24748
netweters
|
152280
antwoorden
|
20688
vragen
|
Welk type coax aftakkabel moet ik voorzien rekening houdende met een totale afstand van modem tot buiten aftakkastje van plus minus 20 meter.
Moet daarbij rekening gehouden worden met het feit dat er een praktijk logopedie zal zijn voor de echtgenote en ik regelmatig ook van thuis uit werk?
In principe is een PE 6 voldoende tot een afstand van 33m . Is dit alsnog voldoende rekening houdende met de hedendaagse en toekomstige data volumes?
Titel gewijzigd door Yince (mod) | Vorige titel: Type coaxkabel
In de werfbrochure van Wyre wordt ook rekening gehouden met de lengte van de binnenkabel. Tenzij je binnen kabels van >20m gaat leggen beveelt met gewoon PE 6 aan.
@Vinny70 schreef:Welk type coax aftakkabel moet ik voorzien rekening houdende met een totale afstand van modem tot buiten aftakkastje van plus minus 20 meter.
zie antwoord hierboven ...
Eigenlijk zijn wij hier allemaal overbodig met onze adviezen, want de antwoorden die @WG94 hier geeft zijn altijd zo correct en to-the-point 👌
Als je een (nieuwbouw
@Vinny70 schreef:Moet daarbij rekening gehouden worden met het feit dat er een praktijk logopedie zal zijn voor de echtgenote en ik regelmatig ook van thuis uit werk?
Neen, dat speelt geen rol. Het is de afstand tot de modem die telt, de rest is binnenbekabeling (lokaal netwerk)
@Vinny70 schreef:Is dit alsnog voldoende rekening houdende met de hedendaagse en toekomstige data volumes?
De (toekomstige) data volumes spelen geen enkele rol, wel de snelheden ...
Maar de huidige coax kan nog heel lang de toekomstige snelheden (Docsis 4/ 10 Gbps) aan, en binnen 10 jaar is alles toch op Fiber 🤔.
Als je een (nieuwbouw) woning toekomstgericht wil maken voorzie dan nu reeds de mogelijkheid voor een latere fiber aansluiting (wachtbuizen etc ...).
Ter info: Hieronder de aansluiting in een recent appartement in Gent (omg. Dampoort):
De zwarte kabel is de binnenkomende coax vanuit het verdeelpunt in de technische ruimte (beneden). Geen idee welke diameter, maar dat ziet er een wel een serieus beestje uit (overkill??) 😊
Bemerk ook dat hier preventief een Proximus Fiber connectie werd geïnstaleerd. Dat is pas future-proof 😁
Bedankt iedereen voor de reacties! Top! Helaas is er een issue opgetreden. Voor de aanleg van de nieuwe loten grond ligt er een groene pets wachthuis ter hoogte van de woning klaar. Die hadden ze samen met de nieuwe ondergrondse elektriciteit kabel aangelegd. Ik dacht dat er op de scheiding met het stuk grond naast dat van ons een Telenet aftap punt (grijs bakje) zou komen. Nu blijkt echter dat daar geen aftakpunt komt en dat het Telenet aftakpunt zich op de paal 30m verder bevindt en de groene wachtbuis tot aan deze paal ligt ingegraven. Na het nodige meetwerk zou ik nu een kabel PE14 van om en bij de 52m nodig hebben die ikzelf zou moeten aankopen. Lol! Deze kabel zou mij zo maar eventjes rond de 250 euro kosten.
Dit ga ik echt niet bekostigen. Dan ga ik wellicht kiezen voor Proximus, hun kabel ligt gewoon in het voetbad voor de deur. Met Digi Belgium die deze zomer gelanceerd wordt misschien sowieso de beste keuze al is de kwaliteit van wat ze gaan leveren nog af te wachten natuurlijk. Maar 250 euro betalen voor een simpel coax kabeltje, ik denk er niet aan.
@Vinny70 schreef:Nu blijkt echter dat daar geen aftakpunt komt en dat het Telenet aftakpunt zich op de paal 30m verder bevindt en de groene wachtbuis tot aan deze paal ligt ingegraven. Na het nodige meetwerk zou ik nu een kabel PE14 van om en bij de 52m nodig hebben die ikzelf zou moeten aankopen. Lol! Deze kabel zou mij zo maar eventjes rond de 250 euro kosten.
Een PE11 zal ook volstaan, die kost de helft minder (ca 2€/meter) ...
Vanaf 50m wordt een PE14 aanbevolen. Om dan op her randje met een PE11 te gaan werken is gevaarlijk, toch?
Absoluut niet.
Trouwens, de 52m die je gemeten hebt als totale kabellengte, is inclusief de overschotten (reserve) aan beide zijden die de technieker eraf knipt.
De effectieve lengte zal hierdoor <50m zijn ...