24769
netweters
|
152545
antwoorden
|
20719
vragen
|
Hallo, weet iemand precies hoeveel ip adressen de modem only (CV6181E)
maximaal kan toewijzen (dus zonder router erachter) ? Ik zag in eerdere berichten dat er gesproken wordt over 4, anderen zeggen 8.
Merci.
Opgelost! Ga naar oplossing.
In mijn geval is het voor WHOP (dus de nieuwe WIGO home S).
Eén
@janne_man schreef:Eén
Lijkt me niet. Mijn modem staat in de kelder, erachter staat een switch van waaruit UTP verbindingen doorlopen naar 4 verschillende locaties in huis.
Op 2 van die locaties wordt het zelfs nog verder verdeeld door bijkomende switchen.
Momenteel zijn door deze configuratie zeker al 7 toestellen verbonden (1 wifi router, 2 digicorders, 2 tv's, 1 AV receiver, 1 DVD player).
Die krijgen toch niet allemaal hetzelfde IP adres ?
Neen, ik werk op dezelfde manier als jij met een hoofd switch en dan in onderverdeling nog switchen. En ieder toestel heeft zijn eigen IP4 adres.
@dmdudeIs het een modem only (1 poortje) of een HGW(modem/router met 4 gele poortjes)? Zonder router kan je met publieke IP adressen moeilijk een netwerk maken waarbij toestellen onderling connectie kunnen maken. Kijk gewoon eens welk IP adres je PC of laptop heeft. Is dat een 192.168.0.X dan heb je ergens een router. Zoals je aangeeft een Wifi router. Digiboxen en digicorders sluit je apart aan op de modem ander krijg je geen interactief IP adres (10.x.x.x).
Trouwens op een router kan je 256 - 3 = 253 toestellen verbinden. (-3 = netwerk (192.168.0.0), default gateway (192.168.0.1), broadcastadres 192.168.0.254).
In uw geval gebruik je maximum 6 publieke IP adressen als ze rechtstreeks op de modem, eventueel via een switch) aangesloten zijn. Maar ik vermoed dat uw TV's via de router werken, al of niet via Wifi evenzo als uw receiver en DVD speler. Trouwens makkelijk na te zien. Alles wat geen 10.x.x.x of 192.168.x.x adres heeft, die krijgen dan een publiek IP adres.
Het is een modem only (1 poort).
Geen enkel toestel is aangesloten op die router. Die staat centraal in huis en dient enkel voor WIFI signaal.
Dus alle hoger genoemde toestellen zijn allemaal rechtstreeks verbonden met de modem (via switchen).
Werkt allemaal perfect, en er zijn geen onderlinge connecties, dus geen nood aan een netwerk.
Vraag is dus simpelweg, hoeveel toestellen kan ik nog op deze manier bijkomend aansluiten ? Of maw, hoeveel toestellen kan de modem maximaal aan ?
@Domi1963 schreef:Neen, ik werk op dezelfde manier als jij met een hoofd switch en dan in onderverdeling nog switchen. En ieder toestel heeft zijn eigen IP4 adres.
En hoeveel toestellen zijn dat bij jou ?
Na modem "only" krijg je 4 publieke adressen, altijd zo geweten, zal wel niet veranderd zijn.
altijd 2 of 3 adressen in gebruik gehad.
@Padalby schreef:Na modem "only" krijg je 4 publieke adressen, altijd zo geweten, zal wel niet veranderd zijn.
Wel, dat dacht ik dus ook maar ik heb 7 verschillende toestellen die erop aangesloten zijn, en dat werkt. Vandaar dus mijn vraag.
Heb het antwoord zelf gevonden. Helpdesk Telenet bevestigt maximum 16 ip-adressen
@janne_man schreef:Eén
Ik weet dat het er jaren geleden al twee waren, dus één, dat klopt niet.
@dmdude schreef:
@Padalby schreef:Na modem "only" krijg je 4 publieke adressen, altijd zo geweten, zal wel niet veranderd zijn.
Wel, dat dacht ik dus ook maar ik heb 7 verschillende toestellen die erop aangesloten zijn, en dat werkt. Vandaar dus mijn vraag.
Maar heb je al gekeken of dit allemaal publieke adressen zijn? Heb ik al eerder aangehaald.
@igvfer schreef:
@dmdude schreef:
Maar heb je al gekeken of dit allemaal publieke adressen zijn? Heb ik al eerder aangehaald.
Nee, maar dat kan onmogelijk anders zijn want de aansluiting is rechtstreeks op de modem only (via switch). Er staat geen router tussenin.
Maar 16 is dus het maximum.