24770
netweters
|
152551
antwoorden
|
20720
vragen
|
Hallokes,
Ik heb al maanden problemen met mijn thuisnetwerk en internetontvangst en zou dus de opstelling vanaf nul terug willen opzetten op een correcte manier maar als alleenstaande moeder met een fysieke beperking vind ik de tijd maar niet om mij daar degelijk in te verdiepen.
De oorspronkelijke opstelling en configuratie van het netwerk werd door mijn echtgenoot opgezet maar deze heeft een dik jaar geleden de echtelijke woonst verlaten dus nu zit ik met de gebakken peren…
Dit is mijn huidige opstelling :
Het is héél belangrijk dat wat op Powerline 1 (naar 2e verdiep) aangesloten is volledig gescheiden blijft van alles wat aangesloten is op de persoonlijke router (dus 2 aparte netwerken).
Zowel de LAN-verbindingen als de Wi-Fi –verbindingen hebben allemaal een vast IP-adres.
Op zich lijkt het mij een redelijke opstelling (denk ik dan als leek) maar ik vrees dat er in de configuratie van de router toch ergens iets niet in orde is aangezien ik al maanden veel problemen ervaar met toegang tot het thuisnetwerk op zich maar ook inzake internetconnectie.
Nu sinds enkele weken vrees ik zelfs dat mijn router zijn geest aan het geven is want ik verlies constant mijn internetconnectie zowel bedraad als draadloos en krijg meestal de melding dat de standaardgateway niet bereikbaar is en heel soms een foutmelding ivm de DNS. Als ik dan de router opnieuw opstart werkt het meestal allemaal weer maar max een half uurtje later is het internet weer weg. Soms helpt het ook om de UTP-kabel uit te trekken en weer in te steken. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik de meeste problemen beginnen ervaren ben nadat win10 een update heeft gedaan. Sowieso als ik dan al internettoegang krijg is het enkel draadloos…
Ik ben nu al enkele dagen aan het internetten via mijn mobiel internet maar mijn gratis data-bundel raakt zo stilaan op…
Is mijn huidige opstelling een goede opstelling?
Kan iemand mij helpen om alles correct te configureren?
Ook dacht ik eraan dat ik misschien de firmware van de router eens moest bijwerken maar dit lijkt niet te lukken, ik krijg steeds de error code 18005 met de vermelding dat ik de verkeerde file heb gekozen maar de file komt rechtstreeks van de officiële site van de router dus daar zit ik ook met de handen in het haar.
Even een opsomming van de merken en types van de belangrijkste apparaten :
TN modem --> Wireless modem 3.0 (docsis)
Powerline adapters --> TP-Link AV500
Persoonlijke Router --> TP-Link AC1750 Archer C7 Versie 2
Switch (oude router) --> TP-Link TL-WR1043-ND Versie 1.9
Ook met de NAS ervaar ik al maandenlang problemen maar dat hoort op een ander forum thuis ;-).
Hopend dat ik alle nodige info heb meegedeeld en mijn uitleg voldoende duidelijk is dank ik jullie allen op voorhand met vriendelijke groetjes,
Bieke
Opgelost! Ga naar oplossing.
Is de modem van Telenet een modem only of is het een HGW?
Dit kan je zien aan het aantal poorten die er op zitten.
Op een modem only heb je slechts 1 poort en hangt er een switch achter bij een HGW heb je 4 poorten.
Bij een combinatie HGW met eigen router moet de eigen router als access point ingesteld staan. Pas dan kan het goed werken.
Indien het een modem only is zit je netwerk goed in elkaar.
Hallo Puch,
Alvast bedankt voor je reactie.
De modem heeft 4 poorten dus is het een HGW.
Wat dien ik dan te wijzigen aan de opstelling?
Groetjes,
Bieke
Ik denk dat je dit gemist hebt:
Het is héél belangrijk dat wat op Powerline 1 (naar 2e verdiep) aangesloten is volledig gescheiden blijft van alles wat aangesloten is op de persoonlijke router (dus 2 aparte netwerken).
Ik weet niet wat de reden is, maar als je de eigen router als AP instelt, dan heb je één groot netwerk.
Zoals het nu opgesteld is zou alles naar behoren moeten werken. Moeder zit met haar laptop en digicorder rechtstreeks op de Telenetmodem dat is dus OK. Al de rest zit achter de eigen router dus ook OK en ik zie daar geen digicorder ofzo bijstaan. Er zitten natuurlijk flink wat toestellen via de WiFi verbonden en dat kan voor een indegestie zorgen als ze allemaal beginnen filmpjes en dergelijke te streamen. Er is in mijn ogen nog geen enkele Wifi router voor thuisgebruik die meer dan 4 of 5 gebruikers gelijktijdig aan kan als ze allemaal beginnen video en muziek te streamen.
Ik ga er ook vanuit dat Powerline 1 (aangesloten op de HGW) connectie maakt met Powerline 2 en zorgt voor de verbinding naar moeder haar digicorder en laptop.
Dat er dan een Powerline 3 aangesloten is op de eigen router en connectie maakt naar Powerline 4 waar de raspberry aangesloten is.
PWL 1 en 2 hebben hun eigen code en PWL 3 en 4 ook zodat dit 2 aparte verbindingen zijn.
Hallo SB,
Welja, ik dacht toch ook al zoiets. Maar aangezien ik niet zo thuis ben in die dingen begon ik te twijfelen.
De reden dat dit gescheiden dient te blijven is omdat mijn inwonende moeder op een apart netwerk moet blijven inzake privacy... zij heeft geen zaken met wat wij in ons netwerk doen en vice versa...
Ik weet niet wat de juiste oorzaak is en misschien is het wel een combinatie van meerdere problemen maar ik blijf maar problemen hebben om mijn connectie te behouden, zowel bedraad als draadloos via de persoonlijke router als via de TN-modem rechtsreeks... Gisteren kreeg ik via de connectie met de TN-modem geen enkele pagina open... Dacht eerst dat het aan Chrome lag maar ook via Edge en via Firefox kreeg ik geen enkele pagina open... Dus dan maar weer mijn mobiel internet aangesproken want ook via telenethomespot of TelenetWifree krijg ik zelfs geen verbinding... Best raar allemaal....
Het lijkt hier wel behekst want op enkele weken tijd is alles hier stuk voor stuk kapot of problematisch geworden....
Alvast dank voor de reeds gegeven reacties en ook mijn dank voor diegene die mij kan helpen om de problemen op te lossen...
Groetjes,
Bieke
Ik zou dan in eerste instantie aanraden om uw Telenet HGW af te koppelen en deze te gaan omruilen voor een andere. Het enigste dat je dan zal moeten aanpassen is eventueel de WiFi code op je moeder haar laptop.
Als je daar mee begint kan je zien hoever je geraakt. Is het opgelost zoveel te beter en anders zoeken we verder.
Hallo igver,
Nu ja, het heeft lange tijd perfect gewerkt, zelfs toen er nog 2 extra personen hier woonden.
Nu zitten we nog maar met 3 personen op het netwerk verbonden en haast nooit tezamen en al zeker niet met alle toestellen tegelijkertijd en veel filmpjes streamen word er ook al niet gedaan.
Zelfs als ik helemaal alleen met enkel mijn laptop actief bezig ben op het netwerk heb ik deze problemen dus denk niet dat het aan 'overbelasting' ligt.
Als ik de probleemoplossing van windows opstart krijg ik altijd dezelfde meldingen, ofwel dat de standaardgateway onbereikbaar of onbeschikbaar is ofwel een foutmelding inzake de DNS maar dit laatste is maar zéér af en toe.
Momenteel zijn nog enkel de laptop 1 en de desktop via LAN aangesloten, Wi-Fi heb ik gisteren even uitgeschakeld en nog steeds heb ik hetzelfde probleem.
Dus ja... aangezien ik er weinig kennis van heb weet ik niet meer wat ik nog kan/moet doen om het allemaal weer normaal werkend te krijgen...
Groetjes,
Bieke
De standaard of default gateway op alles die rechtstreeks naar de HGW is aangesloten zal normaal gezien 192.168.0.1 zijn. Ik vermoed dat alles die aangesloten is via uw eigen router 192.168.1.1 zal zijn. Hetgeen in het vet staat kan anders zijn. Maar het moet wel verschillende zijn anders krijg je netwerkproblemen.
@igvferschreef:De standaard of default gateway op alles die rechtstreeks naar de HGW is aangesloten zal normaal gezien 192.168.0.1 zijn. Ik vermoed dat alles die aangesloten is via uw eigen router 192.168.1.1 zal zijn. Hetgeen in het vet staat kan anders zijn. Maar het moet wel verschillende zijn anders krijg je netwerkproblemen.
Is idd verschillend.
Ik ben het eens met @igvfer : ruil je HGW (modem/router) in voor een andere. Gewoon afkoppelen en naar een Telenet Center gaan.
Ok, Zodra ik de tijd vind (hopelijk dinsdag) zal ik mijn TN-modem gaan inruilen
voor een andere.
Zodra ik een nieuwe heb en deze aangekoppeld is zal ik hier laten weten of het
probleem al dan niet opgelost is.
P.S. : Doen ze dat zomaar, die omwisselen of gaan ze die eerst testen enzo en pas
omwisselen als er effectief een probleem word gevonden?
Groetjes,
Bieke
@sbschreef:
Ik denk dat je dit gemist hebt:
Het is héél belangrijk dat wat op Powerline 1 (naar 2e verdiep) aangesloten is volledig gescheiden blijft van alles wat aangesloten is op de persoonlijke router (dus 2 aparte netwerken).
Ik weet niet wat de reden is, maar als je de eigen router als AP instelt, dan heb je één groot netwerk.
Je hebt gelijk. Ik had daar idd over gekeken
Normaal gezien ruilen ze die zo in. Zeg gewoon dat je problemen ervaart en dat je werd aangeraden om je modem/router om te ruilen. Vraag wel even na of ze het nieuwe toestel daar activeren.
Eventjes een update...
Aangezien ik niet het type ben om bij de pakken te blijven zitten en problemen dus graag opgelost zie ben ik maar allerlei blijven proberen.
Omdat het voorstel van igvfer deed vermoeden dat het probleem niet bij de router lag maar wel degelijk bij de modem dacht ik, baat het niet dan schaad het niet, dus deed ik de poging om gewoon de modem te rebooten in de hoop dat dat misschien voldoende was.
Na een reboot van modem, router en laptop had ik eindelijk bedraad internet (was al bijna een week geleden dat ik nog via LAN connectie had gekregen) en tot hiertoe (ik hou hout vast) is het nog niet weggevallen en we zijn nu toch al zo'n 5u verder... En ik heb zelfs opnieuw, via de router dus, een downloadsnelheid van 191 Mbps, de laatste weken raakte ik amper aan 6Mbps...
Dus 'voorlopig' lijkt mijn probleem opgelost :-).
Moest ik toch weer problemen beginnen krijgen en een reboot werkt niet meer dan zal ik de modem gewoon gaan inruilen...
Bedankt alvast voor alle hulp!
Groetjes,
Bieke