Beantwoorden
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Mijn Telenet modem model CH6643E heeft een 802.11 n snelheid voor de wifi.
De utp kabel is utp 5e wat een snelheid van 10 100 1000 Mbps toelaat.


In het voorjaar wordt wifi 6 ax uitgerold bij Telenet.be.
Maar .... ik weet niet of mijn twee utp 5e kabels op de ingebouwde router van de Telenet modem, geschikt zijn voor een wifi 6 ax verbinding met een nieuwe Telenet modem en ingebouwde router ?


Dus als ik een nieuwe Telenet modem koop met een Wifi 6 ax ingebouwd ,weet ik niet of de twee utp 5e kabels in staat zullen zijn om de wifi 6ax snelheid over te brengen op mijn laptop en computer.


Ik vrees ervoor dat het een utp kabel van 6 of 6e en meer zal moeten zijn om een wifi 6 ax goed te kunnen overbrengen naar de laptop of pc.
Wat denken jullie hierover.


grtz,

gigi

 

Titel gewijzigd door Lieselot91 (mod) | Vorige titel: Nieuwe Telenet modem wifi 6 ax

0 Likes
25 reacties
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Een keten is maar zo sterk als de zwaktste schakel. Als de modem/router slechts 1000 Mbps toelaat, wat maakt dat dan uit als de UTP-verbindingen ook beperkt zijn tot deze snelheid?

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Ik gebruik al jaren 5e en haal vlot 1Gbps.

Telenet verkoopt geen modems.

Je bedoelt een externe router,die kan je overal vrij kopen.

0 Likes
Ex-Netweter
 

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

De lengte van je UTP-kabels zijn doorslaggevend voor de maximaal haalbare snelheid:

  • 1 Gbps haalbaar over maximaal 100 meter UTP cat 5e
  • 10 Gbps haalbaar over maximaal 45 meter UTP cat 5e

Dit in de veronderstelling dat de kabels correct zijn afgemonteerd met de juiste connectoren of wandcontactdozen en aangesloten zijn op netwerkpoorten die compatibel zijn met deze snelheden.

De huidige Telenet-modems hebben een 1 Gbps-netwerkpoort, dat is dan de flessenhals die de maximaal haalbare snelheid ( ~ 949 Mbps) bepaalt.

De nieuwe F@ST3896LG-TN  heeft één 2,5 Gbps-netwerkpoort wat toelaat om op je thuisnetwerk reële snelheden boven de 2 Gbps te halen.

Ter info, om 10 Gbps over een lengte van 100 meter te halen heb je UTP cat 6A nodig.

 

Samengevat, de flessenhals is momenteel de 1 Gbps-netwerkpoort op je bestaande toestellen die de snelheid beperkt tot maximaal 949 Mbps.

robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

@Ex-Netweter De huidige Telenet-modems hebben een 1 Gbps-netwerkpoort, dat is dan de flessenhals die de maximaal haalbare snelheid ( ~ 949 Mbps) bepaalt.

Antwoord

Hoe leg je dit dan uit

https://www.speedtest.net/result/d/e4f1d52c-4d3b-4863-b610-f6d2bd9dee65

Of wil je een Netflix test,dan haal ik nog meer.

Test voor internetsnelheid | Fast.com

Als ik de Netflix test wil posten krijg ik dit te zien

Oops! Het bestand 1Gbps.bmp heeft geen ondersteund afbeeldingstype: .jpg,.JPG,.jpeg,.JPEG,.gif,.GIF,.png,.PNG.

Op Facebook werkt de link wel.

 

0 Likes
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?


@gigi  schreef:

Ik vrees ervoor dat het een utp kabel van 6 of 6e en meer zal moeten zijn om een wifi 6 ax goed te kunnen overbrengen naar de laptop of pc.


Wifi 6ax is een Wifi standaard. Dat heeft dus niets met jouw UTP kabel te maken, je kan geen "Wifi6ax overbrengen" via een UTP kabel?

De nieuwe Wifi 6ax HGW zal één 2.5 Gbps poort hebben, de andere poorten zijn 1Gbps poorten.

Je kan dus maar 1 van de 2 UTP kabels op deze 2.5 Gbps poort aansluiten, tenzij je er een 10Gbps switch gebruikt.

En jouw apparaten (laptop, computer) moeten dan ook uitgerust zijn met 10Gbps poorten.

Jouw bestaande UTP5e kabels zullen nog lang niet de bottleneck zijn.

Trouwens, UTP5e kan 2.5 Gbps en 5 Gbps aan, zelfs 10 Gbps over kortere afstand (zie vorige reply). Ik neem aan dat de lengtes van jouw UTP kabels minder dan 50m zijn?.

Ex-Netweter
 

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?


@robatoras  schreef:

 

Hoe leg je dit dan uit

https://www.speedtest.net/result/d/e4f1d52c-4d3b-4863-b610-f6d2bd9dee65


Je gebruikt een eigen router met een aangepaste MTU. (Je probeert dus het absolute maximum van 991,33 Mbps te halen.)
Op een Telenet-homegateway haal je geen snelheden boven de 949 Mbps.

Maar doe eens een snelheidstest met een bestand van 100 GB: http://speedtest.tele2.net/100GB.zip

Als je downloadsnelheid stabiel is, moet je dat bestand in 13 minuten en 27 seconden kunnen downloaden.

0 Likes
robatoras
Experienced Meesterweter
Berichten: 3072
Topic held(in)! Jij alziend oog. ;-) Jij bent een pro! Vraagbaakkampioen!

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Verleden week heb ik die test al gedaan.12,39minuten.

Ben je dat al vergeten.

4 jaar geleden haalde ik met 300Mbps al 179GB op 1 uur tijd

En dat was toen wel een Telenet HGW

Dat weet je best,toen ik dat poste op jou geliefkoosde koper fora.

In die tijd poste ik al +30TB op 17 dagen aan test bestanden.Zoek het maar eens op,op jou geliefde fora.

Zal de grafiek posten 

Krijg telkens 

Oops! Het bestand bmp heeft geen ondersteund afbeeldingstype: .jpg,.JPG,.jpeg,.JPEG,.gif,.GIF,.png,.PNG.

 

Als scarlet klant zit je iedere morgen wel heel vroeg op Netweeters.WELKOM

Wil je ook Telenet klant worden,moet ook in je Budget passen niet,1Gbps is niet goedkoop.

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Met een lang antwoord heeft @Ex-Netweter mij korte reactie bevestigd.

 

Off topic @robatoras  @Ex-Netweter 

Is het nu echt nodig om bij bijna elke topic af te dwalen van het onderwerp? 

gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Thanks voor uw antwoord.

Eigenlijk is het simpel: vermits men schrijft dat wifi 6 of wifi 6e een grote en betere doorvoersnelheid heeft dan wifi 5 ac , die een doorvoersnelheid heeft van 1 GB , w.d.z.  dat de doorvoersnelheid van de nieuwe Telenet modem met wifi 6 ax een grote doorvoersnelheid heeft dan 1 GB. Dus 2 GB of meer. 

Maar ik heb gelezen dat mijn huidige utp 5e kabel geen hogere doorvoersnelheid van 1 GB aan kan.

Dit betekent dan dat ik een nieuwe utp 6 kabel of meer zal moeten aanschaffen om de doorvoersnelheid van een nieuwe Telenet modem met wifi 6 of 6e ax te kunnen uitvoeren.

Juist?

grtz,

 

gigi

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Thank you.

 

Mijn Telenet modem Model CH6643E is verouderd ,dit heeft een Netweter geschreven naar mij. De wifi wordt aangeduid met 802.11n.

U heeft blijkbaar een nieuwer model met ondersteuning van wifi 5 ac.

Weet u of kent u de doorvoersnelheid van uw modem met ingebouwde router van Telenet die wifi 5 ac ondersteund? 

Is die meer dan 1 GB?

Weet u hoeveel de doorvoersnelheid is van een nieuwe Telenet modem met wifi 6 ax of wifi 6e ax?

Thanks in advance.

Mvg,

gigi

 

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Vriendelijk dank voor het professionele antwoord.

De nieuwe F@ST3896LG-TN  heeft één 2,5 Gbps-netwerkpoort wat toelaat om op je thuisnetwerk reële snelheden boven de 2 Gbps te halen.

Ter info, om 10 Gbps over een lengte van 100 meter te halen heb je UTP cat 6A nodig.

M.a.w. Als ik de nieuwe F@ST3896LG -TN bestel bij Telenet en mijn utp 5e kabel die 20 m lang is, begrijp ik hieruit dat ik met mijn huidige ingebouwde wifi netwerk kaart  802.11n  in mijn laptop, een doorvoersnelheid van 2 GB zal hebben. 

Ik moet dus mijn huidige utp 5e kabel  van 20 m niet vervangen door een utp 6A kabel om de 2 GB doorvoersnelheid te behalen.(met een ingebouwde wifi netwerkkaart Realtek RTL 8723 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E-NIC).

Dank bij voorbaat.

grtz,

gigi

 

0 Likes
janne_man
Professional Superweter
Berichten: 5175
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

@gigi  Het is niet omdat het toestel een bepaalde snelheid aankan, dat je die zal hebben. Wat is de snelheid van je abonnement? De meeste modem/routers gaan gemakkelijk tien jaar mee. Door vandaag reeds toestellen te plaatsen die een hogere snelheid aankunnen dan Telent nu verkoopt, speelt Telenet op veilig. Binnen de levensduur van die toestellen zal Telenet allicht wel aan zo een snelheid komen.

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Sorry ik zit volledig verkeerd met mijn kennis over wifi en utp kabel.

Zoals hier wordt geschreven in een antwoord naar mij heeft de Wifi 6ax niets te maken met een utp 5e kabel

Dus blijft er enkel de ingebouwde draadloze wifi netwerk kaart in mijn laptop of de usb wireless adapter over om de doorvoersnelheid te kunnen bepalen.

Er steekt een ingebouwde Realtek RTL 8723 AE Wireless LAN 802.11n PCI-E NIC kaart in mijn laptop.

De vraag gaat dus meer over of mijn laptop met de ingebouwde wifi kaart met 802.11n in staat is om met de nieuwe Telenet modem, die wifi 6 zal ondersteunen samen te werken  en de doorvoersnelheid van wifi 6 zal aankunnen met een 802.11n protocol?  

Daar twijfel ik aan. 

Weet u of mijn ingebouwde wireless netwerk kaart met 802.11n in mijn laptop met de nieuwe wifi 6 kan samenwerken?

Thanks in advance.

grtz,

gigi

 

 

0 Likes
gigi
Experienced Meerweter
Berichten: 242
Full speed writing! BINGO! De volle 100! De vlam zit erin.

Welke utp-kabel voor wifi 6-modem?

Vriendelijk dank voor de aangeboden hulp.

Mijn 2 utp 5e kabels zijn 20 m lang.

De nieuwe Wifi 6ax HGW zal één 2.5 Gbps poort hebben, de andere poorten zijn 1Gbps poorten.
Je kan dus maar 1 van de 2 UTP kabels op deze 2.5 Gbps poort aansluiten, tenzij je er een 10Gbps switch gebruikt.
En jouw apparaten (laptop, computer) moeten dan ook uitgerust zijn met 10Gbps poorten.

Oké. Ik weet nu dat één utp 5e kabel geschikt zijn voor de nieuwe F@ST3896LG-TN Telenet modem met één 2,5 Gbps-netwerkpoort.

Hopelijk is de ingebouwde netwerk kaart Qualcomm Atheros AR8161 PCI-E Gigabit Ethernet Controller (NDIS 6.30)in mijn laptop geen spelbreker.

Als je nu een laptop koopt is die dan voorzien van een 2,5 Gbps -netwerkpoort?(RJ45 )?

Dank bij voorbaat.

Mvg,

gigi

 

0 Likes