Beantwoorden
mrB
Freshman Beetjesweter
Berichten: 1
Wereld gedichtendag It's your third party! It's your second party! En we zijn vertrokken!

Thuisnetwerk +Medion NAS +TP link router

Goedemorgen,

ik heb reeds een TP link router achter mijn modem (werkt op zelfde gebruikersgegevens, dus misschien ingesteld als bridge). Deze dient zowel als extra WIFI-dekking als switch voor mijn digibox en internet TV.

Tevens heb ik een Medion NAS rechtstreeks gekoppeld aan mijn telenet-modem.

Ik kan deze benaderen met al mijn toestellen (laptop, android tv, ...) via SMB - denk ik.

Nu had ik graag deze server opgezet als FTP. Dit lukt mijn niet? Heeft dit te maken met geen vast IP adres?

Waarom? Voor bepaalde toepassingen zorgt dit voor snellere en grotere bestandsoverdracht dacht ik.

Hoe hier aan beginnen? Ik ben een complete leek hierin, het had mij al veel moeite en gepruts gekost om de TPlink indertijd te installeren. Ik denk dat ik deze met veel geluk werkend heb gekregen.

Graag iemand die mij stap voor stap kan begeleiden... want als ik dit hier allemaal lees (port forwarding, static IP, range,...) hoor ik het donderen in Keulen 🙂

Bedankt.

0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk +Medion NAS +TP link router

Je zal eerst De toepassing FTP server moeten opstarten en configureren op je NAS. Hoe? Dat zalin de handleiding staan.

FTP werkt normaal op poort 21 maar je zal dat eventueel kunnen veranderen.

Je NAS geef je in elke geval een vast IP tussen 192.168.0 en 99.

In "mijn Telenet" forward je de gekozen poort naar je NAS IP

Van buitenaf is dit dan bereikbaar via publiekIP dubbelpunt poort: bvb FTP://publiekIP:poortnummer

Of via FTP://DDNSnaam:poortnummer als je een DDNS account hebt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thuisnetwerk +Medion NAS +TP link router

Je  hebt maar de helft van hetgeen je wenst opgeschreven.

 

1. Bestaande situatie: Je kan nu uw nas server benaderen met al uw toestellen. Is dat enkel van thuis uit of ook over het internet als je elders bent?

2. Wenst je ftp enkel thuis te gebruiken of ook van elders.

 

Port forwarding, static ip, ... en al dat gedoe heeft enkel iets van doen als je van elders dan je eigen LAN contact wil maken met je server.

 

Je LAN (Local Area Network = een netwerk in een plaatselijke zone). Je ip4 adressen thuis zijn van het formaat 192.168.X.Y. De X is doorgaan 0 of 1. De Y heeft doorgaans 1 voor de HGW of router en een hogere waarde voor alle andere apparaten. Je nerwerk mask dat normaal gezien 255.255.255.0, zorgt ervoor dat je enkel kan communiceren met adressen 192.168.X.Y.

 

Portforwarding voor ip4 zorgt ervoor dat als er iets binnenkomt op je router, wat niet het resultaat is van iets wat je opgevraagd hebt, doorgestuurd wordt naar een welbepaald adres in uw lan. 

 

Static ip: vermits de adressen toegekend door de router willekeurig zijn zal de portforwarding enkel steeds goed verlopen indien het adres naar waar gestuurd wordt een vast statisch adres is. Het toestel naar waar je iets stuurt moet dan een vast adres hebben. In je NAS moet je dan een adres opgeven, bij voorkeur iets tussen 192.168.X.Y+1 en 192.168.X.50 (sommigen hier zullen zeggen 100, maar sommige PWL's van Telenet krijgen een adres in de range 50 tot 99.

 

Voor huis, tuin en keuken is het handig om één of andere dienst te gebruiken die een dynamisch adres vertaalt. Het gaat hier dan om het adres van je HGW dat ook dynamisch is. Zoek maar DDNS op.

 

Nogmaals: voor uitsluitend thuisgebruik is dit allemaal niet nodig, behalve eventueel het instellen van een vast ipadres in de NAS.
________________________________________
In het land van de blinden is eenoog koning. 

StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Thuisnetwerk +Medion NAS +TP link router

@janne_man

 

Mooi uitgelegd op een eenvoudige manier. Hier zullen anderen ook iets aan hebben vermoed ik Smiley Vrolijk


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.