Beantwoorden
Mister_G
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vertraging netwerk met nieuwe modem

Netwerk opzet: 

- Telenet modem (met toestellen op wifi)

- Powerline (TP-Link)

- Aangesloten op powerline = access point (ASUS router in AP mode) met daarop een Media server alsook verschillende toestellen op wifi)

 

Probleem:

Ik had sinds enige tijd problemen op een deel van mijn netwerk dat achter een access point ligt. Na wat geprobeer bleek dat als ik daar een download met veel bandbreedte start (vb. 10mb/s), dit deel van het netwerk connectie verliest. Vermits ik niet meteen een oplossing zag ben ik voor wat trial & error een nieuwe modem gaan halen bij Telenet.

 

Gisteren modem opgezet en nu heb ik problemen met alles wat zich achter de powerline bevindt, hetzij van een andere aard. Het blijkt dat ik nu wel verbinding heb, maar e-norm traag. Surfen of iets dergelijks lukt nauwelijks. Lichtjes op de AP/Router branden, doch allemaal oranje. Er is connectie, want ik geraak (traag) op de AP admin pagina vanop de wifi aan de Telenet modem).

 

Net ook even geprobeerd met een laptop rechtstreeks op de powerline (die in de AP steekt) en daar krijg ik eenzelfde resultaat (verbinding maar érg traag)

 

Vraag: Heeft dit nieuwe issue met de nieuwe modem (type 24*8 DOC 3 WIRELESS(DOCSIS) te maken? Ik las hier en daar op dit forum dat er problemen zouden zijn met deze nieuwe modem en 'oudere' powerlines? 

 

Titel gewijzigd door Kevin (mod) I Vorige titel: Vertraging deel network met nieuwe modem

 

 

0 Likes
9 reacties
DeTuinNick
Ex-Moderator
Berichten: 15
Say what?! Nog geen reader's digest? :-) A born reader! Handje vol!

Vertraging netwerk met nieuwe modem

Is er iemand die @Mister_G kan verder helpen met zijn situatie?

Alvast bedankt!😊


Nick | Ex-Moderator

Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Vertraging netwerk met nieuwe modem

@Mister_G 

Wat voor abonnement heb je bij Telenet ? En heb je wel de volledige snelheid als je de kabel aan de modem verbind? En wat is de maximale snelheid van de powerline?

 

Het zou kunnen dat je powerlines te 'oud' zijn om de volledige snelheden te halen. Moest je de powerlines zelf aangekocht hebben kan je eventueel bij Telenet nieuwe powerlines halen , het eerste setje is toch gratis en niet betalend voor huur of aankoop.

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Vertraging netwerk met nieuwe modem

@Mister_G 

Wat is het model-, serienummer van je powerlines?

0 Likes
Mister_G
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vertraging netwerk met nieuwe modem

@nickw 

Model: TL-PA6010 AV600 Gigabit PL Adapter

SN: 139C58B00539

 

@patrick37 

Ik heb op mijn wifi vanuit de Telenet router volledige snelheid (All Internet) Ik heb tevens mijn laptop eens op de 'ontvangende' Powerline adapter aangesloten en die geeft aan dat de snelheid >200 Mbps is. 

 

Als ik een ping doe van achter de powerline krijg ik af en toe een reply (gemiddeld 80% packet loss). Dit probleem is dus totaal anders als het originele waarvoor ik de modem vervangen heb. 

 

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Vertraging netwerk met nieuwe modem


@patrick37  schreef:

@Mister_G 

 

Het zou kunnen dat je powerlines te 'oud' zijn om de volledige snelheden te halen. Moest je de powerlines zelf aangekocht hebben kan je eventueel bij Telenet nieuwe powerlines halen , het eerste setje is toch gratis en niet betalend voor huur of aankoop.

 


@Mister_G 

Doe maar hetgeen @patrick37 je aanraadt. Je huidige powerlines zijn o.a. end-of-life (recentste firmware v1 19/12/2013).

 

Indien je niettemin powerlines zonder wifi aan boord(*) wenst dan raad ik je ten zeerste volgend setje aan: https://www.devolo.be/magic-2-lan. Best duur, maar persoonlijk ben 'k heel tevreden ervan.

 

(*) Kan men überhaupt de wifi van lóúter de Telenet powerlines uitschakelen?

0 Likes
Mister_G
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vertraging netwerk met nieuwe modem

@nickw ik zal is gaan horen. Het is toch maar tijdelijk want binnenkort verhuis ik naar een bekabeld huis. Weet je of het dan de router is die nu opeens niet overweg kan met die 'oude' powerlines? Want de vorige (zwarte vierkante bak) gaf wel de volledige snelheid. 

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Vertraging netwerk met nieuwe modem

@Mister_G 

In een recente thread viel te lezen dat het aansluiten van de ethernetkabel op een van de andere LAN poorten van de Telenet modem iets teweeg zou kunnen brengen.

 

Haal je powerlines 'ns uit het stopcontact, sluit de ethernetkabel aan op een andere LAN poort van de Telenet modem en steek vervolgens je powerlines zoetjesaan - en in volgorde - terug in het stopcontact.

0 Likes
Mister_G
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Goed gevonden! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf! En we zijn vertrokken!

Vertraging netwerk met nieuwe modem

@nickw het versteken naar een andere LAN poort bood geen soelaas 😉 Zou me ook doen vermoeden dat de Modem niet helemaal functioneert zoals het hoort.

Anyway, ik ben op algemeen aanraden bij Telenet een setje powerlines gaan halen en het probleem was meteen van de baan. Bedankt voor de hulp!

0 Likes
nickw
Experienced Meerweter
Berichten: 104
Lezersgoud. Respect! Topicvreter! BINGO! De volle 100!

Vertraging netwerk met nieuwe modem


@Mister_G  schreef:

@nickw het versteken naar een andere LAN poort bood geen soelaas 😉 Zou me ook doen vermoeden dat de Modem niet helemaal functioneert zoals het hoort.

Anyway, ik ben op algemeen aanraden bij Telenet een setje powerlines gaan halen en het probleem was meteen van de baan. Bedankt voor de hulp!


@Mister_G 

Heel fijn te vernemen dat je het hebt kunnen oplossen! 😁 Top. 🤘

Vergeet niet om @patrick37's antwoord aan te duiden als oplossing. Zo zul je beslist andere mensen op weg helpen.

Gr Nick