Beantwoorden
Nhv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! It's your third party! It's your second party!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

Ik merk in de logs van DNS lookups een hoog aantal uitgaande requests naar cwmp.devicemanagement.telenet.be (zo'n 3.000 in 14 dagen).

 

Ik heb een heel sterk vermoeden dat dit communicatie is tussen de Telenet modem/router met een Telenet server, maar het staat nergens gedocumenteerd wat die communicatie inhoudt en welke gegevens worden versluist naar Telenet.

 

Wanneer ik op de site van Telenet zoek vind ik geen enkele referentie.

 

Bestaat er enige visibiliteit op welk toestel communiceerd met cwmp.devicemanagement.telenet.be én WAT er wordt gecommuniceerd ?

0 Likes
8 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

Ik weet niet maar moet een modem/router niet op regelmatig basis zijn aanwezigheid kenbaar maken op het net? Wat mij logisch lijkt. Hier zou dat gemiddeld om de 6 à 7 minuten zijn.

Mag ik vragen hoe je dit kan zien? Kunnen anderen dit ook eens uittesten. Dan kunnen we nog iets leren.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

@Nhv, ik heb alvast meer info achterliggend  hierover gevraagd. Keep you posted! 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

@Nhv, ik heb wat meer informatie voor je hierover.

 

cwmp.devicemanagement.telenet.be is de URL voor het IP adres van de ACS (Automatic Configuration Server) op te zoeken. Dit is voor het management van devices zoals powerlines en eventuele access points van Telenet. 

 

Ik heb ook nagevraagd welke informatie er wordt doorgegeven. Passief (pull om x-aantal tijd) wordt de software versie, up-time en SSID naam doorgegeven. Hier wordt de single SSID functie bijvoorbeeld mee aangestuurd. Actief (dus enkel op aanvraag) worden de clients connected op device doorgegeven. Daardoor kan de topologie van een klant weergegeven worden in Mijn Telenet. 

 

Hopelijk geeft dat wat meer duidelijkheid. 😉


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

Nhv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! It's your third party! It's your second party!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

Beste,

 

J e kan dit zien aan de hand van logging op je netwerk op bv. jouw firewall, router of DNS server. In mijn geval zijn het logs van een DNS server waar ik deze name lookup requests zag verschijnen.

0 Likes
Nhv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! It's your third party! It's your second party!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

Beste,

 

Bedankt voor jouw antwoord. Ik stel voor dat Telenet dit documenteert en publiceert op de website zodat mensen die hier naar zoeken dezelfde informatie ook vinden.

 

Als Telenet informatie bijhoudt over het netwerk van zijn klanten of als materiaal van Telenet informatie doorsluist van het thuisnetwerk naar Telenet, inclusief aangesloten apparaten, moet hierover transparant gecommuniceerd worden.

Suzy
Community Manager
Berichten: 7390
Dat verdient een Gouden Uil! Slimme zet! TAGGING MASTER! Tag away, my dear!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

@Nhv, graag gedaan! Jij bedankt voor de feedback. Ik zal het doorgeven aan ons Digital team. 


https://www.netweters.be/html/assets/Telenet%20logo%20signatures.pngSuzy
Community Manager
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7770
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

Mensen met een eigen router zullen daar geen last van hebben. Die zien de informatie op hun eigen router. Met de HGW staat de informatie in the cloud en wil Telenet voor het gros van zijn klanten hulp kunnen bieden.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Nhv
Experienced Beetjesweter
Berichten: 4
Netjes! Primeur! It's your third party! It's your second party!

cwmp.devicemanagement.telenet.be

Beste,

 

Een eigen router hebben maakt weinig verschil uit. Immers, de communicatie met de devicemanager gebeurt ook door powerline toestellen, niet enkel door de Telenet router. Bovendien biedt niet elke router een bruikbaar overzicht van de netwerktrafiek, waardoor je deze communicatie niet makkelijk kan vaststellen. Of die router nu van Telenet is of niet, maakt geen verschil.

 

En je ziet al helemaal niet wat er inhoudelijk wordt gecommuniceerd tussen de toestellen en de server.

 

Welke toestellen welke gegevens doorgeven naar Telenet en waarom moet duidelijk en transparant gecommuniceerd worden naar de klanten. Daar gaat het om.