Beantwoorden
deefees
Freshman Beetjesweter
En we zijn vertrokken!

Vast IP voor firewall

Dag allen,

Ik heb een netwerk dat deels voor privédoeleinden gebruikt wordt, en deels voor bedrijfsdoeleinden (achter een extra firewall in een ander stuk van het gebouw). 

Simpel geschetst:

• Telenet modem
    • Privé clients
    • Zyxel firewall
      • Bedrijfsclients 

Ik wil mogelijk maken dat de privé clients verbinding kunnen maken met de bedrijfsclients, via een VPN-verbinding zouden ze op dat stuk van het netwerk kunnen komen. Daarom wil ik de zyxel firewall op een vast IP zetten in de telenet modem zodat de vpn richting dat vast IP kan ingesteld worden. De firewall had op moment van proberen het ip adres 192.168.0.226 gekregen van de dhcp. Ik begrijp dat ik niet in my telenet of op de modem zelf een vast IP kan ingeven. Ik stel daarom op de WAN poort van de firewall een vast IP in van bv 192.168.0.10 met subnet 255.255.255.0. Zodra ik dat doe, valt het hele netwerk vanaf de firewall zonder internet. Als ik kijk in my telenet zie ik dat de firewall nog steeds opgelijst staat als 192.168.0.226. De telenet modem herstarten lijkt ook niet te helpen, ik krijg geen internet op de firewall tot ik de instelling op de WAN poort terug aanpas naar dynamisch waarna deze terug naar .226 gaat en weer werkt. Zie ik iets over het hoofd? of wat kan ik nog testen?

Thanks!

2 reacties
ChristofM
Expert Moderator
Champagne, lezer van het jaar! Lees je nog iets anders? ;-) WOW! De magic number!

Vast IP voor firewall

Kan er iemand @deefees helpen met de verbinding tussen de privéclients en de bedrijfsclients? 

https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.png?version=previewChristof | Expert Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Arnie
Professional Allesweter
Krak 2021 Krak 2022 Krak GP, kort voor Giga Poster!

Vast IP voor firewall

De Telenet router/modem ondersteunt geen DHCP resevaties. Je kunt natuurlijk wel gewoon je Zyxel router een vast IP adres geven, bijvoorbeeld 192.168.0.2. 

Dit doe je in de netwerkinstellingen van de Zyxel. Kies voor een vast IP adres instelling in plaats van die via DHCP te verkrijgen.

Kies het beste een IP adres buiten de DHCP pool van de Tekenet modem (dus blijf onder de 100).

Denk er ook aan dat wanneer je een vast IP adres op de interface van de zyxel configueert je ook handmatig het subnet mask, een (default) gateway en DNS server moet instellen.

Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.