Beantwoorden
bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS

@Arthur2Ik heb identiek dezelfde vraag (en mogelijk hetzelfde probleem), maar werk met een Airport Extreme Base Station, en die maakt alles nog wat minder transparant... Hij staat op bridge mode (ik moet wifi-wifi doen, kabel niet mogelijk), maar blijft herhalen dat hij het netwerk niet vindt.

 

Status:

- Telenet router ziet AEBS en heeft IP toegekend

- AEBS staat op bridge mode

- Settings die instelbaar zijn zitten op zelfde subnet en zelfde masker als telenet router

- Wifi paswoorden voorlopig uitgeschakeld  (er zou iets mis zijn met WPA2?)

- Ik las iets van een DHCP client ID (Mac adres) dat je moet meegeven, maar als ik daar het 2.4ghz Mac adres van de telenet router ingeef gebeurt er niets.

 

Op de telenet router heb ik buiten de SSID en het paswoord niets ingesteld.

 

Heb je tips?

 

Thanks,

 

Ben 

0 Likes
13 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

WDS met Telenet AP en AEBS

Heb je op de plaats waar je die AEBS zet wel voldoende WiFi ontvangst? Vermoedelijk niet want dan zou je geen zo'n toestel moeten bij plaatsen. Je kan die bridge toestand maar gebruiken als je voldoende ontvangst hebt. Daarom moet je uw AEBS plaatsen ergens halfweg tussen de plaats waar je WIFI router staat en de plaats waar je geen of nauwelijks ontvangst hebt. Je kan uw WiFi signaal maar repeaten als je goede ontvangst hebt. Geen ontvangst = niets om te repeaten.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

WDS met Telenet AP en AEBS

@bj1

 

Best maak je even een nieuw onderwerp aan onder 'Instellingen, software & hardware'

 

Ik zal hier toch al even antwoorden.

Ik vermoed dat het niet bridge modus is dat je moet gebruiken maar 'draadloos netwerk met uitgebreid bereik' hier is een handleiding van Apple.

 

Ik heb zelf nog nooit een Apple Airport extreme ingesteld, dus weet ook niet hoe dat werkt. Je kan altijd enkele screenshots toevoegen zodat ik kan zien wat je allemaal moet invullen of wat de opties zijn.

 

Wifi wachtwoorden mag je niet uitschakelen! Het is nog steeds veel veiliger dan geen wachtwoord of WEP. Blijf gewoon WPA2 AES gebruiken.

Zorg er ook voor dat dat zo ingesteld staat op je Telenet HGW. (Je krijgt mogelijk meerdere opties bv WPA/WPA2 en TKIP/AES maar het moet op WPA2 en AES staan.)

 

Meer onnodige uitleg:

Spoiler
Het probleem dat is vastgesteld heeft men KRACK genoemd of 'key reinstallation attacks'. 

Om het snel even samen te vatten.
Als je via wifi surft op een wifi-netwerk beveiligd met WPA2, wordt al de data die je verzend en ontvangt versleuteld zodat niemand dat kan lezen. Door KRACK heeft men een manier gevonden om die data toch te kunnen lezen.
Gelukkig hebben al veel apparaten een update gekregen zodat dit probleem opgelost is.

Als je op een wifi-netwerk zonder wachtwoord surft (of met een zwakkere beveiliging zoals WEP die gemakkelijk te kraken is) dan is je data niet versleuteld en kan iedereen die weet wat die doet, heel gemakkelijk al je data opvangen en bekijken. 

 

Bij de meeste wifi extenders moet je alleen maar het wifi netwerk aanduiden en het wachtwoord ingeven en dan zou het moeten werken.

Probeer het anders ook even als je de airport naast de HGW zet.

 

Laat even weten of het lukt. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7382
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

WDS met Telenet AP en AEBS

Ik heb @bj1 zijn post even verplaatst als een nieuw onderwerp.
Laat me zeker weten als de titel aangepast moet worden naar iets meer concreet.


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS

@igvferJa hoor ik heb dit uiteraard eerst geprobeerd nààst mijn telenet router. De positie van de repeater is halfweg de router en de zolder, en daar is wel degelijk ook ontvangst. Overigens biedt de AEBS het netwerk wel aan in zijn configuratiemenu, maar hij schijnt er geen toegang toe te krijgen.

0 Likes
bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS

@Arthur2

Dat is inderdaad de modus die ik gebruik op de AEBS. De handleiding waar je naar verwijst gaat over AEBS - AEBS, blijkbaar gaat dat iets makkelijker dan via de Telenet router...
Ik heb het wifi paswoord enkel kort afgezet om te testen, geen zorgen 🙂

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

WDS met Telenet AP en AEBS

@bj1

 

Ik zou het wachtwoord toch maar terug aanzetten, misschien wilt die AEBS gewoon niet verbinden zonder wachtwoord (al zou dat heel vreemd zijn)

Kun je eens een screenshot sturen van het configuratiemenu(s) van je AEBS?

 

En geef ook even de instellingen van je Telenet HGW door. kanaal, kanaalbreedte, band, ...) (wifinaam/ssid moet niet 😉 )

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS

Dank, @Suzy

 

Ik denk dat je als titel WDS met Telenet AP en AEBS mag nemen. 

Wat ik niet gevonden heb is of ik op de Telenet router toestemming moet geven (en zo ja hoe ik dat kan doen) om de wifi te 'extenden'. Enig idee?

0 Likes
bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS

Bedankt @Arthur2. Ik heb het probleem intussen opgelost met de aanschaf van powerline adapters. Ik kan er nu even geen tijd meer insteken, maar uit principe wil ik nog wel uitzoeken hoe het werkt. Ik kom erop terug, bedankt voor het meedenken!

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

WDS met Telenet AP en AEBS

@bj1

 

Dat is ook een oplossing. 🙂

Powerline adapters zijn ook bijna altijd beter dan een wifi extender. 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS

Wat ik ook aan Suzy vroeg; op de AEBS moet je toestemming aanvinken om het netwerk uit te breiden. Deze instelling vond ik niet op de Telenet router. Enig idee?


Misschien een tip voor de mensen van Telenet om eens te kijken naar de interface van een doorsnee router -- ik vind de web interface niet heel gebruiksvriendelijk. Ligt misschien aan mij. 

0 Likes
bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS

@Arthur2Ja inderdaad. Maar "omdat het kàn" is soms ook een reden om iets te willen doen hé 🙂

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

WDS met Telenet AP en AEBS

@bj1

 

Normaal zou je daar nooit toestemming voor moeten geven. Vreemd dat die daarvoor een optie heeft.

 

Ik heb geen idee hoe die eruitziet na de vernieuwing want ik heb geen HGW meer. Maar ik stel liever alles in op een webgui die op het apparaat zelf draait.

 

Edit: Om nog op je laatste post te antwoorden.

Natuurlijk, met elektronica dingen proberen is altijd leuk 😛

 

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
bj1
Experienced Beetjesweter
Berichten: 13
Complimentendag Twee handen vol! Netjes! Mooi, mooi!

WDS met Telenet AP en AEBS


Principis schreef: Maar ik stel liever alles in op een webgui die op het apparaat zelf draait.

Inderdaad!

 


Principis schreeef:

 

Edit: Om nog op je laatste post te antwoorden.

Natuurlijk, met elektronica dingen proberen is altijd leuk 😛

 


Robot Erg vrolijk

0 Likes