Beantwoorden
Bieke1975
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Hallokes,

 

Ik heb al maanden problemen met mijn thuisnetwerk en internetontvangst en zou dus de opstelling vanaf nul terug willen opzetten op een correcte manier maar als alleenstaande moeder met een fysieke beperking vind ik de tijd maar niet om mij daar degelijk in te verdiepen.

De oorspronkelijke opstelling en configuratie van het netwerk werd door mijn echtgenoot opgezet maar deze heeft een dik jaar geleden de echtelijke woonst verlaten dus nu zit ik met de gebakken peren…

Dit is mijn huidige opstelling :

 Opstelling_thuisnetwerk_dd_17-02-2018.jpg

 

 

 

 

Het is héél belangrijk dat wat op Powerline 1 (naar 2e verdiep) aangesloten is volledig gescheiden blijft van alles wat aangesloten is op de persoonlijke router (dus 2 aparte netwerken).

Zowel de LAN-verbindingen als de Wi-Fi –verbindingen hebben allemaal een vast IP-adres.

Op zich lijkt het mij een redelijke opstelling (denk ik dan als leek) maar ik vrees dat er in de configuratie van de router toch ergens iets niet in orde is aangezien ik al maanden veel problemen ervaar met toegang tot het thuisnetwerk op zich maar ook inzake internetconnectie.

Nu sinds enkele weken vrees ik zelfs dat mijn router zijn geest aan het geven is want ik verlies constant mijn internetconnectie zowel bedraad als draadloos en krijg meestal de melding dat de standaardgateway niet bereikbaar is en heel soms een foutmelding ivm de DNS. Als ik dan de router opnieuw opstart werkt het meestal allemaal weer maar max een half uurtje later is het internet weer weg. Soms helpt het ook om de UTP-kabel uit te trekken en weer in te steken. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat ik de meeste problemen beginnen ervaren ben nadat win10 een update heeft gedaan. Sowieso als ik dan al internettoegang krijg is het enkel draadloos…

Ik ben nu al enkele dagen aan het internetten via mijn mobiel internet maar mijn gratis data-bundel raakt zo stilaan op…

 

Is mijn huidige opstelling een goede opstelling?

Kan iemand mij helpen om alles correct te configureren?

 

Ook dacht ik eraan dat ik misschien de firmware van de router eens moest bijwerken maar dit lijkt niet te lukken, ik krijg steeds de error code 18005 met de vermelding dat ik de verkeerde file heb gekozen maar de file komt rechtstreeks van de officiële site van de router dus daar zit ik ook met de handen in het haar.

 

Even een opsomming van de merken en types van de belangrijkste apparaten :

 

TN modem --> Wireless modem 3.0 (docsis)

Powerline adapters --> TP-Link AV500

Persoonlijke Router --> TP-Link AC1750 Archer C7 Versie 2

Switch (oude router) --> TP-Link TL-WR1043-ND Versie 1.9

 

Ook met de NAS ervaar ik al maandenlang problemen maar dat hoort op een ander forum thuis ;-).

 

 

Hopend dat ik alle nodige info heb meegedeeld en mijn uitleg voldoende duidelijk is dank ik jullie allen op voorhand met vriendelijke groetjes,

 

Bieke

 

0 Likes
20 reacties
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Is de modem van Telenet een modem only of is het een HGW?

Dit kan je zien aan het aantal poorten die er op zitten. 

Op een modem only heb je slechts 1 poort en hangt er een switch achter bij een HGW heb je 4 poorten.

 

Bij een combinatie HGW met eigen router moet de eigen router als access point ingesteld staan. Pas dan kan het goed werken.

 

Indien het een modem only is zit je netwerk goed in elkaar.

 

 

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
Bieke1975
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Hallo Puch,

 

Alvast bedankt voor je reactie.

De modem heeft 4 poorten dus is het een HGW.

 

Wat dien ik dan te wijzigen aan de opstelling?

 

Groetjes,

Bieke

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thuisnetwerk opnieuw instellen

@Puch

 

Ik denk dat je dit gemist hebt:

 

Het is héél belangrijk dat wat op Powerline 1 (naar 2e verdiep) aangesloten is volledig gescheiden blijft van alles wat aangesloten is op de persoonlijke router (dus 2 aparte netwerken).

 

Ik weet niet wat de reden is, maar als je de eigen router als AP instelt, dan heb je één groot netwerk.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Zoals het nu opgesteld is zou alles naar behoren moeten werken. Moeder zit met haar laptop en digicorder rechtstreeks op de Telenetmodem dat is dus OK. Al de rest zit achter de eigen router dus ook OK en ik zie daar geen digicorder ofzo bijstaan. Er zitten natuurlijk flink wat toestellen via de WiFi verbonden en dat kan voor een indegestie zorgen als ze allemaal beginnen filmpjes en dergelijke te streamen. Er is in mijn ogen nog geen enkele Wifi router voor thuisgebruik die meer dan 4 of 5 gebruikers gelijktijdig aan kan als ze allemaal beginnen video en muziek te streamen.

Ik ga er ook vanuit dat Powerline 1 (aangesloten op de HGW) connectie maakt met Powerline 2 en zorgt voor de verbinding naar moeder haar digicorder en laptop.

Dat er dan een Powerline 3 aangesloten is op de eigen router en connectie maakt naar Powerline 4 waar de raspberry aangesloten is.

PWL 1 en 2 hebben hun eigen code en PWL 3 en 4 ook zodat dit 2 aparte verbindingen zijn.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bieke1975
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Hallo SB,

 

Welja, ik dacht toch ook al zoiets. Maar aangezien ik niet zo thuis ben in die dingen begon ik te twijfelen.

 

De reden dat dit gescheiden dient te blijven is omdat mijn inwonende moeder op een apart netwerk moet blijven inzake privacy... zij heeft geen zaken met wat wij in ons netwerk doen en vice versa...

 

Ik weet niet wat de juiste oorzaak is en misschien is het wel een combinatie van meerdere problemen maar ik blijf maar problemen hebben om mijn connectie te behouden, zowel bedraad als draadloos via de persoonlijke router als via de TN-modem rechtsreeks... Gisteren kreeg ik via de connectie met de TN-modem geen enkele pagina open... Dacht eerst dat het aan Chrome lag maar ook via Edge en via Firefox kreeg ik geen enkele pagina open... Dus dan maar weer mijn mobiel internet aangesproken want ook via telenethomespot of TelenetWifree krijg ik zelfs geen verbinding... Best raar allemaal....

Het lijkt hier wel behekst want op enkele weken tijd is alles hier stuk voor stuk kapot of problematisch geworden....

 

Alvast dank voor de reeds gegeven reacties en ook mijn dank voor diegene die mij kan helpen om de problemen op te lossen...

 

Groetjes,

Bieke

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Ik zou dan in eerste instantie aanraden om uw Telenet HGW af te koppelen en deze te gaan omruilen voor een andere. Het enigste dat je dan zal moeten aanpassen is eventueel de WiFi code op je moeder haar laptop.

Als je daar mee begint kan je zien hoever je geraakt. Is het opgelost zoveel te beter en anders zoeken we verder.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bieke1975
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Hallo igver,

 

Nu ja, het heeft lange tijd perfect gewerkt, zelfs toen er nog 2 extra personen hier woonden.

Nu zitten we nog maar met 3 personen op het netwerk verbonden en haast nooit tezamen en al zeker niet met alle toestellen tegelijkertijd en veel filmpjes streamen word er ook al niet gedaan.

Zelfs als ik helemaal alleen met enkel mijn laptop actief bezig ben op het netwerk heb ik deze problemen dus denk niet dat het aan 'overbelasting' ligt.

Als ik de probleemoplossing van windows opstart krijg ik altijd dezelfde meldingen, ofwel dat de standaardgateway onbereikbaar of onbeschikbaar is ofwel een foutmelding inzake de DNS maar dit laatste is maar zéér af en toe.

Momenteel zijn nog enkel de laptop 1 en de desktop via LAN aangesloten, Wi-Fi heb ik gisteren even uitgeschakeld en nog steeds heb ik hetzelfde probleem.

Dus ja... aangezien ik er weinig kennis van heb weet ik niet meer wat ik nog kan/moet doen om het allemaal weer normaal werkend te krijgen...

 

Groetjes,

Bieke

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

De standaard of default gateway op alles die rechtstreeks naar de HGW is aangesloten zal normaal gezien 192.168.0.1 zijn. Ik vermoed dat alles die aangesloten is via uw eigen router 192.168.1.1 zal zijn. Hetgeen in het vet staat kan anders zijn. Maar het moet wel verschillende zijn anders krijg je netwerkproblemen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bieke1975
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Thuisnetwerk opnieuw instellen


@igvferschreef:

De standaard of default gateway op alles die rechtstreeks naar de HGW is aangesloten zal normaal gezien 192.168.0.1 zijn. Ik vermoed dat alles die aangesloten is via uw eigen router 192.168.1.1 zal zijn. Hetgeen in het vet staat kan anders zijn. Maar het moet wel verschillende zijn anders krijg je netwerkproblemen.


Is idd verschillend.

0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thuisnetwerk opnieuw instellen

@Bieke1975

 

Ik ben het eens met @igvfer : ruil je HGW (modem/router) in voor een andere. Gewoon afkoppelen en naar een Telenet Center gaan.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bieke1975
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

@igvfer@sb ,

 

Ok, Zodra ik de tijd vind (hopelijk dinsdag) zal ik mijn TN-modem gaan inruilen

voor een andere. 

Zodra ik een nieuwe heb en deze aangekoppeld is zal ik hier laten weten of het

probleem al dan niet opgelost is.

 

 

P.S. : Doen ze dat zomaar, die omwisselen of gaan ze die eerst testen enzo en pas

omwisselen als er effectief een probleem word gevonden?

 

Groetjes,

Bieke

 

0 Likes
Puch
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 630
Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019 Waar zijn die handjes?

Thuisnetwerk opnieuw instellen


@sbschreef:

@Puch

 

Ik denk dat je dit gemist hebt:

 

Het is héél belangrijk dat wat op Powerline 1 (naar 2e verdiep) aangesloten is volledig gescheiden blijft van alles wat aangesloten is op de persoonlijke router (dus 2 aparte netwerken).

 

Ik weet niet wat de reden is, maar als je de eigen router als AP instelt, dan heb je één groot netwerk.


@sb

Je hebt gelijk. Ik had daar idd over gekeken

    Puch | Ere-Krak
    If you change yourself, then who are you?
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Normaal gezien ruilen ze die zo in. Zeg gewoon dat je problemen ervaart en dat je werd aangeraden om je modem/router om te ruilen. Vraag wel even na of ze het nieuwe toestel daar activeren.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bieke1975
Professional Beetjesweter
Berichten: 11
Mooi, mooi! Primeur! It's your fourth party! Pageturner!

Thuisnetwerk opnieuw instellen

Eventjes een update...

 

Aangezien ik niet het type ben om bij de pakken te blijven zitten en problemen dus graag opgelost zie ben ik maar allerlei blijven proberen.

Omdat het voorstel van igvfer deed vermoeden dat het probleem niet bij de router lag maar wel degelijk bij de modem dacht ik, baat het niet dan schaad het niet, dus deed ik de poging om gewoon de modem te rebooten in de hoop dat dat misschien voldoende was.

Na een reboot van modem, router en laptop had ik eindelijk bedraad internet (was al bijna een week geleden dat ik nog via LAN connectie had gekregen) en tot hiertoe (ik hou hout vast) is het nog niet weggevallen en we zijn nu toch al zo'n 5u verder... En ik heb zelfs opnieuw, via de router dus, een downloadsnelheid van 191 Mbps, de laatste weken raakte ik amper aan 6Mbps...

 

Dus 'voorlopig' lijkt mijn probleem opgelost :-).

Moest ik toch weer problemen beginnen krijgen en een reboot werkt niet meer dan zal ik de modem gewoon gaan inruilen...

 

Bedankt alvast voor alle hulp!

 

Groetjes,

Bieke