Beantwoorden
Bertvandeweyer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Hoi,

 

Heb wigo 35 met 5 sim, drie kids die elk netflix kijken waarvan 2 ook psp4 zitten. Naar schijnt ben ik een grootverbruiker, wat kan ik hier nu aan doen zodat op einde van de maand niemand komt vragen dat ze niet op hun pc kunnen werken voor school? 

 

Groetjes bert

 

Titel aangepast door Bjarne (Mod) | Originele titel: internetverbruik

0 Likes
15 reacties
m-jan20
Freshman Meesterweter
Berichten: 2233
Topic held(in)! Wat een systeem! Jij bent een pro! Krak 2021

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Als grootverbruiker (> 750 GB tijdens de piekuren (17-24)), kom je op het einde van de maand soms tijdens die piekuren op smallband terecht inderdaad.

 

Echter is dit met 20 mb/s download- en 2 mb/s uploadsnelheid nog ruim voldoende om verder te kunnen blijven surfen, streamen, gamen en zeker online lessen te volgen (weet ik hier uit eigen ervaring)! 


  m-jan20 | Krak
  Welkom op De Netweters
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Bertvandeweyer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Ook als ze alledrie ( en ik ook natuurlijk) tegelijk op net zitten? Meestal krijg ik wel de reactie dat er iemand niet op net kan!

 

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

@Bertvandeweyer  het zou genoeg moeten zijn om verder te kunnen surfen. Natuurlijk als er wat zwaardere games of iets aan te pas komen wordt het moeilijker om iedereen tegelijk tijdig verbonden te laten. 

 

Je zou ook kunnen proberen om een beetje gerichter in die dal uren te verbruiken zodat je de piek uren wat meer vrij houd. Dus wat ik er mee bedoel is laat ze tot 17 uur zoveel mogelijk gamen of downloaden en dan na 17 uur wat minder op het net zitten. Weet dat het lastig kan zijn wat ik vraag want kinderen hebben nu eenmaal internet nodig maar op die manier kan je proberen de smalband te vermijden. 

 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bertvandeweyer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Merci voor de tip, zal wel moeilijk zijn, maar ga het ze toch meedelen. Zal ik zelf ook al minder netflix moeten zien via de tv box, en voor mijn dochter zal het niet mogelijk zijn die kijkt ook op haar kamer via de tv box naar netflix.

0 Likes
patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

@Bertvandeweyer  ik beperk het verbruik thuis zo ook een beetje. Nu zitten wij ook allebei overdag thuis dat wel door verlof en toch probeer ik het verbruik te verminderen in de piek uren. Een Netflix film van anderhalf uur is toch al rap 3GB wat er door gaat. Tot op heden heb ik een heel groot verbruik en alles is in de dal uren. Nu hebben wij geen kinderen dus daar moet ik niet naar kijken maar als het aan mijn partner ligt dan staat Netflix ook een halve dag zeker op door serie's te volgen. Daarnaast download ik zelf het één en ander dus daar gaat ook aardig verbruik in zitten. Nu staat de teller toch al op : 

 

Schermafbeelding 2020-12-30 om 22.07.07.png

Schermafbeelding 2020-12-30 om 22.09.32.png


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bertvandeweyer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Hier staat de teller op 717 en nog 15 dagen of zo te gaan. 

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

@Bertvandeweyer  heb nu nog tien dagen te gaan 🙂 

Maar probeer eens te doen wat ik je heb aangeraden want het kan je wel enorm helpen. Nogmaals voor kinderen is het wel lastig natuurlijk maar het is te proberen.

 

En het is verlof dus het verbruik zal de volgende maand wel minder zijn omdat ik in de avonden tot de nacht werk en mijn partner overdag. 


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bertvandeweyer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Ga ik ook doen, volgende week ook terug werken. Voor de kinderen zal het wel moeilijker zijn maar als ik al wat minder netflix zie zal dat ook al helpen of toch na 17uur. De oudste zoon kan via chrome zien en dus meer downloaden ervoor. De rest kan ik niet veel tegen zegen.

Ex-Netweter
 

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Ocharme die kindjes! Ze kunnen niet steeds Netflixen of op hun PS4.

Echt waar?! Dit zijn de luxeproblemen waar we tegenwoordig mee bezig zijn....

Misschien ben ik ouderwets maar "de kinderen" mogen ook eens leren dat er ook grenzen zijn in het leven en dat niet alles onbeperkt is.

Dus de kindjes iets minder Netflixen en PS4-en en dan kunnen ze hun schoolwerk doen?

Of wat is het belangrijkste??

b003042
Professional Weetjesweter
Berichten: 32
On a roll... Happy New Year! Tien op tien! Handje vol!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Ik behoor tot een select groepje (denk ik toch) dat bijna elke maand op smalband wordt gezet.  Ik vond en vind het belangrijk om exact te weten waar alles naar toe gaat zodat je al tenminste weet welk device met hoeveel gaat lopen en of er eventueel stille verbruikers op je netwerk zijn.  Daarom is het soms handig een router tussen de modem van TN te hangen en je netwerk waarop al het verbruik netjes wordt bijgehouden.  Meten is weten en gissen is missen denk ik dan altijd.  Zo kan je op een bestaande router een alternatieve firmware opladen (https://nl.wikipedia.org/wiki/DD-WRT) of je kan je dit werk besparen door een router aan te schaffen die dit al ingebouwd kreeg.  Ik gebruik hiervoor de router van asus (ac86u)

 

Randbemerking : ik weet dan voor mijn bubbel wel waar al de data naar toe gaat en ondanks de vele oproepen binnenskamers blijft het verbruik wel heel hoog.  Het is dus niet omdat je het weet dat het daarom makkelijker is om minder te gaan verbruiken.  👀

patrick37
Professional Superweter
Berichten: 5805
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

@b003042  en dan zitten we daar het punt dat ik persoonlijk wel vind dat de FUP eraf gehaald kan worden. Want ik denk dat jullie niet de enige zijn op smallband en dat er op dit moment veel gebruikers tegen aanlopen en dus de groep groter is dan men denkt. En tegenwoordig is het al lastig genoeg , en dan bedoel ik in een gezin met kinderen , om het verbruik laag te houden.  


  Patrick37 | Krak
  no one is you en that is your power.
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Bertvandeweyer
Freshman Weetjesweter
Berichten: 11
Say what?! Happy New Year! Nog geen reader's digest? :-) A born reader!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Luxeprobleem! Weet niet, ben blij dat ze momenteel nog op psp4 nog andere vriendjes horen en ja misschien wel. Zou ook liever hebben dat ze in plaats van achter schermpje te zitten, ze lekker fijn afspreken om te sporten of om op café te gaan, zelfs gaan winkelen samen met gezin gaat nu niet! We hebben al veel luxe afgenomen die zeer belangrijk is..... maar is nieuw tijdperk denk ik dan alweer. Op school zijn ze al verplicht om de drie jaar een nieuwe laptop te kopen. Zoveel downloaden ze ook weer niet buiten Netflix en straem. En kan ik ze ook niet gaan verbieden van op internet te gaan, is voor hun weet een excuses om hun lessen te missen dan. 
Vind dan ook verkeerd van de reclame die je overal zie. Onbeperkt internet met Netflix waar je zogezegd alleen een abonnement voor betaald of stream en ook Telenet en Proximus onbeperkt internet. En ja nog maal is een luxeprobleem, je gebruikt maar de helft van wat je betaald. Moest je juist weten wat je gebruikt dan betalen we allemaal veel te veel. Denk dat onze grootouders vroeger hetzelfde probleem hadden met de krant en de boeken, dat was toen ook voor de rijken en had je toen ook nog veel analfabeten, zou ook niet willen dat mijn kinderen dat nu in deze tijd worden. Denk zelf dat ik er eentje ben want echt ze helpen op school en met hun laptop moet ik ook voor passen. Dit gezegd zijnde ben ik wel blij met de tip die ik meegekregen heb en die de kinderen ook wel mee ga geven! Denk ook wel dat er nu zeer veel gezinnen het moeilijker gaan krijgen.  
groetjes bert

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?

Met boost 15 euro extra voor 1Gbps past geen 750GB tussen 17 en 24 uur.

4 uurtjes in de piek en de Back_Up tank is leeg.

Ik beslis hoe ik mijn dag indeel,niet Telenet.

Opdoekken die Telemeter zooi.

 

Wat te doen als je grootverbruiker van internet bent?


@Ex-Netweter  schreef:

Ocharme die kindjes! Ze kunnen niet steeds Netflixen of op hun PS4.

Echt waar?! Dit zijn de luxeproblemen waar we tegenwoordig mee bezig zijn....

Misschien ben ik ouderwets maar "de kinderen" mogen ook eens leren dat er ook grenzen zijn in het leven en dat niet alles onbeperkt is.

Dus de kindjes iets minder Netflixen en PS4-en en dan kunnen ze hun schoolwerk doen?

Of wat is het belangrijkste??


Of je ouderwets bent of niet laat ik in het midden.

Maar je opmerking negeert volledig de impact van deze langdurige Corona periode op het (sociale) leven van kinderen/jongvolwassenen.

En deze situatie zal in 2021 nog ten minste tot na de zomer aanhouden...

 

Maar inderdaad, niet alles is onbeperkt, en binnen het gezin zal een beetje solidariteit nodig zijn bij de verdeling van het beschikbaar volume.

 

Voor Netflix kan je het volume beperken:

- series downloaden tijdens daluren, om deze dan off-line te bekijken?

- schermresolutie verminderen, zodat er veel minder bandbreedte gebruikt wordt.

 

Last but not least.

Indien volume zo belangrijk is, weet dan dat er op de markt ook formules bestaan waar onbeperkt ècht onbeperkt is EDPNet XL, Proximus Internet Maxi, ...)