24751
netweters
|
152344
antwoorden
|
20691
vragen
|
beste
kan iemand mij helpen welk programma ik best neem en hoe ik eraan begin,om een backup te maken van een harde schijf.
Ik heb een Dual Docking Station USB 3.0 in bezit.
Ik kloon gewoon 'van Source A naar Target B 'de ene HD in Source A waar ik een back-up van wil maken naar de andere lege HD in Target B
Werkt perfect en is het gemakkelijkste.
@kevinvdb@ schreef:beste
kan iemand mij helpen welk programma ik best neem en hoe ik eraan begin,om een backup te maken van een harde schijf.
NAS aanschaffen misschien? Dan kan je van elke PC in huis een backup maken naar je NAS Met de ingebouwde backup utility van windows of met een andere utility?
Een simpele externe HD kan ook al volstaan.
Macrium Reflect Free
https://www.macrium.com/reflectfree
0 euro
SyncBackFree
https://www.2brightsparks.com/freeware/freeware-hub.html
0 euro
Eerst en vooral ervoor zorgen dat je gebruikersmappen (My Documents, My Music, ...) zich op een andere partitie of harde schijf bevinden dan Windows. Daarna gebruik je Macrium Reflect om een image te maken van je Windows partitie/hdd. Dat kan gewoon door MR op te starten. Je hoeft dus niet op te starten met een CD/DVD/USB-stick. De image kan je wel niet bewaren op C: Windows.
Daarna gebruik je SyncBackFree (er zijn nog verschillende andere gratis programma's die hetzelfde doen) om een backup (kopie in feite) te maken van de mappen en bestanden waarvan je een backup wil.
Zelf heb ik een SSD voor Windows (C:). Data staan op een hdd (D:). Image en kopie zet ik op 😧 en daarna kopieer ik die nog eens naar een externe hdd. Indien gewenst kan je MR opstarten om de image te 'mounten'. Dat laat je toe om bestanden/mappen te kopiëren.
Met clonezilla kan je dit doen.
downloaden en een USB boot schijf maken.
Eendere welke linux live-usb stick een usb hardeschijf die tenminste even groot is als de harde schijf die je wil backuppen.
dd if=/dev/<hardeschijf die je wil backuppen> of=/plaats/op/usb/hardeschijf/waar/naartoe/de/backup/moet.img bs=1M
Je kan alle hardware bekijken door "dmesg | less" in een console te typen.
# dmesg | grep -i sda [ 1.928360] sd 0:0:0:0: [sda] 1953525168 512-byte logical blocks: (1.00 TB/932 GiB) [ 1.928361] sd 0:0:0:0: [sda] 4096-byte physical blocks [ 1.928408] sd 0:0:0:0: [sda] Write Protect is off [ 1.928409] sd 0:0:0:0: [sda] Mode Sense: 00 3a 00 00 [ 1.928552] sd 0:0:0:0: [sda] Write cache: enabled, read cache: enabled, doesn't support DPO or FUA [ 1.929373] sda: sda1 [ 1.929801] sd 0:0:0:0: [sda] Attached SCSI disk
En voor Mac OSX gewoon timemachine aanzetten 🙂