Beantwoorden
KungfuPanda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! Pionier It's your fourth party!

Webpaginas laden langzaam, snelheid lan is oké

Sinds een tijdje merk ik dat wanneer ik een internetpagina wil bezoeken, dat het laden hiervan behoorlijk lang kan duren.  Meer specifiek: als ik mijn browser open en een bladwijzer aanklik of een pagina in type, de tijd tussen de entertoets en het beginnen opbouwen van de pagina.
Ondertussen heb ik al eens een propere Windows installatie geprobeerd maar ook daarmee haal ik geen snelheidswinst.
Het rare is dat enkel het wired gedeelte van mijn netwerk hier last van heeft en het WiFi gedeelte niet.
De beloofde download en upload snelheid zijn oke. Latency avg 10ms en jitter avg 1ms, down 190Mbps en up 19Mbps(gemeten op de speedtest van telenet)
Ook is dit zeer onregelmatig ook niet het geval. Webpagina intypen, entertoets indrukken en voordat ik kan knipperen met de ogen staat de pagina er al op.

mijn gegevens:
-Wigo internet Fiber 10Gb
-24*8 Doc 3 Wireless modem/router

-Cat 6 bekabeling, reeds getest met andere bekabeling (cat 6 ligt er al met oog op nieuwere technologie)
-PC, nieuw systeem met Intel(R) Ethernet Connection (2) I219-V op het moederbord (Asus z370)

 

Pingen naar router ( bijvoorbeeld 192.168.0.1 -t) resulteert in onregelmatige timeouts.

Alle tips zijn welkom.
Meer details op maat indien gevraagd




 

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Webpaginas laden langzaam, snelheid lan is oké

Je hebt toevallig geen andere PC die je met dezelfde bekabeling (zelfde opstelling) kan aansluiten om daarop nog eens dezelfde tests te doen? Dit om uit te sluiten dat uw netwerkkaart al of niet correct werkt.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Webpaginas laden langzaam, snelheid lan is oké

@KungfuPanda

 

Probeer op alles te antwoorden aub 😉 (quote anders even)

 

Kan je je netwerk even tekenen?

 

Welke apparaten zitten allemaal aangesloten? Ik bedoel daarmee switches, routers, access points, ...

 

Trek ook eens alle ethernet kabels uit je modem en steek alleen je pc in. Probeer het dan eens? Als dat werkt steek dan geleidelijk aan elke kabel terug in totdat het  probleem terug optreedt.

 

Heb je je modem al eens uitgetrokken voor 15 seconden?

 

Kijk ook even alle kabels na of er geen loop in zit. (ik bedoel daarmee een kabel die uit een ethernetpoort van de modem/switch komt en er via de andere kant terug insteekt.) Meestal is dat de oorzaak van je problemen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
KungfuPanda
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Alles op zijn plek! Netjes! Pionier It's your fourth party!

Webpaginas laden langzaam, snelheid lan is oké

@igvfer:Andere PC en laptop bekabeld geven hetzelfde resultaat.

@Arthur2: Bijgevoegd situatieschets worstcase scenario. https://www.dropbox.com/s/iv2ohnjfa0gw6d0/LANWLAN.jpg?raw=1

-De gsm's zijn nooit allemaal samen gelogd op de Wifi.
-Printer/scanner staat standaard uit en gaat enkel aan indien er geprint of gescand moet worden.
-De Nas staat normaalgezien 24/7 aan. Deze maakt backups ('snachts) en doet tevens dienst als opslagplaats van alles wat gefotografeerd of gefilmd wordt.
-Sonos Boost staat ook 24/7 aan, muziek voorziening met eigen draadloos netwerk.

 

Samen met de TV staan boven genoemde op een 8ports manageable switch (Cisco), maar behalve dat de switch extra poorten voorziet is ze niet verder geconfigureerd.

PC1 en PC2 staan samen met de Digicorder rechtstreeks verbonden met de Telenet Modem/router.
Er heeft nog een 2de switch tussen de 2 PC's gestaan maar onlangs voorzien van eigen bekabeling.

Als eerste dacht ik aan de NAS. Deze heeft wel eens een keertje vertragingen gecreëerd op mijn netwerk.
Maar het toestel uitschakelen gaf jammer genoeg geen verbetering.
Ook de Sonos Boost heb ik een keer verwijderd maar ook die veroorzaakt het niet.


Alle apparaten eruit en enkel een PC in de modem doet net hetzelfde.
Dus zowel de switch als alle andere apparaten kan ik afvinken van mogelijke oorzaken.
Terwijl ik nu aan het typen ben werkt mijn internet ervaring subliem.
Klik en tada, alles wat ik vraag verschijnt onmiddellijk.
Pingen naar de router zelf blijft wel onregelmatig timeout geven.
Eens opzoeken met WireShark wie dat op zijn geweten heeft.
Uitvogelen wat de vertraging teweegbrengt in het browsen, krijg ik niet gevonden.

Het browser probleem is dus degelijk iets dat enkel in het bekabelde gedeelte van mijn netwerk huist.
Avast aan of uit, windows defender gedoe aan of uit, noem maar op, geen enkel verschil.
Modem gereset, een tijd zonder stroomvoorziening gezet...


0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Webpaginas laden langzaam, snelheid lan is oké

@KungfuPanda

 

Misschien best eens proberen om je modem te gaan omwisselen.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes