Beantwoorden
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5258
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

Vandaag is een Telenet technieker bij mijn zus thuis geweest om het netwerk na te kijken. Hij beweerde dat de router wat verouderd was (Cisco/Linksys E2000, zie specs, draait onder DD-WRT) en bood aan om een router van Telenet te kopen voor 45 euro.

 

Weet iemand welke router dat juist is? En of dat inderdaad een verbetering zou zijn tov de Linksys (die kan ik dan misschien als AP instellen op het 1e verdiep?). Voor 45 euro verwacht ik immers niet veel...

 

Alvast bedankt!


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
18 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7798
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

De home gateway is gratis (modem /router). Een accespoint van Telenet kost 49.95.

Powerlines 35 euro per stuk. Wifi powerline 65€ per stuk.

Ik heb geen idee welke andere router het zou kunnen zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5258
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

Toevallig heb ik gisteren wat gezocht over routers via coolblue.be en vandenborre.be. Ik houd vast aan mijn merken (ASUS moederbord, Philips TV, ...), dus ik verkies Linksys. Kwam ik op deze uit:

 

http://www.laptopshop.be/product/661657/linksys-wrt1900acs.html

 

maar die is best prijzig. Als ik bepaalde filters instel, dan kom ik hier op uit:

http://www.laptopshop.be/category/45723/routers.html?1261=22459&6279=18010&7927=21344&5308=25258&109...

 

Allemaal TP-Link. De naam klinkt vaag bekend, maar ik weet niet of ze iets waard zijn. Bij sommige reviews lees ik over een beperkt bereik. Als ik een nieuwe router zou halen voor mijn zus, dan zou die snel moeten zijn, WPA2-PSK, simultaneous dual-band en een groot bereik. Ergens op het forum raadde iemand de TP-Link Archer C9 aan. Bij firewall zie ik SPI-Firewall, DoS. Vroeger werd me aangeraden voor een NAT firewall te kiezen. Tegenwoordig hebben de routers niet meer? (Of is het zo vanzelfsprekend dat het niet meer vermeld wordt?)


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

@sb NAT-firewall bestaat niet echt denk ik. Gewoon NAT is eigenlijk al een beveiliging 🙂

Die router is trouwens niet zo heel oud. Hij heeft alleen geen 5 Ghz eigenlijk moet je je afvragen of het nu goed werkt ja of nee en als je geen snellere wifi nodig hebt en het werkt goed dan zou ik het niet doen.

TP-Link kan goed zijn maar ook heel slecht. (Ik heb er een slechte ervaring mee...)
Koop best een router die heel veel verkocht wordt. Als je wilt kan ik er ook een paar aanraden.

Ik ben zelf gestopt met consumenten producten omdat ik het beu ben dat het nooit perfect werkt... (Mijn Asus rt-AC87u) ging gewoon opeens kapot en was ook niet echt 100% staviel en daarvoor had ik een TP-Link die niet stabiel was...

Dus heb ik een paar Ubiquiti ap-ac lite's gekocht. Dat is eigenlijk voor bedrijven maar die werken echt fantastisch.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

alles hangt er van af wat de vereisten zijn in het huis van je zus...

Als ze een HGW heeft, heeft ze normaal geen extra router meer nodig, want die kan ze dan toch alleen maar als access point gebruiken.

Als ze een oude kabelmodem heeft en een aparte router, dan hangt het nodig van haar huis af hoe sterk de wifi router  moet zijn. Welke features de router nodig heeft (port mapping etc) hangt er vanaf wat ze van plan is met haar netwerk.

Deze heb ik overlaatst gelezen in een review artikel als de beste en de snelste: http://www.routercenter.be/product/685144/asus-rt-ac5300.html?ref=268361&label=16366-AGI-22039301310...

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

@BertXL denk je niet dat dat een beetje overdreven is? 😄

En voor die prijs koop ik liever 5 access points en een router (zonder wifi). (Zoals ik ook echt gedaan heb. 🙂 )

 

En als je een goede router zoekt die al wat mag kosten zou ik eigenlijk eerder voor een Asus rt-AC68u gaan. (Of een nieuwere versie van dat model)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

@Arthur2: zoals gezegd, alles hangt er van af wat de vereisten zijn. Je moet geen Ferrari kopen om gewoon alle dagen naar de bakker te rijden Smiley Vrolijk


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5258
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?


@Arthur2 schreef:

@sb NAT-firewall bestaat niet echt denk ik. Gewoon NAT is eigenlijk al een beveiliging 🙂

...

TP-Link kan goed zijn maar ook heel slecht. (Ik heb er een slechte ervaring mee...)
Koop best een router die heel veel verkocht wordt. Als je wilt kan ik er ook een paar aanraden.


Op coolblue.be of vandenborre stond NAT onder de hoofding 'firewall', vandaar. Bij de TP-Link wordt het nergens vermeld, maar in de handleiding is wel sprake van NAT, dus ik vermoed dat ze erover beschikken? (Lijkt me redelijk 'basic' ?)

 

Deze lijken niet slecht:

http://www.laptopshop.be/vergelijken/522490/536276/622252

 

De C9 en C2600 kregen een prijs van hardware.info.

 


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5258
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?


@BertXL schreef:

alles hangt er van af wat de vereisten zijn in het huis van je zus...

Als ze een HGW heeft, heeft ze normaal geen extra router meer nodig, want die kan ze dan toch alleen maar als access point gebruiken.

...

Deze heb ik overlaatst gelezen in een review artikel als de beste en de snelste: http://www.routercenter.be/product/685144/asus-rt-ac5300.html?ref=268361&label=16366-AGI-22039301310...

 


Niet alleen de vereisten, ook het budget. Mijn zus is gescheiden en heeft 3 tienerjongens. Die gaat echt geen 400 euro ophoesten voor een router. 😉 Die TP-Link routers van +100 euro zijn al heel wat.

 

http://www.laptopshop.be/vergelijken/522490/536276/622252

 

Ik weet niet juiste welke modem, maar het is een modem/router. Daar heeft ze overigens niets aan, want die staat ver weg, in de garage, achter dik beton en onder de stroomkast. De huidige router is als AP ingesteld en staat in de gang. Ze heeft overigens maar 2 kabels: die in de gang en eentje op zolder. (De gang is het dichtste bij de living.)

 

In tegenstelling tot mij heeft ze geen Basic Internet, maar een pakket. FiberNet zeker? Draadloos haalde ik met mijn smartphone 20Mbps down, 20Mbps up. Dat zou toch veel beter moeten. Alles is draadloos: smartphones, tablet, maar ook haar PC. Die is uitgerust met: ASUS WIRELESS-AC PCI-E 450 + 1300Mbps PCE-AC68.

 

Ik weet niet welke snelheden ze juist haalt op die PC. Ik heb haar juist een mailtje gestuurd om eens te testen met speedtest.net en speedtest.telenet.be. Ik heb haar ook gevraagd welke router.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

@sb

Ik denk dat dit een betere optie is.

http://www.routercenter.be/product/338433/category-112253/tp-link-archer-c7-v2.html

De c8 is trouwens hetzelfde behalve dat die een snellere processor heeft en een USB 3.0 poort dus eigenlijk heb je daar niet veel aan. En dat de c9 een theoretisch hogere snelheid heeft daar moet je niet naar kijken dat is marketing zever 🙂

 

Wel vreemd dat je maar 20 Mbps haalt... Kun je eens testen via kabel? En kijk ook even de instellingen van die router na of die wel juist ingesteld staan. Ook kan het aan dd-wrt liggen dat had ik ook toen ik daarmee experimenteerde.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5258
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

Die C7 ziet er inderdaad niet slecht uit én het is "de keuze van Coolblue". En de prijs valt ook beter mee. Bedankt voor de tip!

 

Ze heeft daar nog een oude PC (XP) staan waarmee ik misschien via de kabel online kan, maar ik weet niet eens of die nog werkt. Ik heb wel een oude laptop (Celeron, 1GiB RAM, ...) met Linux Mint, die kan ik ook wel aansluiten. Maar de kabel zou "normaal" moeten zijn; er is nog maar pas een technieker langsgeweest om te controleren.

 

De modem die ze heeft is een "wireless modem docsis 3.0". Misschien kan ze die ook beter inruilen voor modem only? (Tenminste, als dat kan zonder extra kosten.) Ze gebruikt die wireless toch niet.

 

Ze heeft me juist de resultaten gestuurd van de PC op speedtest.net en speedtest.telenet.be en die zijn hallucinant. Download is amper 2Mbps en upload 0.25Mbps. Dat kan gewoon niet kloppen (zogezegd zijn dat ook 2 verschillende IP adressen*) ; ik heb daar al LibreOffice binnengehaald, een packet van 239 MiB en dat kwam vlot binnen. Ik zal het eens met Networx controleren.

 

* 62.205.85x op speedtest.net en 10.113.146.x op speedtest.telenet.be.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

@sb@sb

Dat is wel heel traag... Misschien kan je proberen om de stock firmware terug op die router te zetten? En zorgen dat de wifi ingesteld staat op 'n' en niet b/g

En ik zou die HGW niet omruilen naar een modem-only als dat niet nodig is omdat je anders problemen krijgt met de digicorder interactief te krijgen.

Ook kan je best even de drivers van die pci-e kaart nakijken. Ik heb de pce-ac66 en die had heel veel problemen (vooral BSOD's) maar dat is al een tijdje geleden want die ligt nu ergens in mijn kast...

Kijk ook even met een app zoals wifi analyzer of er niet teveel andere wifi signalen zijn en op welke channel haar wifi zit.
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7798
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

Voor zover ik begrijp staat er nu een extra WiFi- routerke in haar gang en heeft ze een home Gateway. Ga dan toch gewoon een extra Telenet AP halen in een Center. Voor 49.95€  ben je gesteld. Geen gedoe, inpluggen en een 5-tal minuten wachten en ze zal met het paswoord vermeld op de Home Gateawy kunnen inloggen. Als dan dicht bij de Home gateway zit zal ze daar verbinding hebben en anders op dit AP.

Dan ben je ook af van het gedoe van het herconfigureren van de router.

Bovendien kan je op dit accespoint ook de verbinding maken naar de digibox enzo.

 

Nog iets dat ik wil meegeven. Ga naar "mijn telenet" en verander daar in je Homegateway instellingen je SSID naar eigen goesting en ook het paswoord naar eigen goesting (niet die onmogelijke letters en cijfer combinatie). Je kan zelf wel iets bedenken die makkelijk is te onthouden voor jezelf.

Het voordeel daarvan is, dat ingeval van een defecte Home Gateway je enkel daar moet opnieuw je SSID en paswoord aanpassen naar hetgeen je oorspronkelijk hebt gedaan en niet op alle andere toestellen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5258
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

@Arthur2

 

- De originele firmware installeren, daar ga ik me niet mee bezighouden. Dan haal ik wel een andere router, want deze was volgens de technieker toch al verouderd (en niet snel genoeg).

 

- De drivers van die PCE-AC68 zal ik morgen eens nakijken. Ik heb toch verlof, dus kan ik weer pc-dokter gaan spelen. 8-) Ze heeft de PC gekocht op 20150113 en de meest recente driver is 20151211, dus het valt te proberen. Maar ik heb ze vandaag gesproken en gisteren was de PC om een of andere reden verbonden met een Homespot/Hotspot/TelenetWiFree, vandaar die vreemde resultaten.

 

- De router is ingesteld om automatisch kanalen te kiezen. Ze heeft een alleenstaand huis, 2 buren, maar normaal gezien heeft ze daar niet te veel last van.

 

Ik morgen zelf eens kijken. Ik pak een laptop mee en die hang ik dan rechtstreeks aan de modem/router om te zien wat resultaten dat geeft...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5258
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Telenet router (45 euro) - Welk merk, type?

@igvfer - Bedankt voor de tips. Ik moet wel zeggen: die modem/router in de garage staat daar echt onder de slechtst mogelijke omstandigheden. Ver weg, dikke betonnen muren, de stroomkast is vlakbij... Ik denk dat ik die beter volledig uitschakel en voor een router als die TP-Link C7 ga, niet? Ze heeft draadloze toestellen die 5GHz aankunnen, dus...

 

Er lopen ook 2 kabels van die HGW: eentje naar een zolderkamer en eentje naar de gang/hal (naar die WiFi router). Die op zolder heeft ze nu doorgetrokken naar de slaapkamer en we gaan proberen om de digibox daar rechtstreeks op aan te sluiten. Blijkbaar stotteren haar opnames op dat toestel en vandaar dat een technieker is langsgeweest om alles eens na te kijken.

 

SSID en sleutel had ik al aangepast in die HGW, maar zoals gezegd vraag ik me af of ik dat niet beter uitschakel en op een andere router vertrouw. (?) Wellicht een domme vraag, maar heeft het enig nut om zo'n router op de eerste verdieping te installeren of toch meer centraal in de gang/hal? In de hal zijn er muren, maar op het eerste verdiep zit er nogal wat beton tussen de slaapkamers en de living...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes