Beantwoorden
XhizorBE
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Werking cat6a doorvoersnelheid

Goedemorgen, mijn vraag is het volgende.

 

Mijn modem hangt in de keuken, mijn netwerkverdeler bij de meterkast. Probleem is dat we in de bovenverdieping gaan werken met cat6a aansluitingen,maar beneden ligt er nog een cat5e kabel op een moeilijk bereikbare plaats. Die nog verbonden is met de modem

 

Dus zou er een combinatie optreden van cat5e en cat6a, weet niet of we het voordeel gaan hebben van cat6a met de doorvoersnelheid voor in de bovenverdieping

 

Beneden zien mijn ouders het niet zitten om hun kabels aan te passen in de keuken, begrijpelijk natuurlijk.

 

 

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

0 Likes
4 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Werking cat6a doorvoersnelheid

De vraag is eerder of cat6a al nuttig is. Je kan er inderdaad snelheden mee halen tot 10 Gbit maar hoeveel netwerkkaarten halen al die snelheid. En je moet eventueel al een switch hebben met een switchcapaciteit van minstens 10 Gbit. Voor zakelijke omgevingen met veel toepassingen zie ik het wel nuttig maar in een huishoudelijke of kleine zaak is het zoals een 20-tonner aanschaffen en er amper max. 2 ton mee te vervoeren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
XhizorBE
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
Netjes! Leesclubje starten? It's your fifth party! Primeur!

Werking cat6a doorvoersnelheid

De doorvoersnelheid van 500 mhz is toch ook een belangrijk punt, en bij zo'n zaken moet je ook future proof te werk gaan.

 

Bij cat6 ligt de doorvoersnelheid maar op 250 mhz. 

 

Zoiets als het internet zie k enorm veranderen in een tijdsperiode van 20 jaar. Vooral met al die streaming toestanden

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

Werking cat6a doorvoersnelheid

Nu al een 20-tonner kopen omdat je die mogelijks  zal nodig hebben binnen 10 jaar? En wie weet evolueren we naar glasvezelbekabeling ook voor intern gebruik? Voor mij niet gelaten hoor. We zijn amper aan internetaansluitingen van 1 Gbps toe. Streaming in ultra HD is nu aan max 50 Mbps. Dan moet je al 20 streamende clients hebben langs die ene kabel om de capaciteit van die cat5e kabel vol te krijgen. Ik heb door de jaren heen geleerd om alleen te voorzien in goede wachtbuizen daar kan je in de toekomst dan alle richtingen mee uit.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
flip1953
Experienced Allesweter
Berichten: 1574
Champagne, lezer van het jaar! Applaus voor jezelf! Straf. Héél straf! Boek alvast het Sportpaleis!

Werking cat6a doorvoersnelheid


@XhizorBE  schreef:

Probleem is dat we in de bovenverdieping gaan werken met cat6a aansluitingen,maar beneden ligt er nog een cat5e kabel op een moeilijk bereikbare plaats. Die nog verbonden is met de modem

 

Dus zou er een combinatie optreden van cat5e en cat6a, weet niet of we het voordeel gaan hebben van cat6a met de doorvoersnelheid voor in de bovenverdieping


Aan de ene kant gaat de bg vergelijking tussen een 20-tonner die 2 ton moet vervoeren wellicht op, aan de andere kant begrijp ik dat je nu nieuwe stukken "future-proof" wil bekabelen.

 

De vraag was niet echt of cat6a kabel nu al zin heeft, maar over de combinatie cat5e/cat6e. Antwoord is volgens mij:

  1. alles wat via cat6e met elkaar verbonden is, zal onderling de hogere snelheden aankunnen - op voorwaarde natuurlijk dat alle tussenliggende schakels (netwerkkaarten, switches) deze snelheden aankunnen.
  2. gezien de "uplink" naar de modem een cat5e kabel is, zal dit alleen de verbinding naar internet toe "beperken". Maar een beperking kan je het niet echt noemen, gezien de "botlleneck" jouw modem is (en/of jouw internet abonnement)...