Beantwoorden
RepairIT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

VPN op 2 Telenet locaties

Hallo allen, 

 

Dit is mijn eerste post, dus ik heb niet echt een idee hoe te beginnen, maar ik vlieg er gewoon in; 

 

Ik heb volmacht tot de IT infrastructuur van een klant / familielid van mij.

Deze klant heeft Telenet internet op 2 verschillende locaties. Is het mogelijk om een vpn verbinding op te stellen bij deze 2 locaties via de control panel van Telenet zelf? Dus om 1 groot netwerk te maken van beide locaties.

 

Even ter verduidelijking. Het zijn 2 locaties die 250 meter van elkaar liggen (met een straat + oversteek). Dus als er een oplossing is om bv. naar 1 Telenetverbinding over te stappen en dat ik dan 1 lange kabel kan trekken naar de andere locatie (als dat zou mogen etc.) zou dat geweldig zijn. De kabel moet dan wel de straat "oversteken"... Geen idee of ik het recht heb om de bestaande masten te gebruiken.  Ik weet niet precies hoe dàt in elkaar zit, dus vandaar deze post.

 

Een computer draaiende houden om de vpn in te stellen is helemaal geen probleem, maar ik hoop gewoon dat Telenet een soortgelijke functie biedt!

0 Likes
4 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

VPN op 2 Telenet locaties

Hoi @RepairIT

 

Ik ben een beetje verward omdat je spreekt over een fysieke kabel en een VPN verbinding.

 

Een VPN heeft niets te maken met een fysieke verbinding leggen tussen 2 locaties, het verloopt volledig virtueel en is eigenlijk een soort van afgescheiden netwerk op een bestaand netwerk, je krijgt dus 2 of meer virtuele netwerken op hetzelfde netwerk. Hier is een video die het wat beter uitlegt.

 

Als je bedoelde dat je voor 2 locaties maar 1 Telenet aansluiting wilt dan zal je een fysieke verbinding moeten maken door oftewel een kabel te leggen (wat niet mag van de overheid want je mag niet over de openbare weg) of draadloos. 

Als je de andere locatie rechtstreeks kunt zien, zonder dat er een ander gebouw ofzo voorstaat, zou je met schotels kunnen werken. Hier is een apparaat dat ik zou gebruiken. 

 

In ieder geval heb je bij Telenet zelf niet de mogelijkheid om een VPN op te zetten, dat zal je zelf moeten doen. Maar het hangt er vanaf wat je precies wilt doen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
RepairIT
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
It's your second party! De kop is eraf! En we zijn vertrokken! It's your first party!

VPN op 2 Telenet locaties

Super! Dank u wel! Ik weet wat een vpn verbinding is, maar soms haal ik dingen door elkaar met mijn uitleg. Al bij al heb je mijn 2 vragen beantwoord!

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7763
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

VPN op 2 Telenet locaties

Als je op de 2 locaties een server hebt is het geen probleem om een VPN te maken. Het kan zelfs, dacht ik, met 2 synology Nas'en. En inderdaad een kabel leggen is niet toegelaten, temeer dat je met UTP maximum 100m kan overbruggen.

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/AdminCenter/connection_network_vpnclie...



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Mathuas
Experienced Meerweter
Berichten: 84
Warming up? Al 25 duimen! Goed bezig! Say what?!

VPN op 2 Telenet locaties

Je kan toch een Site to Site VPN openzetten ? of is het niet het doel om gewoon aan de toestellen te kunnen op de 2e locatie ? dat is mogelijk op bv. een raspberry pi. ( Wel zeer geavanceerd )

 

Je hebt de inkomende Telent modem -> Raspberry pi met een USB to Network adapter ( Gigabit ) -> switch of router of accespoint waar alles aangesloten is die met elkaar moeten kunnen "praten"

 

aan de andere kant doe je hetzelfde en ook ga je een Raspberry pi plaatsen ( slave ) hier ga je een VPN tunnel opbouwen waardoor je aan al je toestellen kan via beiden kanten.

Dont forget to Like! - Frans Mathias
Shopmanager - Netwerkbeheerder - -Datarecuperatie - PC-Technicus - Smartphones & Tablets
0 Likes