25.538
netweters
|
157.771
antwoorden
|
21.301
vragen
|
Hallo, ik ben nogal een leek wat dit topic betreft, maar ik probeer het "probleem" toch even duidelijk te schetsen. Sinds kort heeft Telenet de internetsnelheid verhoogt naar 500 Mbps en ik wilde een speedtest doen om te zien of dat ook klopte. Blijkt nu dat ik daar lang niet aan kom. Zeker al niet met wifi, maar ook niet met de netwerkkabel. Mijn netwerk bestaat uit de Telenet modem, waarop ik een TP Link AX3000 router heb aangesloten. Als ik een netwerkkabel van de TP Link router met mijn pc connecteer, zit ik op minder dan 1/4de van de "beloofde" downloadsnelheid van 500 Mbps, nl.: amper 92 Mbps max. Wanneer ik dan een netwerkkabel rechtstreeks van het utp contactpunt in de muur (dus rechtstreeks van de Telenet modem) met mijn pc verbind, kom ik wél dicht tegen de "beloofde" snelheid van 500 Mbps, nl. 465 Mbps. Qua uploadsnelheid is er dan weer weinig verschil, beide methodes komen uit rond 25 Mbps. De TP Link router is vrij nieuw, dus ik vermoed niet dat het aan die router zal liggen, maar misschien eerder aan de manier waarop ik de Telenet modem met de router verbind? Ik heb het nooit eerder uitgemeten, dus ik weet niet of er altijd al zo'n groot verschil is geweest... De router heb ik geplaatst omdat ik op mijn bovenverdieping ook een stabiel netwerk wilde, met minstens 2 netwerkaansluitingen via utp kabel. Iemand een idee? Laat maar weten of er nog bijkomende info nodig is. Bedankt alvast!
Een snelheid van 92Mps op UTP kabel doet vermoeden dat er ergens in jouw set-up een 100Mps verbinding zit
Dat kan de kabel zijn tussen jouw Telenet modem en de TP Link, of kan ook een RJ45 poort zijn die ingesteld is op 100 Mpbs ipv Gigabit.
Kan je eens wat meer details geven hoe je netwerk eruit ziet?
ik zie dat er meerdere toestellen aangesloten zijn op uw Telenet modem. Als je met een eigen router werkt, worden normaal alle toestellen op de router aangesloten (uitgezonderd de TV decoders), en alleen de router (WAN) aangesloten op de Telenet modem) ...
De router kan de snelheden aan, zowel bedraad als draadloos, maar draadloos biedt geen echte garanties.
Als je de router met de PC verbindt, is dat dezelfde kabel als wanneer je de PC rechtstreeks met de modem verbindt? Indien niet, kijk dan eens wat er op de kabel staat (cat...). Of probeer dadelijk met een andere kabel.
Dit heeft niets te maken met de snelheid, maar zoals ik heb begrijp gebruik je de router nu als Access Point. Wat een beetje zonde is, want dan heb je net zo goed een AP kunnen kopen. Ik geloof dat je de router wel kan instellen als AP.
De toestellen modem en wifi de stroom stekker uitgetrokken 5 min wachten en terug laten op starten rustig
Is het een oude pc
Kan je een meting doen met je gsm via de wifi om te zien hoeveel je daar hebt
Wisselt de utp kabels in de modem van plaats om te zien wat dat doet
De PC is het probleem niet, want als de OP die PC rechtstreeks verbindt met de modem komt de snelheid in de buurt van 500 Mbps. Dat toont ook aan dat de modem niet de oorzaak is.
Dat klopt maar als zeer oude pc is waar de netwerkkaart beperkt is
Je weet maar nooit
@luc55 schreef:Dat klopt maar als zeer oude pc is waar de netwerkkaart beperkt is
Je weet maar nooit
Echt oude netwerknaarten zijn 10/100, de meer recente zijn 10/100/1000. De OP haalt +400 Mbps wat er op wijst dat het geen 10/100 is, maar 10/100/1000.