eigen WiFi, waardoor de router die moest dienen als draadloze verbinding zijn nut kwijt is.

 

De router deed ook dienst als DHCP-server, maar ik meen gehoord te hebben dat de nieuwe generatie Telenet modems een ingebouwde router hebben. Is het dan mogelijk om de huidige setup te veranderen van modem -> router -> aangesloten apparaten naar modem -> switch (managed) -> aangesloten apparaten + oude router als AP? Zo ja, welke instellingen moet ik hanteren?

 

Ik heb al eens gegrasduind door gelijkaardige topics hier en geprobeerd, maar voorlopig slaagt mijn switch er niet in om de internetverbinding door te geven (vermoedelijk door DHCP-problemen).

 

Alvast bedankt

Tags (1)
0 Likes
1 reactie
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7779
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet modem -> switch -> oude router als AP?

Als je een modem only hebt met een eigen router dan moet je alle apparatuur aansluiten NA de router, dus ook uw switch en printer. Zonder router geen eigen netwerk. Uw modem geeft alleen publieke IP adressen (max. 5 dacht ik) aan de aangesloten apparaten.

Dat uw printer een eigen WIFI heeft maakt niet uit. Want als je daar te ver van af bent heeft dat geen nut. Uw PC zendt zijn document naar de printer langs deze weg: PC ---> Printer (Direct print genoemd dacht ik). Printer te ver af = niets.

Bij opstelling met router met Wifi en eventueel extra Accespoints is de weg als volgt:

PC-->AccesPoint--->switch-->router--->printer.

Dus bij een goed opgesteld netwerk mag uw printer enkele kamers verder staan.

In de tekning hieronder mag de printer ook aangesloten zijn op de switch of zelfs draadloos op de AP en een PC die verbinding maakt via de AP zal perfect de printer weten te vinden.

opstelling2.jpg



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.