25.538
netweters
|
157.771
antwoorden
|
21.301
vragen
|
Hallo, ik ben nogal een leek wat dit topic betreft, maar ik probeer het "probleem" toch even duidelijk te schetsen. Sinds kort heeft Telenet de internetsnelheid verhoogt naar 500 Mbps en ik wilde een speedtest doen om te zien of dat ook klopte. Blijkt nu dat ik daar lang niet aan kom. Zeker al niet met wifi, maar ook niet met de netwerkkabel. Mijn netwerk bestaat uit de Telenet modem, waarop ik een TP Link AX3000 router heb aangesloten. Als ik een netwerkkabel van de TP Link router met mijn pc connecteer, zit ik op minder dan 1/4de van de "beloofde" downloadsnelheid van 500 Mbps, nl.: amper 92 Mbps max. Wanneer ik dan een netwerkkabel rechtstreeks van het utp contactpunt in de muur (dus rechtstreeks van de Telenet modem) met mijn pc verbind, kom ik wél dicht tegen de "beloofde" snelheid van 500 Mbps, nl. 465 Mbps. Qua uploadsnelheid is er dan weer weinig verschil, beide methodes komen uit rond 25 Mbps. De TP Link router is vrij nieuw, dus ik vermoed niet dat het aan die router zal liggen, maar misschien eerder aan de manier waarop ik de Telenet modem met de router verbind? Ik heb het nooit eerder uitgemeten, dus ik weet niet of er altijd al zo'n groot verschil is geweest... De router heb ik geplaatst omdat ik op mijn bovenverdieping ook een stabiel netwerk wilde, met minstens 2 netwerkaansluitingen via utp kabel. Iemand een idee? Laat maar weten of er nog bijkomende info nodig is. Bedankt alvast!
Een snelheid van 92Mps op UTP kabel doet vermoeden dat er ergens in jouw set-up een 100Mps verbinding zit
Dat kan de kabel zijn tussen jouw Telenet modem en de TP Link, of kan ook een RJ45 poort zijn die ingesteld is op 100 Mpbs ipv Gigabit.
Kan je eens wat meer details geven hoe je netwerk eruit ziet?