Verzoek aan Telenet: DHCP reservatie
Hallo,
Ik weet niet of dit het juiste kanaal is voor feature requests aan Telenet (hebben jullie andere suggesties / kanalen hiervoor?), maar het zou mijn (IT-)leven heel wat makkelijker maken als Telenet de optie geeft om DHCP reservation te doen via "Mijn Telenet".
Even mijn situatie schetsen:
Ik heb sinds ongeveer een half jaar geen eigen router meer. Ik gebruik enkel de Telenet Home Gateway in combinatie met een Telenet access point. Ik heb geen tijd en zin meer om een eigen router te beheren en te updaten (firmware), en ik vind het wel gemakkelijk om één netwerk te hebben dat ik volledig via "Mijn Telenet" kan beheren, inclusief remote.
Alleen, ik mis DHCP reservation (wat ik uiteraard bij mijn eigen router in het verleden wel had) heel erg. Ik heb een "Doorbird" thuis, wat een deurbel met camera is (zoals bv. een Ring). Via NVR software neem ik de videofeed op, maar omdat af en toe het IP adres van de Doorbird verandert valt dan de opname weg, en mis ik dus opnames.
Nu lukt het mij dus niet om die Doorbird een vast IP adres te geven (zodat de videofeed niet meer wegvalt). In de firmware van de Doorbid is geen mogelijkheid voorzien om een statisch IP adres toe te kennen. Ik heb contact gehad met de fabrikant, en zij willen de mogelijkheid niet voorzien. Zij vertellen mij (en dit staat ook in hun FAQ): gebruik DHCP reservation via de router hiervoor.
Dus ik kan dit alleen via de router goed krijgen, maar daarvoor moet Telenet deze optie "aanzetten". Ik zie eerlijk gezegd geen reden waarom ze het niet zouden doen. Je kan het beschouwen als een geavanceerde optie (waarmee je dingen stuk kunt maken als je niet weet wat je doet), maar dat is bv. MAC address reservatie ook. DHCP reservation lijkt me overigens een logisch verlengstuk van MAC address filtering: als dit toestel (geïdentificeerd via een MAC address) verbindt met mijn netwerk, laat hem dan via (via MAC address filtering), én geef hem vervolgens dit IP address (via DHCP reservation).
Opgelost! Ga naar oplossing.