Beantwoorden
ChristofW
Experienced Meerweter
Berichten: 119
Een bus vol! BINGO! De volle 100! Topicwurm!

Wat is Safesurf technisch?

Als je overgaat naar het nieuwe ONE abonnement, wordt Safesurf geactiveerd op de modem.

 

Als ik dit er op nalees https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/alles-over-safesurf/ en https://www2.telenet.be/content/www-telenet-be/nl/klantenservice/wat-is-telenet-safespot- wordt ik niet veel wijzer WAT het exact technisch doet/is.

 

"Met ONE ben je thuis veilig online, want Safesurf zit inbegrepen in je ONE-abonnement. Met de ingebouwde modembeveiliging en anti-phishing is jouw thuisnetwerk op elk moment beschermd."

 

"Met Safesurf ga je met al je toestellen thuis veilig op het internet.  Dankzij de software die we automatisch op je modem installeren, is je thuisnetwerk op elk moment beschermd tegen.

 

"WAT DOE JIJ? Jij moet alleen nog toestemming geven om de installatie te starten. 4. Aanvaard de privacy- en algemene voorwaarden en je bent klaar! Je krijgt nog een pop-up én een e-mail ter bevestiging."

 

Verschillende vragen hierover:

 

1) Ik wil graag weten wat de technische oplossing is? Is dit DNS-sinkholing zoals PiHole/Adguard?

2) Wat als je een eigen firewall hebt achter MAC-address bridging? Ik heb nu de CV8560E.

3) Werkt dit ook als je niet-Telenet DNS servers gebruikt?

4) Hoe kan ik controleren/zeker zijn dat Telenet dit niet nu al actief heeft staan en mijn verkeer inspecteert?

 

Kort: Ik wil niet dat Telenet kan ingrijpen op mijn internet-verkeer. Als het DNS is, vind ik dat prima, daar kan ik rond werken. Als het effectief ingrijpen is op de TCP-sessie maak ik me zorgen.

 

Als ik de bijzonder voorwaarden (https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/bijzondere-voorwaarden-safespot/) lees maak ik me veel zorgen over artikel 2.8. 

 

In feite dekt Telenet zich 100% in en geeft ze 0% garantie en zijn ze niet aansprakelijk als er toch iets fout gaat. Daar sta je dan als je denkt dat je beschermt bent tegen phising en je alsnog opgelicht bent door op een foutieve link te klikken die niet gevangen wordt. Ik hoor het nu al "ja maar Telenet zou me toch beschermen?". 

 

ChristofW_0-1619630490380.png

 

Ik denk dat ik maar eens werk ga maken om al mijn interne trafiek over een permanent VPN-tunnel vanaf de firewall te laten lopen als hier niet meer duidelijkheid kan verschaft worden.

 

20 reacties
Ex-Netweter
 

Wat is Safesurf technisch?

@Andreas_B 

Ik ben gisteren overgestapt op One en Safesurf is niet standaard geactiveerd.

Je kan het heel makkelijk activeren in "Mijn Telenet".

Ook nog niet gedaan door grote twijfel....

altijd_beta
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Wat is Safesurf technisch?

Wa

0 Likes
altijd_beta
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 2
Primeur! De kop is eraf! It's your first party! Hi there!

Wat is Safesurf technisch?

Heeft u al ergens het antwoord op de vraag gepost? 

Ex-Netweter
 

Wat is Safesurf technisch?

Ik heb ondertussen SafeSurf geactiveerd maar merk daar verder in de praktijk niets van.

Daarnaast gebruik ik (al jaren met grote tevredenheid) Avast.

0 Likes
Lucvd
Freshman Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Pageturner! It's your third party! It's your second party!

Wat is Safesurf technisch?

Sinds safesurf geactiveerd is lopen sommige websites heel traag.

inloggen bij telenet om "mijntelenet" gaat bewoon niet meer. Inloggen bij andere websites ook moeilijk. antwoordformulieren komen niet meer door. 

op de helpdesk van telenet kon men mij ook niet verder helpen.

Wat nu??? kan ik dat ergens deactiveren? Want dit werk echt niet naar behoren.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat is Safesurf technisch?

@Lucvd 

Hier kan ik totaal niet over mee spreken want ik heb ook 'safesurf' eigenlijk beter gezegd de Sasfespot. Mijn telenet start snel op als ook andere website die ik gebruik. 

 

Moest je toch overtuigd zijn dat dit door de Safespot komt kan je deze via mijn Telenet deactiveren. Maar vind de beredenering niet correct want dat je websites traag openen ligt niet aan de safespot anders zouden er veel meer klachten of topics over komen die hetzelfde meemaken.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.