25.535
netweters
|
157.742
antwoorden
|
21.299
vragen
|
Hallo,
In onze nieuwe woning willen wij opnieuw telenet installeren. Momenteel hebben de vorige bewoners Proximus gebruitk in de woonst. Ooit hebben ze wel al Telenet gehad, maar dit is al een 10 a 15 jaar geleden.
Na controle van de infrastructuur heb ik gezien dat er reeds een NIU staat bij de meters in de garage waar alle nutsvoorzieningen binnekomen. Dit ziet er wel een zeer oude model uit (kan dit zijn dat deze moet vervangen worden?).
Aangezien ik overal lees dat de Modem standaard ook bij de NIU geïnstalleerd wordt, vroeg ik mij af of dit ook anders kan. De modem zou dan namelijk in de garage staan en door de opbouw van de woning zou het wifi signaal overal vrij beperkt zijn.
Daarom dacht ik om de modem in de woonkamer te instaleren (+- 6 a 7 meter van de nutsvoorzieningen). Daar ligt nog een telefoonkabel van Proximus die we kunnen vervangen naar Coax. Op deze manier dacht ik dan de coax aan te sluiten op de NIU in de garage en deze dan in de woonkamer te verbinden met de Modem.
Is dit mogelijk zonder verlies van signaal of dergelijke?
Bijkomende zaak, in de garage komen momenteel 5 coax kabel toe die komen van de verschillende ruimtes. Deze zouden we alle 5 willen vervangen door UTP kabels aangezien wij geen tv wensen maar wel zoveel mogelijk aansluitpunten op internet. Nu indien we de modem in de woonkamer zetten, zitten we wel verwijderd van de 5 UTP's die we in de garage zouden laten toekomen. Alles omleggen is niet mogelijk. Daar dacht ik als oplossing om een netwerkswitch te plaatsen aan de NIU en dan van de modem in de woonkamer een UTP te trekken naast de coax naar de garage om deze aan te sluiten op de switch en dan de 5 andere UTP's zo aan te sluiten op de switch. Kan dit op deze manier? En zorgt dit dan niet voor verlies van signaal? Ik denk ook dat er maar 4 poorten zijn op de modem dus we zouden sws een switch nodig hebben voor de 5 kabels.
Als alternatief bestaan er wss ook wifi versterkers, maar ik wou toch even polsen dat bovenstaande allemaal mogelijk is en wat de voor of nadelen zijn.
Een hele uitleg, hopelijk kan iemand wat duidelijkheid scheppen over de opties.
Bedankt.
@Jarne-B schreef:In onze nieuwe woning willen wij opnieuw telenet installeren. Momenteel hebben de vorige bewoners Proximus gebruitk in de woonst. Ooit hebben ze wel al Telenet gehad, maar dit is al een 10 a 15 jaar geleden.
Na controle van de infrastructuur heb ik gezien dat er reeds een NIU staat bij de meters in de garage waar alle nutsvoorzieningen binnekomen. Dit ziet er wel een zeer oude model uit (kan dit zijn dat deze moet vervangen worden?).
De technieker zal deze vervangen naar een recent model.
Controleer ook of de coax buiten (paal, paddestoel, gevel, ..) nog aangesloten is. Indien niet, zal je nog 50€ moeten betalen voor de (fysieke) aansluiting op het coax netwerk.
@Jarne-B schreef:Daarom dacht ik om de modem in de woonkamer te instaleren (+- 6 a 7 meter van de nutsvoorzieningen). Daar ligt nog een telefoonkabel van Proximus die we kunnen vervangen naar Coax. Op deze manier dacht ik dan de coax aan te sluiten op de NIU in de garage en deze dan in de woonkamer te verbinden met de Modem.
Is dit mogelijk zonder verlies van signaal of dergelijke?
Dat is perfect mogelijk.
Als voorbereiding van de installatie kan je best zelf een (goedgekeurde) coax kabel leggen van de garage naar de living. Zorg er voor dat je voldoende lengte voorziet aan de uiteinden.
De technieker zal er dan de juiste fiches op aanbrengen.
@Jarne-B schreef:Bijkomende zaak, in de garage komen momenteel 5 coax kabel toe die komen van de verschillende ruimtes. Deze zouden we alle 5 willen vervangen door UTP kabels aangezien wij geen tv wensen maar wel zoveel mogelijk aansluitpunten op internet. Nu indien we de modem in de woonkamer zetten, zitten we wel verwijderd van de 5 UTP's die we in de garage zouden laten toekomen. Alles omleggen is niet mogelijk. Daar dacht ik als oplossing om een netwerkswitch te plaatsen aan de NIU en dan van de modem in de woonkamer een UTP te trekken naast de coax naar de garage om deze aan te sluiten op de switch en dan de 5 andere UTP's zo aan te sluiten op de switch. Kan dit op deze manier? En zorgt dit dan niet voor verlies van signaal? Ik denk ook dat er maar 4 poorten zijn op de modem dus we zouden sws een switch nodig hebben voor de 5 kabels.
Dat zal prima werken. Koop een gigabit switch met voldoende poorten (vb 8P), zodat je er later nog nieuwe toestellen kan aansluiten (vb PV omvormer, etc ...).
Op voorwaarde dat je de bestaande coaxen gemakkelijk kan vervangen door UTP. Dat gaat soms wel moeilijker dan gedacht 😒.
@Jarne-B schreef:Als alternatief bestaan er wss ook wifi versterkers, maar ik wou toch even polsen dat bovenstaande allemaal mogelijk is en wat de voor of nadelen zijn. .
Het beste alternatief is MoCa. Hiermee kan je ethernetsignalen teransporteren over coax.
Je moet dan één coax adapater aansluiten in de garage (op de switch), en in de kamers waar je internet nodig hebt, één MoCa adapter op de coax.
Is niet de goedkoopste oplossing, maar wel de beste als je coax liggen hebt, en deze moeilijk te vervangen is door UTP.
Maar heb je wel op 5 plaatsen bekabeld internet nodig?
Misschien is één goed WiFi Access Point boven voldoende om de ganse bovenverdieping te dekken, zodat je in de kamer geen bekabeled netwerk nodig hebt.
Of één Moca adapter in één van de kamers, en hierop een WiFi AP die de andere kamers van internet voorziet?
Bedankt alvast voor de snelle reactie.
Heb nog een paar vragen i.v.m. uw reactie.
Voor de aansluiting met de coax buiten, hoe kan ik dit zelf testen? Is het mogelijk om te meten met bv een multimeter of er nog iets op de coax staat?
Voor de switch, als ik van de woonkamer dan een UTP kabel naar de garage trek, dan sluit ik deze enkele kabel aan op de switch. Van daaruit vertrekken dan 5 UTP's naar andere ruimtes. Is er dan geen verlies van snelheid/signaalsterkte aangezien er 1 kabel aan de modem vertrekt die door 5 UTP's aan de switch worden gebruikt?
De optie om internet over de coax te laten lopen had ik ook bekeken. Maar het is nu dat wij de inspanning kunnen leveren om nieuwe kabels te trekken en voor de langere termijn leek het mij eenvoudiger en interessanter om overal meteen UTP te voorzien i.p.v. de coax.
De coax kan je niet zelf testen tenzij je dergelijk aparatuur hebt natuurlijk. Dus dit laat je best over aan Telenet.
Een multimeter kan enkel meten of er een verbinding is van het begin tot het einde, maar je kunt er niet mee controleren of er een signaal van Telenet op de lijn staat
Wat betreft die ene kabel tussen modem en switch , dit is inderdaad een “bottleneck” van max. 1 Gbps (bij gigabit ethernet).
Maar dat is géén probleem zolang niet alle 5 aansluitingen tegelijk op volle snelheid werken. (en dan nog 😉)
Voor normaal huisgebruik (streamen, gamen, surfen) is dit meer dan voldoende.
Als je overal netwerkkabels kunt leggen, heeft dat nog altijd de voorkeur voor een stabiel en betrouwbaar netwerk.
Als je rekening wil houden met de toekomst steek dan zeker minimum CAT6a kabels.
Deze kabels kosten iets meer maar je hebt er langer geniet van.
Oke dat is duidelijk.
Ik lees wel veel verschillende meningen over het type Cat6a kabel die ik best plaats in de woning. Overal zijn er separate wandcontactdozen waar momenteel enkel een coax in ligt. De kabels voor de elektriciteit zitten in aparte buizen. Ik denk dat het dus goed genoeg is voor een thuisnetwerk om met unshielded kabels te werken?
Enkel voor de UTP die van de modem terugloopt naar de garage (en switch) vraag ik mij af of het nodig is om een shielded variant te voorzien. Want tussen de woonkamer en de garage zou de coax (van garage naar modem) wel in dezelfde buis liggen als de UTP (van modem naar switch in garage).
Ik lees ook op sommige plaatsen dat het beter is om voor de binnen bekabeling stugge UTP's te beruiken en deze dan eerst op een patchpaneel aan te sluiten alvorens dan met patchkabels door te lussen naar de switch. Is dit niet wat overkill? Ik dacht eerder om stugge kabels te voorzien, overal unshielded en dan toch een aangepaste RJ45 connector te monteren op de stugge kabel die dan in de switch gaat rechtstreeks. Het is toch niet de bedoeling om deze nadien nog veelvuldig te versteken.
@Jarne-B schreef:Voor de aansluiting met de coax buiten, hoe kan ik dit zelf testen? Is het mogelijk om te meten met bv een multimeter of er nog iets op de coax staat?
Als je een TV toestel hebt, kan je die eens aansluiten op de coax, en kijken of je een kanaalscan kan doen (DVB-C)?
@Jarne-B schreef:Voor de switch, als ik van de woonkamer dan een UTP kabel naar de garage trek, dan sluit ik deze enkele kabel aan op de switch. Van daaruit vertrekken dan 5 UTP's naar andere ruimtes. Is er dan geen verlies van snelheid/signaalsterkte aangezien er 1 kabel aan de modem vertrekt die door 5 UTP's aan de switch worden gebruikt?voorzien i.p.v. de coax.
Verlies is er niet, maar je begrijpt wel dat je met een Gigabit swich maximaal 1 Gbps hebt op de kabel die van de modem komt, en deze bandbreedte moet verdelen onder de 5 andere aangesloten UTP kabels. Maar hoeveel keer zal het gebeuren dat je 1 Gbps gelijktijdig nodig hebt op 5 plaatsen?
Gezien de maximum snelheid die je op de coax krijgt ook max. 1Gbps is, zal dit geen verschil maken.
Je zou ook kunnen opteren voor een switch met één of meerdere 2.5 Gbps of 10 Gbps poorten, dan is het future proof (als Telenet de coax snelheden in de toekomst optrekt, of als je later naar glasvezel gaat). Maar met een 10G 8-poort switch zit je wel in een andere prijsklasse (> 100€) ?