Beantwoorden
kikker2016
Freshman Weetjesweter
Berichten: 20
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?

 

Welke tools en welke settings gebruikt je?

0 Likes
21 reacties
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?

Heb je het al geprobeerd met je eigen router? 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
kikker2016
Freshman Weetjesweter
Berichten: 20
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?


@Arthur2 schreef:

Heb je het al geprobeerd met je eigen router? 🙂


Gisteren een test gedaan.  Heb eerst portforwarding met 1 apparaat getest maar dat wilde niet werken. 

vrijdag pas weer tijd om verder te testen. 

Wat het ik gedaan ivm niet werken van portforwarding:

eigen router WAN poort gekoppeld aan teleneterouter lan poort

ipadres (192.168.0.XXX) dat mijn eigen router gekregen heeft van telenetrouter opgevoerd in de telenetrouter bij DMZzone

Ip range op eigen router gezet op 192.168.1.XXX

apparaat aangesloten op eigen router lan poort.

portforward (5001) op eigen router gezet naar ipadres van apparaat. NOK (Not Ok)

portforward op telenetrouter gezet op ipadres van WANpoort eigen router naar poort 5001. NOK

op telenetrouter zowel de optie  'BEIDE" Als "TCP" en "UDP"geprobeerd. NOK

 

BTW er is internet verbinding op de eigen router

 

Kan er iemand nog iets toevoegen op mijn verhaal voor wat betreft portforwarding bij gebruik van een eigen router?

0 Likes
MarcVIM
Professional Meerweter
Berichten: 179
Nieuwe TV-theek? Warming up? BINGO! De volle 100!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?

Hoe/waarmee probeer je te WOLlen?

Ik zou dat ook eens willen proberen want mijn toestellen (PC en USB disk voor FTP en mediaspeler) staan nu niet in slaapmodus en heb dat probleem dus niet. Maar natuurlijk wil ik stroom sparen.

Misschien kan ik dan wel een oplossing helpen vinden.

0 Likes
kikker2016
Freshman Weetjesweter
Berichten: 20
Dat loopt vlotjes. Twee handen vol! Follow the reader, reader! Leesbeest!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?


@MarcVIM schreef:

Hoe/waarmee probeer je te WOLlen?

Ik zou dat ook eens willen proberen want mijn toestellen (PC en USB disk voor FTP en mediaspeler) staan nu niet in slaapmodus en heb dat probleem dus niet. Maar natuurlijk wil ik stroom sparen.

Misschien kan ik dan wel een oplossing helpen vinden.


Heb via NOIP.com  een account aangemaakt voor een dynamic DNS.

 

in de telenetmodem een portforward naar de desbetreffende poort van mijn NAS om er vanop afstand op in te kunnen loggen en te WOLlen

 

Via de IOS app mWOL  maak ik de NAS wakker via het internet. op mijn thuisnetwerk werkt dit echter als ik dit via het internet wi doen dan werkt dit ook maar als de NAS langer dan  45 minuten  uit staat kan ik niet meer WOLlen via het internet,

0 Likes
MarcVIM
Professional Meerweter
Berichten: 179
Nieuwe TV-theek? Warming up? BINGO! De volle 100!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?


@kikker2016 schreef:

...Via de IOS app mWOL...


Aha! Ga ik ook eens uittesten. Zal wel niet voor vandaag zijn.

0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?

Probeer alles op DMZ te zetten normaal zou dat moeten werken?
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Pjgeeroms
Experienced Beetjesweter
Berichten: 2
Primeur! Pageturner! Gelezen en goedgekeurd! It's your sixth party!

Wie gebruikt er Wake on Lan via het internet?

Ik denk dat er heel wat verwarring is rond Wake On Lan. 

Standaard poorten voor wake on lan zijn meestal 7 of 9 wat men discard poorten noemt. 

Dit wil zeggen dat men niets doet met wat op die poort toekomt buiten het weggooien van het packet. 

 

Dit is echter geen probleem voor wake on lan aangezien er ook niets moet gedaan worden met het pakketje. 

 

Het volgende probleem is, als je wake on lan wil proberen moet je niet het pakketje naar het ipadres van de computer sturen, je moet dit sturen naar het broadcast adres van je subnet. 

Wat is het broadcast adres van je subnet? 

In het geval dat je ip adres bv 192.168.1.2 is zal je broadcast adres 192.168.1.255 zijn. 

bij 192.168.0.2 zal dit 192.168.1.255 etc. Komt er op neer dat je de laatste cijfers vervangt door 255

dit zal het pakketje sturen over alle toestellen op dat subnet en enkel de computer met het juiste mac adres zal opstarten. 

 

Wanneer je dit echter van buiten het netwerk wil doen moet je dus port forwarden naar het broadcast adres. Echter wanneer je computer uit staat zal deze ook geen ip adres hebben aangezien deze maar wordt toegekend wanneer je toestel aan staat. 

 

Ik heb dit echter getest en er wordt geen fout gegeven wanneer ik forward naar het broadcast adres, 

maar wanneer ik het internet verkeer bekijk zie ik dat het pakketje niet wordt doorgegeven op het netwerk. Het is ook niet echt veilig om dit zo te doen aangezien men het hele netwerk kan spammen op deze manier. Daarom ook de reden vermoed ik dat dit niet werkt. 

 

Voor de mensen die het wel aan de praat willen krijgen, een oplossing is om een router te gebruiken en deze verbinden met je computer dat je wil laten opstarten. Op deze manier forward je dan naar je router en laat je deze dan broadcasten. 

 

Succes!

0 Likes