Wifi connectie verdwijnt bij gebruik IP camera's
Volgend probleem, waar zelfs de zeer vriendelijke en professionele Telenet technieker geen oplossing voor kon vinden.
Ik heb volgende netwerkconfiguratie (zie schets in bijlage).
9 IP Camera's die bedraad met PoE op een managed PoE gigabit switch aangesloten zijn. Deze camera's hebben allemaal een vast IP address (192.168.0.50 -> 192.168.0.58). De switch heeft ook een vast IP address 192.168.0.2.
Deze PoE switch is bedraad verbonden met een unmanaged gigabit switch
Deze unmanaged switch is verbonden met de Telenet modem (192.168.0.1), die eveneens als wireless router fungeert
De video van de camera's wordt gestreamd naar een Synology NAS (vast IP address 192.168.0.4) die aan de unmanaged switch hangt.
Er zijn een aantal bedrade desktops aangesloten op de unmanaged switch. Wireless devices connecteren ofwel op de 2.4 GHz of 5 GHz kanalen van de wireless router.
Als de camera's fysisch niet aangesloten zijn (dus de ethernet kabel zit niet in de managed switch), dan verloopt alles vlekkeloos. Zowel bedraad als wireless haal ik via Speedtest.net makkelijk 90 Mbps.
Als ik begin IP camera's aan te sluiten doet er zich iets vreemds voor.
1. Het signaal van het 5 GHz kanaal wordt onbruikbaar. Signaalsterkte is goed, maar geen enkele wireless device kan er nog op connecteren. Ik krijg steeds timeouts.
2. Het signaal van het 2.4 GHz kanaal is nog bruikbaar, maar de wireless snelheid wordt gereduceerd tot 10 à 16 Mbps.
3. De groene controle-led op de RJ45 poort van de telenet modem waarop de kabel toekomt die van de unmanaged switch komt, begint als een bezetene te knipperen. Als de camera's uitgeschakeld worden, dan knippert die led veel minder snel. Ik zou denken dat alle traffic van de camera's naar de NAS via de unmanaged switch passeert en niet langs de Telenet router moet. Vergis ik me?
3. Alle bedrade toestellen blijven naar behoren functioneren, zonder enig snelheidsverlies
Zodra ik de IP camera's deconnecteer, verloopt alles terug normaal.
Iedere device heeft een uniek IP address. De vaste IP adressen werden toegekend in de range 192.168.0.1 tot 192.168.0.99. De overige worden door de Telenet router/modem toegekend via DHCP.
Enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Er is nog een aantal zaken waarmee ik kan experimenteren.
- Voor elke camera kan ik een default gateway opgeven. Wat is de beste keuze? 192.168.0.1 (de telenet router) of 192.168.0.2 (de managed switch waaraan ze hangen)
- Zelfde vraag voor de DNS instellingen voor elke camera. Is dit van belang?
- Voor de camera's kan ik ook multicast in/uitschakelen.
- Zelfde vraag voor Bonjour service. Is dit nodig?
Alvast bedankt voor de hulp!