Beantwoorden
BertJansen
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

Net overgestapt op GigaBoost en na meerdere testen (vanuit router, cabled pc etc) en verschillende sites (Telenet speedtest, speedtest.net) blijkt dat ik niet boven de 400Mbs down geraak, upstream zit ik wel aan de geadverteerde 40 Mbs. Mijn modem heb ik deze week geïnstalleerd en is van het type CH7465LG-TN. Had op dit forum gelezen dat Telenet deze modems gaat limiteren tot 400 Mbs en dat voor GigaBoost en andere modem nodig is. Klopt dit? Zo ja kan ik dan gewoon mijn modem omruilen? En welke modem moet ik dan vragen?

 

 

BertJansen_0-1593718068115.png

 

0 Likes
9 reacties
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

@BertJansen schreef

Had op dit forum gelezen dat Telenet deze modems gaat limiteren tot 400 Mbs en dat voor GigaBoost en andere modem nodig is. Klopt dit

 

Er is nog niets officieel.Geruchten gewoon.Ik heb vandaag nog me 4 medewerkers in Mechelen contact gehad.De modems die nu 1Gbps aankunnen blijven behouden.

Waarom leveren ze jou dan de CH7465LG nog terwijl de Compal CV8560E HGW 3.1 al langer wordt geleverd.Jou CH7465LG moet vlot 1Gbps aan kunnen mits coax rechtstreeks aan de modem.Via WiFi kan de snelheid veel lager uitkomen,maar 500Mbps is wel echt laag.

BertJansen
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

Na wat verder grasduinen in dit forum vond ik een discussie over router QoS...heb de max speed van mijn TP-Link router op 1 Gbs gezet (QoS kan niet uitgeschakeld worden) en momenteel haal ik max download speeds van rond de 500Mbs...nog steeds ver van 1 Gbs. Zijn er nog lezers die niet in de buurt van 1Gbs geraken?

0 Likes
Ex-Netweter
 

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

@BertJansen  Het klinkt misschien cliché, maar toch de vragen:

  1.  Heb je de modem al eens herstart (volledig uitzetten en terug aan). Door de modem te rebooten wordt deze opnieuw "geprovisioneerd" (wat nodig is als je het type abonnement wijzigt of een optie zoals gigaboost toevoegt).
  2.  Heb je de snelheid gemeten met een PC die bekabeld aangesloten is direct op de Telenet modem (niet op een eigen router).

Op die manier sluit je andere oorzaken en/of beperkingen uit.

Oorzaken van het niet halen van de geadverteerde snelheid kunnen heel verschillend zijn, zoals drukte op het netwerk, problemen met de router, de PC haalt de snelheid niet (instellingen netwerkkaart) ...

 

Wat betreft modem:

Jouw modem (CH7465LG-TN) kan maximaal 1.2 Gbit/s aan, je zou dus theoretisch de gigabit snelheid moeten halen, in de praktijk moet je zeker 850 Mbit/s halen.

De opvolger is de CH8568LG, met een maximale theoretische download van 1.6 Gbit/s op Doscis 3.0

Deze is echter nog niet overal beschikbaar, maar zeker aan te raden als je de gigabit optie hebt.

 

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

Ik heb nu een 24*8 CV7160E EMTA 3.0 .Met een docsis3.1 zal ik zeker niet verder geraken zolang ze maximaal 1Gbps bieden.En mocht er 120Mbps up komen,het beestje kan dit makkelijk trekken.

Over 5 jaar nog eens bekijken.


https://pic.nperf.com/r/3263350773147761-gGsKHAbR.png

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

  24*8 CV7160E EMTA 3.0

Max haal ik 970Mbps

Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1744
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

ovh-speedtest.png

 

Mijn wired PC hangt aan een eigen router (Fritzbox 4040) die zich achter de Telenet router (CV8560E) bevindt.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

AnyConv.com__12h36.jpgZo zie je maar weer  een 24*8 CV7160E EMTA 3.0    kan vlot 1300Mbps  aan over coax 

 

 

BertJansen
Professional Beetjesweter
Berichten: 6
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

Ondertussen haal ik toch al 700Mbit/s, rekening houdend met het feit dat er 3 switches (2 NetGears + mijn TP-Link router switch) tussen mijn PC en de modem zitten en ik "oude" cat 5e kabels heb liggen in huis lijkt me dit aanvaardbaar. Hetgeen geholpen heeft is de NIC's van de PC en Router op 1 gbs/full duplex zetten (ipv auto negotiate) + een oude budget router vervangen door een NetGear router. 

 

Ga nog de netwerk kabels tussen modem, switch 1 en router vervangen door cat 6 kabels, maar gezien mijn PC achter een cat 5e blijft denk ik niet dat dit veel verschil gaat maken.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Verwachte download snelheid met Giga Speedboost

Ik gebruik al jaren Belkin 5e, 6 zal geen verschil maken in snelheid.

Tussen de modem en pc is 12 meter kabel lengte.

 

Ook dit nog,ik start bewust geen topic.Tussendoortje voor de lol.

De prutsers van Test Aankoop.😅

https://www.test-aankoop.be/hightech/telecom/nieuws/edpnet-klanten-meest-tevreden-over-hun-internets...

0 Likes