Beantwoorden
MDL1
Freshman Weetjeslezer
En we zijn vertrokken!

Ubiquiti netwerk: impact bij overstap naar Orange?

Hallo, ik gebruik reeds een lange tijd ubiquiti toestellen om mijn netwerk thuis te optimaliseren.

Ik overweeg over te schakelen van telenet naar ... (mogelijks orange, ...) eerder hyptotetische vraag voorlopig omdat ik wil weten waar ik aan toe ben.

ubiquiti netwerk, usg, switches, (camera's op termijn), access points, ... hiervoor gebruik heb ik ook een bepaalde dhcp range ingesteld, zodat ik sommige devices een fixed ip adres kan geven. (250 ip - adressen was onvoldoende) Nu dus zou ik de overschakeling maken en komt de input 'internet' niet meer van telenet maar van orange, proximus, whatever ... gaat dit miserie geven? of zullen alle devices hun ip adressen (die ik in de security gateway heb ingesteld) behouden en maw alles werkt als voorheen?

standaard komt veronderstel ik 192.168.1.1 binnen, ik begin eerder bij 192.168.15.1, verder zit er niets om mijn telenet modem ...

Titel gewijzigd door Suzy (admin) | Vorige titel: ubiquiti netwerk - overschakelen van telenet naar orang

3 reacties
BandR
Professional Veelweter
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

vrij vreemde vraag op ... een Telenet forum, nee?

DylanVanAssche
Professional Weetjesweter
Warming up? Al 25 duimen! On a roll... Tien op tien!

Als je een eigen router hebt die IPs uitdeelt of een eigen IP range gebruikt is het normaal enkel de modem vervangen en de rest zou moeten werken met uitzondering van:

- Port forwarding op de HGW die in Mijn Telenet ingesteld staat misschien
- IPs die uitgedeeld worden de HGW ipv eigen router.

kristofDW
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

@MDL1 Als je je eigen router hebt maakt het iet uit welk provider je gebruikt.
Je moet gewoon een extern ip adres hebben dus geen 192.168.x.x. adres.
Dit kan je alleen verkrijgen bij Telenet door de E-router aan te vragen.
Hierdoor kan je bridging doen, zodat je op 1 poort van de Telenet router een extern ip adres verkrijgt.

De instellingen dat je gedaan hebt op je Ubiquiti zullen blijven, tenzij je een fix ip adres hebt staan op je WAN poort. 

KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.