Beantwoorden
Wouter_83
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

Hallo. Wij zijn recent verhuisd naar een nieuwe woning en hebben sinds een week internetproblemen. We werken soms van thuis en daarom hebben we een stabiele internetverbinding nodig om een VPN-connectie met het werk te kunnen maken. Deze verbinding wordt echter constant onderbroken en ook als we een LAN-kabel gebruiken ipv Wifi blijft de kwaliteit van de verbinding slecht. We hebben Telenet gebeld en zij merken geen probleem met ons signaal en ook de snelheidstest lijkt normaal (135Mbps download, meer dan 10 Mbps upload).

 

We vermoeden dat het probleem ligt bij het feit dat we heel veel toestellen hebben die ofwel via wifi ofwel via utp aangesloten zijn op de modem en/of de switch. Concreet: 3 Netatmo camera's via wifi, Niko-domotica via utp, de omvormer van de zonnepanelen via utp, en 2 Renson ventilatiesystemen via wifi. Daarnaast hebben we een digicorder, een digibox, 2 access points en een powerline. We hebben een witte telenet-modem zonder ingebouwde wifi en een switch met 8 poorten (TP-link TL-SG108E  unmanaged L2 gigabit). Deze toestellen gebruiken weliswaar niet allemaal tegelijk de verbinding maar het is waarschijnlijk teveel van het goede.

 

Hebben jullie tips hoe we dit kunnen organiseren zodat we een stabiele VPN-verbinding kunnen behouden en toch niet alle andere toestellen moeten afkoppelen? Heeft het zin om met een router te werken en kunnen we zo voorrang geven aan bepaalde toestellen bijvoorbeeld? Zijn er andere oplossingen? Alvast bedankt voor jullie hulp!

 

 

Tags (1)
0 Likes
8 reacties
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

Hallo, 

 

Ik vermoed dat je een modem hebt van Telenet, dus dan krijg je externe IP adressen.Het aantal hiervan is beperkt, dus als je zoveel toestellen moet verbinden krijgt ieder device een ander ip adres!Vermits het beperkt is in aantal en je waarschijnlijk aan je max aantal ip adressen zit, zijn er toestellen die een ip opvragen en er geen krijgen, of waarvan het signaal wegvalt (ip refresh).

Hetgeen ik aanraad is om toch een eigen router te gebruiken met wifi ingebouwd zodat het aantal ip adressen zal toenemen en ieder device een apart ip zal hebben.

Hierdoor zal je geen problemen meer hebben met het wegvallen van connectie.

Een router geeft dus altijd een ip adres weer in de range van 192.168.*.* en als je een switch gebruikt zal het ip adres gegeven door je modem/router van Telenet doorgeven worden aan de switch (pass through). Dus dit is vrij beperkt!

je kan testen of je een router of modem hebt van Telenet, door op je keyboard windows key + r te typen, dan zal je een kader krijgen waarin je dan cmd intypt en op enter drukt. 

In het zwarte kadertje type je dan ipconfig en druk terug op enter. 

Hier zal je een ip IPV4 adres vinden in de range van 192.168.*.* als het een router is van Telenet, anders is het een modem. In het laatste geval kan je gewoon een eigen router achter de modem van Telenet hangen zonder probleem, vermits de router de ip adressen zal uitdelen en niet de modem van Telenet. 

 

 

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

@kristofDW 

 

In de tekst van @Wouter_83  staat dat ze met de nieuwe E-router werken en dat ze de vraag stellen of een eigen router zin heeft. Zoals ik dat begrijp hebben ze dus nog geen eigen router aan de E-router gekoppeld en is de MAC Passthrough bijgevolg nog niet van toepassing.

 

Bijgevolg hebben ze allemaal interne adressen in de reeks 192.168.0.X

 

EDIT: Met dien verstande dat "witte telenet modem zonder WiFi" mijns inziens enkel de nieuwe E-router kan betekenen. Alle HGW hebben WiFi  en de modem-only modellen zijn zwart.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

Stefaan, 

 

Inderdaad maar klopt niet helemaal, want er is een verschil tussen mac passthroughen IP passthrough.

Als je een e-router hebt kan je uw eigen router in bridge mode zetten via de advanced settings in mijn telenet, zo zal deze router een extern ip adress ontvangen 10.*.*.* of een 94.225.*.* en dus geen 192.168 ip. Ik heb deze router zelf in huis en heb dit zo moeten doen omdat deze een eurodocsis 3.1 e-router is en ik geen modem only kon verkrijgen op dat moment. 

Dus heb heel de opzet zelf getest 🙂

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

@kristofDW 

 

OK, daar zit verschil op, maar de e-router is toch MAC passthrough. En dat is dan poort onafhankelijk. 

En zonder eigen router kun je daar niet veel mee aanvangen buiten één toestel een extern IP te bezorgen.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

Klopt helemaal.Als je de router in bridge zet kan je maar 1 poort hebben die een extern ip heeft, de rest geeft een 192.168 adres. Vandaar dat ik aanraad om een eigen router te hebben, die kan je dan in bridge zetten en krijg je ip adressen van de eigen router en dus niet de e-router.

 

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

@kristofDW 

 

Wat je zegt is juist. Maar als topicstarter de e-router gewoon gebruikt zonder eigen router en zonder een MAC adres in te geven in "mijn telenet" heeft hij toch eigenlijk gewoon een HGW zonder WiFi (want de e-router is ook een combi toestel modem - router). Alle toestellen gaan dan een 192.168.0.x adres krijgen.

 

Dat verandert toch niets aan zijn vermoeden van te veel toestellen aangesloten te hebben, dat je nu het routergedeelte van de e-router of een eigen router gebruikt? Tenzij het routergedeelte van de e-router op niet veel trekt natuurlijk, maar dat wil ik niet gezegd hebben ....


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Wouter_83
Freshman Beetjesweter
Berichten: 2
Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

Bedankt iedereen voor de reacties. Ik kan de technische discussie niet helemaal volgen maar ik begrijp dat een router waarschijnlijk de oplossing moet bieden. Kunnen jullie een bepaald type aanbevelen en hoe sluit ik die correct aan op de modem? Heb ik de switch dan nog nodig en hoe sluit ik mijn powerline en access points juist aan (op modem of op router)?

Mijn witte modem is een CV8560E. Kan eventueel vanavond nog checken via windows ook.

0 Likes
kristofDW
Experienced Allesweter
Berichten: 1668
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verbinding onstabiel bij veel toestellen online

Dag Wouter, 

 

Je hebt dus de E-router van Telenet. Als je een router /mesh systeem zou zetten moet je zeker zijn dat je die in de advanced settings van mijn telenet de router in Bridge zet.

Telenet-modem - Geavanceerde instellingen, daar kan je het Mac adres geven van je nieuwe router als je deze aansluit. Je moet in uw geval dan de gele poorten gebruiken op je e-router en deze koppelen aan de eigen router.Ik heb momenteel de netgear orbi pro als access point geactiveerd zodat ik overal goede wifi heb. Je hebt hier ook de gewone netgear orbi die ook heel stabiel en snel is.Dit zijn multiroom mesh systemen, dus overal maar 1 wifi zonder gedoe van wisselen van wifi.Hou er rekening mee in het geval dat je de eigen router in Bridge zet, dat je maar op 1 poort een extern ip hebt, de rest kan je gebruiken om bijvoorbeeld de digirecorder aan te sluiten, zodat je hiervoor je eigen router niet moet voor gebruiken (interactiviteit).

Moest je nog vragen hebben,laat me gerust iets weten.

 


  KristofDW | Krak
  carpé diem.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.