Beantwoorden
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Wij hebben sinds de zomer een airco systeem hangen in de leefruimte wat ik middels een addon op HomeBridge kan bedienen in mijn Apple Homekit omgeving.

Schitterende addon, maar die bestuurt de airco via een lokaal ip-adres. 

Klassiek probleem: elke keer dat de Telenet modem langer dan x minuten uitligt door stroompanne enz, is dat ip-adres veranderd. Hinderlijk als je daar niet aan denkt en 's avonds in een koud huis thuiskomt, want dat ding is tegelijk ook onze verwarming.

Een aantal apparaten kan ik in de instellingen van het apparaat zelf een vast ip-adres geven en dat werkt prima. Bij de Daikin airco schijnt dat niet te gaan. 
Omgekeerde weg, via de instellingen van de Telenet modem, schijnt ook niet te lukken. Ik heb de CH8568LG modem.

Kan dat, of moet ik verplicht met een eigen router gaan werken?

tnx

Gert

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Vast ip-adres toekennen aan een bepaald toestel, hoe?

0 Likes
14 reacties
loti
Experienced Veelweter
Berichten: 384
JACKPOT! WOW! Lees je nog iets anders? ;-) Full speed writing!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

 

https://www2.telenet.be/nl/b

  1. Ga naar Mijn Telenet.
  2. Kies voor Beheer vast IP-adres. Opgelet! Heb je een modem van het type CV8560E? Zet eerst je modem in bridge-mode voordat je van start gaat. 
  3. Geef in het veld ‘MAC-adres’ het MAC-adres van de router of computer in dat rechtstreeks verbonden is met de modem. Opgelet: dit is niet het MAC-adres van je modem.
    bv. 00:0A:F4:D5:F5:50 (let op: geef ook dubbele punten in)
  4. Klik op Volgende

 

0 Likes
Ex-Netweter
 

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?


@raverke95  schreef:

 

Kan dat, of moet ik verplicht met een eigen router gaan werken?


Neen, de Telenet-homegateway ondersteunt geen DHCP-reservaties. Je kan alleen op het toestel zelf een vast IP-adres instellen, daarvoor gebruik je de range 192.168.0.2 tot 192.168.0.49
Conclusie, je hebt een eigen router nodig om je Daikin airco een statisch IP-adres te geven.

Deze info is ook reeds bevestigd in een ander topic: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/IP-adressen-statisch-maken/m-p/161676#M30...

Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Raverke95 heeft het over een lokaal IP adres in zijn prive subnet.

Raverke zal in zijn handleiding van de airco moeten kijken om een vast IP adres in te stellen. De adressen tussen 5 en 49 in uw subnet kunnen gebruikt worden zonder in conflikt te komen met de DHCP van de Telenetmodem/router.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Graag merk en type airco, zodat we de handleiding kunnen opzoeken. Dan kunnen we bekijken hoe je een vast IPadres kunt toekennen. Blijkbaar wordt ervan uitgegaan dat via mac reservatie de enige mogelijkheid is.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

@Janneke_Dust @igvfer 

Vraagje die ik over tijdje terug wou stellen maar alweer vergeten te stellen was lol.

Wat is het verschil om een toestel een vast ip adres toe te kennen tussen 5 - 49 om "niet in conflict te komen", als je bv je toestel boven bv 100 instelt? Mis ik iets ofzo, want stel al jaren pc/consoles in boven 100. Graag wat info. Bedankt.

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Telenet gebruikt DHCP om adressen toe te kennen vanaf 192.168.0.100 tot .254. Om zeker te voorkomen dat je geen 2 maal hetzelfde IPadres zou hebben in je netwerk is het beter om uit die DHCP range te blijven. Ik zeg niet dat het zal gebeuren maar het voorkomt conflicten. Normaal gezien zou je verwachten dat DHCP eerst gaat kijken welke IPadressen er al op het netwerk zitten maar dat blijkt niet altijd zo te zijn.

De range die je eigenlijk kan gebruiken bij Telenet is 192.168.0.2 tot .99.

Nooit gebruiken:

192.168.0.0 = netwerk

192.168.0.1 = Gateway

192.168.0.255 = broadcastadres.

Bij routers zoals TPlink en andere zie je dat je de DHCP range zelf kan instellen. Bij het toekennen via een MACadres (ook niet mogelijk bij Telenet) gaat de DHCP server eerst die lijst bekijken en dan pas adressen toekennen uit zijn pool aan adressen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

@igvfer 

Dus doe ik niks fout mee als ik statisch ip's in range 100.. en range 200 zet dus?

Alvast bedankt voor je antwoord👍

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Bovenstaande is trouwens alleen van toepassing als het subnetmask 255.255.255.0 is.

De algemeen aanvaarde regel is trouwens dat het eerste adres in een netwerk het netwerk zelf is, het 2e adres of voorlaatste adres de gateway en het laatste adres het broadcastadres.

Voor een netwerk met subnet 255.255.128.0 waarmee je 2 netwerken maakt, is dat dan:

Netwerk 1

192.168.0.0 netwerkadres

192.168.0.1 gateway of 192.168.127.254

192.168.127.255 broadcastadres

Netwerk 2

192.168.128.0 netwerk adres

192.168.128.1 gateway of 192.168.255.254

192.168.255.255 broadcastadres.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

In theorie doe je niets fout maar je vergroot wel de kans dat DHCP ook dat adres toekent aan een ander device en dan heb je een conflict die je netwerk kan platleggen.

Want hoe werkt DHCP simpel uitgelegd.

DHCP stuurt een signaal het netwerk op naar alle mogelijk aangesloten devices met de vraag Wie moet er een IPadres hebben. Devices antwoorden ik heb al een IPadres of antwoorden Ik heb er nog geen. Dan gaat DHCP in zijn pool aan adressen kijken en kent een adres toe aan het device en afhankelijk van zijn instellingen houdt hij dat adres beschikbaar voor dat device gedurende x-tijd, meestal 24 u, en vernieuwt het dan terug voor dezelfde tijd. Dat is de reden waarom je meestal hetzelfde adres krijgt als je maar enkel minuten of zelfs een uur van het netwerk afgehaakt bent.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Wel, de airco is een Daikin Stylish type FTXA50A2V1BW. Het zou super zijn mochten jullie daar de oplossing voor vinden.

Het is zo, in de HomeBridge zijn er twee bruikbare addons. Eentje werkt via het lokale ip-adres. Dit werkt het beste vooral omdat de automatische functies (ventilatorsnelheid enz) bewaard blijven. 
Een tweede werkt via de Daikin cloud, maar je voelt me al aankomen: die addon is vele beperkter.

Het moet via HomeKit werken omdat ik straks wil proberen die airco aan te sturen ifv het zonlicht overdag.

 

Handig om weten trouwens dat je vaste ip-adressen bij telenet best onder de 100 instelt. Ik wist niet dat dat toegelaten was. Wel vaker conflicten gehad met apparaten die wel vast ip ondersteunen.

0 Likes
DeLLiAnO
Freshman Allesweter
Berichten: 1085
Meer goede raad dan tante Kaat Een mailpaal! Ongelooflijk (maar waar)! Waar zijn die handjes?

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

@igvfer 

Sorry voor het latere antwoord, maar hartelijk bedankt voor de uitleg 👍✌️

 


_______________________

If it's not a Bengal, then it's just a cat.
Rise and Rise again, until lambs become lions.
Tell me why are we, so blind to see, that the ones we hurt, are you and me.

0 Likes
raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Wellicht toch via router gaan werken?

0 Likes
HoogstoelK
Professional Weetjesweter
Berichten: 34
Star Wars Day On a roll... Tien op tien! Nog geen reader's digest? :-)

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Hallo,

Er is hier al veel geschreven dus misschien heb je het antwoord reeds gevonden. Ik heb hetzelfde probleem, maar met een ander toestel (remootio). Zo probeer ik het op te lossen - het vergt wel wat handigheid en basiskennis van je router.

Ik heb mijn standaard Telenet modem gewisseld met het type CV8560E met het idee deze in bridged mode te plaatsen. Dat zal ervoor zorgen dat je meer vrijheid hebt (dwz: vaste IP adressen toekennen aan de toestellen in huis). Dit lukt nog niet omdat je geen expertinstellingen kan bewaren (zie link hier: https://www.netweters.be/t5/Instellingen-software-hardware/Geavanceerde-instellingen-onmogelijk-op-t... maar hopelijk komt dat nog in orde). Ik heb nu dus een dubbele NAT, maar het werkt ook.

Je kan je thuis-router instellen zoals je wil. Je router zal een WAN IP-adres krijgen van de Telenet-modem en ook een "thuisnetwerk" instellen (typische adressen zijn 192.168.0.xxx). De Daikin zal normaalgezien een variabel IP adres toegekend krijgen (DHCP). Echter: wanneer je de volledige controle hebt van je thuis-netwerk kan je (normaal gezien) ook een vast IP adres toekennen.

Ik heb zelf een Unifi Dreammachine en hiermee is het mogelijk:

HoogstoelK_0-1680707299964.png

 

De telenet-modem wordt af en toe onderbroken, maar doordat de router nu alle DHCP functionaliteit van het lokaal netwerk beheert, heb ik geen problemen meer met IP adressen die wijzigen. En de Homebridge (via RaspberryPi) werkt perfect!

Maar dus inderdaad best een eigen router aanschaffen. Het hoeft geen uitgebreid toestel te zijn waarmee je alles kan monitoren (als je dat niet wil). Het voordeel is dat je volledige controle hebt van je thuisnetwerk en je dat niet overlaat aan de Telenet-modem (die beperkte mogelijkheden heeft). Laat maar horen of het lukt.

raverke95
Experienced Meerweter
Berichten: 140
Jij #DTV. Goed bezig! Full speed writing! BINGO! De volle 100!

Vast ip-adres toekennen aan Daikin airco, hoe?

Ik heb al een tijdje een Netgear Mesh RBR50 in bezit. Ooit heb ik die in "acces point" mode gezet omdat een ouder apparaat een probleem had met de 192.168.1.XXX vermelding. Die heb je in router sowieso. 

Nu is dat apparaat inmiddels weg. Echter, er lag hier een iPad 8 in huis die problemen schijnt te hebben met Netgear. Verbonden met die Netgear trekt die geregeld z'n batterij leeg wegens continu wegvallen van verbinding. Verbonden met de Telenet modem was dat niet het geval. Het was dus mijn bedoeling om over te schakelen op dat Mesh systeem van Telenet, maar dan weer dat probleem met het vaste ip-adres.
Komt er ook nog bij dat ik toevallig de voorbije week publiciteit kreeg over Telenet's nieuwe wifi 6 en de zendertjes die je her en der in huis in het stopcontact kan stoppen. Hier vragen ze maandelijks huur voor blijkbaar. Als er iets is waar ik echt allergisch aan ben, zijn het al die huur formules van Telenet. Ze verdienen al genoeg aan mij met hun OneUp.

Dus, momenteel staat de Netgear terug in Routermode, is de iPad de deur uitgegaan voor een andere en zijn al mijn problemen gelijk opgelost. 😊

Mijn huidige modem-router combo schijnt weinig problemen op te leveren verder.