Beantwoorden
xieman
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

UDM - Pro setup: Hoe vind ik het IP-adres?

Dag allemaal.

 

Ik heb deze week een UDM-Pro gekocht en een USW-24-POE om dan 3 Unifi6 Pro's aan te sluiten voor wifi.

Ik heb mijn oude modem ingewisseld voor een nieuwe CV8560E en heb bridging ingeschakeld via het MAC adres van m'n UDM-Pro.

Maar als ik in de 'Unifi Network' App kijk zie ik dat het IP Addres WAN1 van de UDM-PRO een 192.168.0.xxx IP addres is (het IP adres van de modem is 192.168.0.1), ik dacht dat ik hiermee een publiek IP adres kreeg. Hoe kan ik checken wat het publieke IP adres van m'n telenet modem is en dan het publieke IP adres van de UDM-Pro?

Als dat allemaal zou werken zou ik de digibox ook achter de UDM-Pro moeten plaatsen, omdat ik maar 1 UTP kabel naar de TV heb lopen en nog apparaten heb die een LAN verbinding nodig hebben. Hiervoor heb ik een USW-FLEX-MINI gekocht die ik dan via POE kan poweren. Ik zou dan een VLAN moeten maken zodat de digibox met het telenet netwerk kan praten. Want momenteel is deze niet interactief. Op facebook heb ik hiervan een handleiding gevonden op Google Drive. Ik veronderstel dat ik dan het netwerk van Telenet in een VLAN zou moeten krijgen en dan een poort van de FLEX-MINI instellen op die VLAN zodat de digibox alleen via het Telenet netwerk loopt via de UDM-Pro als ik het goed heb.

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: UDM - Pro setup

0 Likes
4 reacties
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

UDM - Pro setup: Hoe vind ik het IP-adres?

Misschien eerst leren gaan voor je begint te lopen 🤔. Ik bedoel, voor je begint met VLAN's te experimenteren, éérst jouw basisopstelling in orde krijgen ...


@xieman  schreef:

Maar als ik in de 'Unifi Network' App kijk zie ik dat het IP Addres WAN1 van de UDM-PRO een 192.168.0.xxx IP addres is (het IP adres van de modem is 192.168.0.1), ik dacht dat ik hiermee een publiek IP adres kreeg. 


"Het" MAC adres van de UDM-PRO ? Jouw UDM-PRO heeft verschillende MAC adressen (WAN, LAN, WLAN, ...). Je hebt dus waarschijnlijk een verkeerd MAC adres ingegeven. Ga naar "Mijn Telenet" op jouw Modem details. Daar zie je de "Verbonden toestellen".

Hier zal je de UDM-PRO zien staan met het IP adres 192.168.0.xxx en daarnaast ook het juiste WAN MAC adres van de USM-PRO.

Kopieer nu dit MAC adres (copy/pasten) naar het veld van de MAC bridge, en herstart de Telenet modem (een reboot kan je ook doen vanuit "Mijn Telenet"). Nu zal jouw UDM-PRO een prubliek IPv4 adres krijgen.


@xieman  schreef:

Hoe kan ik checken wat het publieke IP adres van m'n telenet modem is en dan het publieke IP adres van de UDM-Pro?


Het publiek IPV4 adres van je Telenet modem vind je terug in "Mijn Telenet"

Het publiek IPV4 adres van je eigen router vind je terug op de Web interface van jouw router"


@xieman  schreef:

Als dat allemaal zou werken zou ik de digibox ook achter de UDM-Pro moeten plaatsen, omdat ik maar 1 UTP kabel naar de TV heb lopen en nog apparaten heb die een LAN verbinding nodig hebben. Hiervoor heb ik een USW-FLEX-MINI gekocht die ik dan via POE kan poweren. Ik zou dan een VLAN moeten maken zodat de digibox met het telenet netwerk kan praten. Want momenteel is deze niet interactief. Op facebook heb ik hiervan een handleiding gevonden op Google Drive. Ik veronderstel dat ik dan het netwerk van Telenet in een VLAN zou moeten krijgen en dan een poort van de FLEX-MINI instellen op die VLAN zodat de digibox alleen via het Telenet netwerk loopt via de UDM-Pro als ik het goed heb.


Bespaar je al deze moeite en wissel jouw digibox in voor een TV-Box? Deze mag je namelijk in je eigen netwerk aansluiten (via een gewone switch achter je TV) .

Als je toch met de digibox wilt blijven verder werken, zal je inderaad een VLAN moeten aanmaken. Indien je hierbij hulp wenst, vraag gerust, maar laat ons één ding tegelijk oplossen...

Een klein schema hoe je netwerk eruit ziet zou hierbij een goede hulp zijn.

0 Likes
xieman
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

UDM - Pro setup: Hoe vind ik het IP-adres?

 

Alvast bedankt voor je antwoord. Ik heb het Mac Adres aangepast en heb nu een publiek IP adres op m'n UDM-Pro. Ik heb nog een digibox nodig omdat m'n ouders deze nog dagelijks gebruiken en mentaal nog niet klaar zijn om programma's niet op te nemen en te streamen. Dus hiervoor moet de digibox rechtstreeks verbonden zijn met het Telenet netwerk. Hoe doe ik dit dan? Hieronder een overzicht van m'n netwerk van Unifi. In de Telenet modem zit momenteel een Lan naar de UDM-Pro en een LAN naar de digibox. Maar ik zou graag een switch zetten op de LAN naar de digibox. Dus op die switch zou ik de VLAN moeten instellen.

 

 

Screenshot_20220907-062205_Chrome.jpg

 

0 Likes
thomasdb
Freshman Veelweter
Berichten: 217
Topicvreter! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

UDM - Pro setup: Hoe vind ik het IP-adres?

als deze unify in 172.16 en de digicorder  192.168 werken bv kan je deze gewoon samensteken de switch in de unify met ook een kabeltje in die switch naar de modem. makkelijkst, tot je een vlan opzet. je zal dan wel maar een dhcp  mogen gebruiken denk  ik ( of vast )

0 Likes
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

UDM - Pro setup: Hoe vind ik het IP-adres?

Als je een vlan wilt gebruiken, dien je een aantal dingen te dingen:

1. Aanmaken van een extra network "Telenet", met als purpose "VLAN-only"

2. Configureer één van de UDMP switch poortenzo dat deze geen turnk is (all) maar enkel verbonden is met het vlan "Telenet"

3. Gebruit een extra kabel voor een verbinding tussen een lan poort van de e-router, en de bewuste lan-poort van de UDMP.

4. Op de switch port van USW-FLEX-MINI  doe je hetzelfde; de pport waaar je de digibox aan gaat koppelen verbind je met vlan "Telenet".


Dat werkte in het verleden goed voor mij, voordat ik de overstap maakte naar de tv-box. Dat raadt ik aan.

 

 

Screenshot from 2022-09-12 18-19-38.png

 

Screenshot from 2022-09-12 18-24-01.png


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.