24777
netweters
|
152633
antwoorden
|
20726
vragen
|
Sinds een maand laden internetpagina's traag, duurt tot 30s om bv. deredactie.be volledig te laden. Soms ook problemen met streaming (vastlopen ervan)). Dit is mel alle browsers het geval, op twee verschillende computers én met de kabel rechtstreeks geplugd in de telenet modem.
We hebben Whoppa. Er lijkt niets mis met de testen (A+ grading: latency, packet loss, ping). Snelheid aanvaardbaar zeker: betalen voor 200 Mbit/s en iets minder dan 100 Mbit/s ontvangen?
Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
Snelheid aanvaardbaar? 100 Mbps is een goed resultaat als het via WiFi gaat maar geen goed resultaat als het via de UTP kabele gaat.
Maar het traag laden van de pagina's zal eerder liggen aan het feit dat de server te zwaar belast is en de toestroom niet aan kan. HLN, Het nieuwsblad zijn ook voorbeelden van traag werken als je bijvoorbeeld tussen 7u30 en 9u wilt gaan kijken.
100mbps is normaal , ikzelf haal maar 160mbps op speed tests ( en soms veel minder en meer )
als je gaat zien naar downloads via websites dan ligt het rond 3.5 Mbps - 6 Mbps ( 35mbit en 60 mbit )
via torrent gaat het soms naar 12Mbps ( 120mbit )
je kan je browser speed testen op http://speedof.me
die is anders dan speedtest omdat die via html5 werkt en dus de werkelijke Browser snelheid test en niet de flash snelheid
ook de kabel moet je nazien , de telenet modem is een gbit modem ( 1000mbps )
om het echt te testen moet je het volgende doen ( basis kennis nodig )
http://www.totusoft.com/lanspeed1
dan maak je een folder aan op de nas of op de andere pc die je deeld
sharing
------
maak een folder aan op de c:/ schijf
rechter muisklik en selecteer delen met
klik geavenceerd delen
dan opend er een scherm met de eigenschappen van de folder
klik terug op delen tab en terug geavenceerd delen
selecteer deze map delen , en klik op machtigingen
selecteer iedereen of wel je eigen account en selecteer alles ( lezen schrijven )
als dat gedaan is , ga via de 2de computer naar het volgende adress of klik op netwerk locatie ( deze pc )
//ip van de pc/naam van folder
vraagt het achter een wachtwoord/gebruikersnaam , maak dan een nieuwe gebruiker aan als je hoofd gebruiker geen wachtwoord heeft , of zet er een wachtwoord op
voeg deze gebruiker ook toe aan de rechten van de folder ( geavenceerd ... )
dan kan je inloggen met die gebruiker
als dat klaar is kunnne we stap 2 toepassen
-----
Stap 2
instaleer ( open ) het programma op de 2de pc die toegang heeft tot die folder van stap 2
op folder/server ip geef je het volgende op ( of klik op zoeken en ga naar het netwerk )
//ip van de andere pc/ gedeelde folder naam
klik op start Test
en zie wat het zegt
hetgeen dit doet is een snelheidstest over de kabel , met de maximum snelheid je schijf aankan
dus dat ligt ongeveer rond de 120mbit - 160mbit voor een normale HD en 200+mbit voor een SSD ( 350mbit - 280mbit voor samsung EVO )
doe deze test ook omgekeerd
mocht deze snelheden hoger liggen dan de 100mbit zijn je kabels in orde , is dat niet het geval dan zijn je kabels geen 100mbit en zal je nooit meer dan dat halen zonder de kabels te vervangen ( ga voor cat 6 als je zeker wilt zijn , 5E zou gbit moeten zijn)
nu nog een andere manier dat mischien de oplossing kan bieden
maar er zit wel een prijskaartje aan
ik zou voorstellen om een router te nemen met QOS , op die manier word het verkeer beheerd door de router en kan je zien waar het probleem zit ( en je netwerk word ook eerlijker verdeeld zodat torrents niet je snelheid afnemen )
bij telenet modem is het gewoon het eerste dat aankomt dat de snelheid krijgt
een goede router is de ASUS AC 88 of ASUS AC 87 ( voorloper ) of zelfs de ASUS AC 68 ( oud model)
of als je echt puur voor wifi wilt gaan is Asus RT-AC5300 ook goed
en als je wat meer controle wilt hebben ( of genoeg kennis hebt ) kan je er custom firmware opzetten en alles bijtweaken
hopelijk lost dit het probleem op
MVG
PowerChaos
Je haalt enkele termen door elkaar. (Geen probleem hoor dat doet iedereen wel eens.) Je leert through trial and error 🙂
Waar ik zelf een goed voorbeeld voor ben denk ik... De dingen die ik kapot heb gemaakt dat is niet meer normaal... 😛
Best test je via speedtest.net omdat die algemeen bekend is en het beste werkt. Het verschil tussen flash en html5 maken ook niets uit. (Ik kan je bewijs leveren als je wil 🙂 )
Internetsnelheid wordt meestal uitgedrukt in megabits of Mbps als je een bestand downloadt wordt dat aangeduid in megabytes of MBps (ik ga niet beginnen over MiB want dat is echt een volledige rmap...)
Je kan gemakkelijk downloaden tegen 20-25 MBps op websites en torrents al hangt dat natuurlijk af van de servers en van je pc. (25MB = 200 Mb)
Als Telenet klant met Whoppa zou je normaal altijd rond de 180-200 Mbps moeten halen (op kabel rechtstreeks aan de modem) als je installatie volledig in orde is.
Als dat niet is kun je best even alles nakijken. (Of het kan zijn dat je in een dichtbevolkte buurt zit vol met actieve Telenet klanten)
Een 7.2k rpm hdd zit ongeveer tussen de 80-160 MBps.
Een Samsung EVO ssd heeft 450 MBps schrijven en 500 MBps lezen. (Theoretisch)
Ik heb zelf een Asus ac87u gehad die jammer genoeg na 1,5 jaar kapot was... Het was wel een hele goede router maar voor de meeste mensen veel te duur. (De rt-ac5300 is ook een router) Ook is dit geen oplossing want de op is met kabel verbonden. (Het kan wel aan de kabel liggen.) En custom firmware is misschien iets te geavanceerd voor de gemiddelde gebruiker.
De QoS methodes zijn totaal niet nodig als je 100-200 Mbps hebt dat is eerder voor die al die amerikanen of Proximus klanten 😄 die onder de 10 Mbps hebben.
Misschien denk je dat ik grof of dat ik je post helemaal afbreekbaar al is dat totaal niet de bedoeling, ik vind het fantastisch dat je die moeite doet en duidelijk bent wat meestal misloopt bij mij. Al hoop ik van niet ik probeer gewoon altijd correct te zijn al heb ik het ook zeer vaak fout, ik moet zelf ook nog heel veel bijleren maar als ik ondertussen anderen kan helpen of kan bijleren dan probeer ik dat ook en ik denk dat jij dat ook wil doen anders zou je hier niet op reageren. 🙂
Als je ergens niet mee eens ben van wat ik zei zeg dat dan even in het lounche forum zodat we dit topic niet verpesten. 🙂
ok danku , is al lang geleden voor mij dat ik met die zaken bezig was xD
maar om even een voorbeeldje te geven tussen de verschillen ( 3+ testen )
de tests zijn gedaan met streaming op mijn lokaal netwerk van mijn webserver ( muziek ) op een Rpi
dus de tests zouden geen invloed moeten hebben omdat ze in dezelfde omstandigheden zijn gedaan
hier is het resultaat van speedtest.net
http://www.speedtest.net/nl/results.php?sh=d5ff4f7802cc9557b5e97e847fc4abfd&ria=0
en hier van speedof.me
om het nog iets leuker te maken zijn heir 2 testen van een VPS server met GBit connectie xD (remote desktop geminimaliseert en google chrome als browser, 3 tests en screenshot van 3de resultaat )
speedtest.net
dus als je kan zien , speedtest.net geeft de snelheid weer via flash en niet van de browser ( dus downloads/uploads en andere zaken hebben geen invloed)
maar inderdaad , de op zou best de kabels moeten nakijken
het beste dat hij ook kan doen is alles uitschakelen en met 1 pc testen om te zien of het aan de andere pc's ligt of niet (zoals torrents/skype/windows update en andere zaken die vertragen )
mvg
PowerChaos
Afbeeldingen moeten nog goedgekeurd worden, ik zal straks even kijken.
Wat is het nut van die speedof.me? De snelheid klopt niet eens of mis ik iets?
dit laat gewoon zien wat het verschil is tussen html5 meeting ( dus via browser zelf zoals downloads/uploads ) en flash
html5 laat de werkelijke browser snelheid zien , dus ook waarmee je download in je browser en alles wat je met de browser doet
flash laat zien wat je kan halen met torrents als voorbeeld , dus in ideale omstandigheden maar bijna nooit met een browser
is zoals een download manager vergelijken met een browser download ( 10 connectie's tegen 1 connectie)
nu hangt het er van af wat je wilt hebben natuurlijk , gaat het over trage snelheid van websites -> browser
over snelheid van je torrent -> flash
snelheid van programma's die multi connectie benutten -> flash
in de OP zijn geval gaat het over trage websites dus is de html5 iets meer van toepassing ( browser )
hetgeen @Ex-Netweter ook kan proberen is een traceroute te doen en zien waar de connectie stopt (delays -> lag ) mocht er connectie problemen zijn ( die geven ook vertraging )
C:\Users\pc>tracert telenet.be Tracing route to telenet.be [213.46.237.24] over a maximum of 30 hops: 1 11 ms 10 ms 11 ms 10.56.64.1 2 10 ms 11 ms 14 ms 10.47.16.1 3 13 ms 12 ms 14 ms 10.47.30.33 4 * * * Request timed out. 5 * * * Request timed out. 6 28 ms 16 ms 21 ms nl-ams05a-rd1-te-6-0-0.aorta.net [213.46.183.101] 7 * * * Request timed out. 8 18 ms 20 ms 19 ms nl-ams02a-ra5-be-100-2483.aorta.net [84.116.244.105] 9 15 ms 18 ms 16 ms sales.upc-cablecom.ch [213.46.237.24] Trace complete.
eerste is de Router ( niet in mijn geval , is hotspot )
die zou lager moeten liggen dan 2ms , als die hoger is dan 15ms is er iets mis op je netwerk
de 2de (Telenet modem ) zou ook zo laag moeten liggen ( tussen 10ms en 20 ms )
als dat ook niet het geval is , dan is er iets mis met de telenet modem of hetgeen er op zit van netwerk
in geval je aleen de telenet modem gebruikt kan de 2de connectie iets hoger liggen maar zou nog onder de 30ms moeten zitten , anders is het een routing probleem van telenet en moet je dat doorgeven aan telenet ( is de verbinding van modem naar telenet hub )
alles voorbij de 4de ( of 3de ) kan je negeren , dat is gewoon routing om tot de bestemming aan te komen en kunnen ze niets aan doen ( of niet rechtstreeks )
en om een voorbeeldje te geven van deredactie.be
C:\Users\pc>tracert deredactie.be Tracing route to deredactie.be [95.130.42.33] over a maximum of 30 hops: 1 14 ms 11 ms 11 ms 10.56.64.1 2 17 ms 13 ms 11 ms 10.47.16.1 3 16 ms 15 ms 14 ms 10.47.30.33 4 * * * Request timed out. 5 * * * Request timed out. 6 16 ms 19 ms 15 ms 10ge.cr2.brueve.belnet.net [194.53.172.65] 7 21 ms 20 ms 14 ms vrt.cr1.brueve.belnet.net [193.191.5.146] 8 * * * Request timed out. 9 * * * Request timed out. 10 * * * Request timed out. C:\Users\pc>ping deredactie.be Pinging deredactie.be [95.130.42.33] with 32 bytes of data: Request timed out. Request timed out. Request timed out. Request timed out. Ping statistics for 95.130.42.33: Packets: Sent = 4, Received = 0, Lost = 4 (100% loss),
zoals je kan zien blokeren die ping aanvragen ( levert ook vertraging op ) dus de site zal al trager reageren dan andere sites
en zover ik heb gezien staan er redirects op en is de site gewoon traag
mvg
PowerChaos