Beantwoorden
Mistral
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

Waarom loopt Safespot over verschillende servers?

Ik heb safespot opgezegd omdat ik via de website dnslek zag dat mijn verkeer over wel 20 verschillende servers van Amazon liep. Zonder safespot gaat mijn verkeer slechts door 1 telenetserver. Kan iemand me vertellen waarom het veiliger zou zijn wanneer ik al mijn data over 20 servers laat gaan? Logisch lijkt het mij dat dan 20 keer meer het risico is dat iemand mijn verkeer monitord? Bij telenet kunnen ze geen antwoord geven. 

 

Aangepast door Bjarne (Mod) | Oorspronkelijke titel: Safespot en dnsleak

0 Likes
2 reacties
Arnie
Professional Allesweter
Berichten: 1748
Krak 2021 Krak 2022 Krak Hallo zeg! Wat weet jij niet?

Waarom loopt Safespot over verschillende servers?

Waarschijnlijk gebruikt Telenet AWS voor zijn dienst. Ik ken niet alle technische specs van Safespot, maar dit werkt inderdaad deels op basis van DNS, zoals bijvoorbeeld OpenDNS en PiHole dit ook doen.

Als je een internetnaam ingeeft, krijg je niet gelijk een antwoord van de DNS-server met het bijbehorende IP-adres, maar wordt eerst geverifieerd of dit adres niet op een "blacklist" staat (deze term gaat veranderd worden, om niet langer discriminerend te zijn....). Mocht dit wel het geval zijn, dan wordt je omgeleid naar een andere server, met de vermelding dat de site die je wilde bezoeken niet veilig is.

Deze DNS aanpassing kun je per device doen, maar natuurlijk is het handiger deze direct via DHCP aan de clients mee te geven wanneer ze hun ip adres en andere informatie opvragen.

Ik heb mijn eigen router zo ingesteld dat deze niet de standaard Telenet DNS servers gebruikt, maar de servers van opendns. Al mijn lokale clients sturen dus daar hun DNS vragen heen. Dit is een gratis "basic" dienst.

 

https://www.dnsleaktest.com/ toont in mijn geval 13 DNS servers van OpenDNS.


   Arnie | Krak
   Meten is weten. Gissen is missen.
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7764
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Waarom loopt Safespot over verschillende servers?

@Mistral   Vooraleer te panikeren zou je best eens de ganse uitleg op hun site lezen. Vooral dit: https://www.dnsleaktest.com/what-is-the-difference.html . Ik citeer 1 zin daaruit:

"For example if you configure Google DNS then you will often find 6-10 Google DNS servers which are fullfilling the DNS requests."

Dit verklaart vermoedelijk uw vraag. Safespot gebruikt vermoedelijk de DNS servers van Amazon. En afhankelijk van de belasting wordt je naar de ene of de andere gestuurd.

Je kan nu eenmaal niet zonder DNS. Je begint eigenlijk bij de hosts file, vervolgens naar het adres dat je gespecifieerd hebt, of ingevuld is door DHCP server, en als die uw verzoek niet kan invullen gaat die zijn mosterd halen bij andere DNS servers want die updaten constant elkaar.

Ik kan mij wel voorstellen dat Amazon, Google, Open Dns enz. verschillende servers hebben gezien de vele verzoeken die ze ontvangen. In elk geval meer dan Telenet Cloud Flare die enkel verzoeken ontvangt van 1.5 miljoen Telenet klanten.

Ze geven daar ook het voorbeeld van VPN maar dat kan net zo goed zijn dat deze VPN provider ook meerdere servers heeft.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.