Beantwoorden
komiwogi
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Pageturner! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd! De kop is eraf!

access point toevoegen, wat met SSID?

Hallo

 

Ik heb momenteel 2 wifi netwerken: het origineel Telenet en een eigen netwerk via een AP router/switch naar de Telenet router (TP link H5R, powerline repeater gebruik ik niet)  zodat ik een volledig gescheiden netwerk had, een  voor eigen gebruik (SSID Thuis) en de originele Telenet voor homespot/wifree voor gasten blijft. Op de Telenet router zijn 3 SSID's nl privé, homespot en wifree.

Tot voor kort werkte dit picobello maar tegenwoordig valt het eigen netwerk uit. Ik heb deze  oplossing gevonden (nog niet geprobeerd, da's voor straks) maar zit wel met een vraag.

Wanneer ik de AP/router herconfigureer naar AP/switch zoals beschreven, wordt die AP dan ook onderdeel van het wireless netwerk? Moet ik iets doen aan de SSID instellingen van deze AP/switch? Wat met het kanaal, automatisch of fixed (telenet router is momenteel fixed op kanaal 1, eigen netwerk op 11)? Idem voor de 5G radio. 

Dank voor de hulp,

 

Koen

Tags (2)
0 Likes
3 reacties
landc4life
Professional Beetjesweter
Berichten: 9
Laat de zon in je hart! Mooi, mooi! Leesclubje starten? Primeur!

access point toevoegen, wat met SSID?

Dag Koen

 

Als je jouw router configureert naar Ap/switch kun je best de SSID van de telenet router en jouw AP hetzelfde maken, zo maak je één enkel netwerk in je huis. Moderne toestellen zullen dan automatisch overschakelen naar de sterkste antenne zonder dat jij er iets van merkt.

Als je twee verschillende SSID's gebruikt, zorg je dat er ook 2 verschillende netwerken zijn in huis en zal je toestel zo lang mogelijk verbonden proberen te blijven met zijn huidige netwerk tot het signaal te zwak is voor hij opzoek zal gaan naar een sterkere verbinding.

Wat het kanaal betreft, maakt niet zoveel uit of die hetzelfde zijn. Via bepaalde software (vb: inssider) kun je nagaan welk kanaal je het beste kiest voor elk toestel. gewoon even naast je router of AP gaan zitten en het programma uitvoeren. Of gewoon op automatisch zetten.

Voor je 5ghz WIFI, kun je net hetzelfde doen.

 

MVG.

sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

access point toevoegen, wat met SSID?

@Arthur2heeft daar een fantastische handleiding voor gemaakt, maar helaas kan ik die niet terugvinden in het "openbaar" forum. Kopiëren lukt ook niet, maar dit kan ik wel met je delen:

 

Deel 1: router instellen als access point

 

In het kort:

  • Vast-IP instellen (bijv. 192.168.0.2)
  • DHCP uitschakelen
  • NAT uitschakelen
  • Andere dingen zoals firewall/UPnP uitschakelen
  • Kabel in de LAN  poort steken (niet in de WAN  poort)  (dit moet niet altijd maar ik zou het toch doen.)

Hij zal wel reageren als hij dit ziet...


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

access point toevoegen, wat met SSID?

@sb bedankt! 🙂

 

Het is nogal moeilijk te vinden. 😕 Daarom heb ik het als bladwijzer opgeslagen.

Hier is de link. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes