Beantwoorden
Domi1963
Experienced Bijna Allesweter
Berichten: 759
Jij #DTV. Goed bezig! En wanneer slaap jij? JACKPOT! WOW!

Wat is portforwarding en wat zijn voor-en nadelen?

Misschien heeft dit niets met Telenet te maken, maar waag toch mijn kans om de vraag te stellen: 

Wat is portforwarding? Waartoe dient dit? Wat zijn de voor en nadelen? Hoe stel je dit in indien nuttig? Kan ik hier iets mee als gewone HGW bezitter met mobiele toestellen en 2 TV’s en een koppel pc’s? Graag alles hier over aub?

Never trust in Dust
0 Likes
3 reacties
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5863
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat is portforwarding en wat zijn voor-en nadelen?

@Domi1963  portforwarding heeft ook wel met telenet te maken. Het dient er voor dat u bepaalde poorten kan openen die normaal gezien gesloten zijn en blijven. Door deze poorten zelf open te zetten kan men eventueel gebruik maken van bepaalde externe apparaten die specifieke poort vereisen. Neem bijvoorbeeld dat u IP camera's plaatst en die een bepaalde poort nodig hebben dan kan u door middel van portforwarding die poort open zetten. Lees hiervoor de gebruikerhandleiding altijd door . Ook voor het in gebruik nemen van een eigen server is portforwarding gemakkelijk omdat deze ook ook poorten hebben die niet standaard open staan op de modem . Ook een persoon gelijk jij en ik kunnen dit toepassen in de HGW modem.


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5236
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

Wat is portforwarding en wat zijn voor-en nadelen?

http://lmgtfy.com/?q=wat+is+portforwarding

 

(-;


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7768
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Wat is portforwarding en wat zijn voor-en nadelen?

@Domi1963 

Poorten zijn standaard gesloten op een router voor verkeer van buiten naar binnen, omgekeerd staan alle poorten open. Iedere communicatie loopt over een of meerdere van de meer dan 65000 poorten. Http is standaard poort 80, https 443, ftp 21 enzovoort.

Omdat je om het internet te geraken standaard alle poorten open zijn moet je geen poorten open zetten.

Vergelijk het met een telefoongesprek. Als jij belt zet je de lijn open naar je correspondent (= verzoek naar een website en iets opvragen downloaden enz.). Omgekeerd is de lijn gesloten. Als je aan je correspondent je nummer geeft kan hij jou bellen en moet jij beslissen om op te nemen. (Jij geeft hem uw publiek IP adres, je zet de juiste poort open, en met de juiste login en paswoord kan deze communiceren met jou toepassing).

Ik heb een webserver draaien op mijn NAS. Als er iemand deze pagina's wil bereiken moet ik poort 80 open zetten op de router en doorverwijzen naar poort 80 op de NAS.

Dit houdt in dat je altijd maar 1 poort of range van poorten kan doorverwijzen naar een bepaald punt. In dit geval een webserver.

Stel dat ik een 2e webserver wil draaien dan kom ik in de problemen. Hier komt DDNS in het vizier. Je kan daar dan een 2e domein aanmaken waarbij je poort 80 redirect naar bijvoorbeeld poort 8888. In je router en de webserver moet je dan poort 8888 openen en doorverwijzen naar het betreffende IP adres van de server

Bijvoorbeeld

http://mijndomein1.ddns.net gaat naar publiek IPadres x.x.x.x via poort 80 op de router naar poort 80 op private IPadres 192.168.0.x1 (De NAS waarop de server draait).

https://mijndomein2.ddns.net gaat naar de DDNS server via poort 80 maar wordt onderweg door de DDNS server geredirect naar poort 8888 op hetzelfde publiek ipadres x.x.x.x en verder naar poort 8888 op het private IPadres 192.168.0.x2.

Met echte domeinnamen kan je dat meestal ook via uw domeinnaamprovider.

Poorten mogen elkaar ook nooit overlappen. Poorten 1701 tot 1710 forwarden naar IPadres 192.168.0.90 lukt maar als je bijvoorbeeld poort 1705 dan nog eens wil forwarden naar bijvoorbeeld 192.168.0.91 krijg je een conflict omdat de router dan niet meer weet naar wel IPadres poort 1701 moet doorverwezen worden.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.