Beantwoorden
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Verzoek aan Telenet: DHCP reservatie

Hallo,

 

Ik weet niet of dit het juiste kanaal is voor feature requests aan Telenet (hebben jullie andere suggesties / kanalen hiervoor?), maar het zou mijn (IT-)leven heel wat makkelijker maken als Telenet de optie geeft om DHCP reservation te doen via "Mijn Telenet".

 

Even mijn situatie schetsen:

 

Ik heb sinds ongeveer een half jaar geen eigen router meer. Ik gebruik enkel de Telenet Home Gateway in combinatie met een Telenet access point. Ik heb geen tijd en zin meer om een eigen router te beheren en te updaten (firmware), en ik vind het wel gemakkelijk om één netwerk te hebben dat ik volledig via "Mijn Telenet" kan beheren, inclusief remote.

 

Alleen, ik mis DHCP reservation (wat ik uiteraard bij mijn eigen router in het verleden wel had) heel erg. Ik heb een "Doorbird" thuis, wat een deurbel met camera is (zoals bv. een Ring). Via NVR software neem ik de videofeed op, maar omdat af en toe het IP adres van de Doorbird verandert valt dan de opname weg, en mis ik dus opnames.

 

Nu lukt het mij dus niet om die Doorbird een vast IP adres te geven (zodat de videofeed niet meer wegvalt). In de firmware van de Doorbid is geen mogelijkheid voorzien om een statisch IP adres toe te kennen. Ik heb contact gehad met de fabrikant, en zij willen de mogelijkheid niet voorzien. Zij vertellen mij (en dit staat ook in hun FAQ): gebruik DHCP reservation via de router hiervoor.

 

Dus ik kan dit alleen via de router goed krijgen, maar daarvoor moet Telenet deze optie "aanzetten". Ik zie eerlijk gezegd geen reden waarom ze het niet zouden doen. Je kan het beschouwen als een geavanceerde optie (waarmee je dingen stuk kunt maken als je niet weet wat je doet), maar dat is bv. MAC address reservatie ook. DHCP reservation lijkt me overigens een logisch verlengstuk van MAC address filtering: als dit toestel (geïdentificeerd via een MAC address) verbindt met mijn netwerk, laat hem dan via (via MAC address filtering), én geef hem vervolgens dit IP address (via DHCP reservation).

 

0 Likes
3 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Verzoek aan Telenet: DHCP reservatie

In een ander topic heb ik dit ook al aangegeven dat er achterliggend wel voor geijverd wordt. Maar er zijn blijkbaar ander katten te geselen.

Dit is een (deel van) antwoord dat ik in september nog heb gekregen.:

Er zijn enkele addressen gereserveerd uit de .2 > .99 range voor home peripherals.  Deze worden op die peripherals enkel gebruikt als management IPs, maar kunnen dus wel degelijk conflicten geven bij statische assignments.

Dit zijn er voorlopig maar 2, maar bij lancering van een nieuw product kunnen er andere bijkomen.

 

Ik ben ook al even bezig rond common improvements van oa Mijn Telenet, lang process weliswaar, om ervoor te zorgen dat er bvb ook static leases kunnen gemaakt worden.

Dit vermijd clashes en is clean.

Ook voor nieuwere producten probeer ik die van bij de start in scope te nemen.  (naast meer portmaps, port-redirects etc)



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
dsuls
Professional Meerweter
Berichten: 128
De vernieuwde WIGO? Een bus vol! Topicvreter! Warming up?

Verzoek aan Telenet: DHCP reservatie

Bedankt, @igvfer! Dat geeft mij hoop dat het er uiteindelijk wel gaat komen, als ik maar genoeg geduld heb. Smiley Knipoog

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Verzoek aan Telenet: DHCP reservatie

Daarom mijn wenslijstje: https://www.netweters.be/t5/Lounge/Klaas-of-Kerstwensen/m-p/52512#M487

Verlegen smileyVerlegen smileyVerlegen smiley



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.