Beantwoorden
bontje
Freshman Beetjesweter
Berichten: 3
It's your fifth party! It's your fourth party! It's your third party! It's your second party!

netwerk setup voor nieuwbouw

Beste

 

Voor onze nieuwbouw heb ik enkele vragen over de setup. Nieuwbouw is een normale woning met betonprofielen tussen beneden en eerste verdiep. Verder zijn er ook een nas, raspberry pi (kodi mediacenter) en meerdere pc's en tablets.

 

Beneden zijn 3x4 utp poorten voorzien in woonkamer, bureu en living. Verder heb ik in de berging ook utp voorzien, om vet daar een AP te zetten.

 

Boven werd in elke kamer coax en utp voorzien.

 

Gezien de problemen met (wifi)connectiviteit in vorige woning, en het soms moeten heropstarten van de TN router, denk ik erover om een modem only opstelling te kiezen. Is dit punt al verbeterd sinds routers anno 2012. Wat zouden andere redenen zijn om wel of niet voor zulk een opstelling te kiezen?

 

Om alle wandcontactdozen met router te verbinden zal er een switch moeten komen. Verdeel ik alle wandcontacten best over meerdere switches en zo ook over meerdere poorten op de router? Zo wordt de load over meerdere routerpoorten verdeeld? Mijn nas gebruik ik vooral voor foto opslag (combinatie met lightroom), streaming enz

 

Mag de digicorder achter de switch komen bij gebruik van TN router? Ik dacht dat met eigen router de digicorder direct verbonden moet worden met de modem? 

 

Ik veronderstel dat de TN router setup ook uitgebreid kan worden met extra access points? of kies ik dan beter een TN modem only setup?

Ik zou voor die extra APs het liefst POE kiezen. Is het voldoende dat zo'n poort op de switch zit of best op de router? De TN router bevat geen zo'n poort waarschijnlijk?

 

Welke switch kan je aanraden?

 

Alvast bedankt.

 

Grtn

 

Kim

0 Likes
2 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

netwerk setup voor nieuwbouw

Is dit niet dezelfde vraag als deze?

https://community.telenet.be/t5/Instellingen-software-hardware/Netwerk-voor-nieuwbouw/m-p/29669#M558...

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

netwerk setup voor nieuwbouw

@Suzy @Stijn @VincentD

 

Kunnen jullie hier een slotje op zetten? Dit is een dubbele vraag.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes