Beantwoorden
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

ben aan het overwegen een nieuwe router  aan te kopen , voornamelijk voor de extra functionaliteiten die NIET kunnen op een telenet router ..

wat is de beste optie om ook de telenet digicorder te laten werken?

1) telenet router vervangen door modem only  dan nieuwe routerplaatsen en werken met iptv voor digicorder interactiviteit
2) telenet router behouden, dmz inschakelen  dan nieuwe plaatsen en werken met iptv
(gaat in dmz mode alle port forwarding nog goed werken?)

0 Likes
57 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router

Optie 1 lijkt mij de enige juiste oplossing.

Optie 2 met DMZ is geen goed idee. Want met DMZ zet je alle poorten open naar 1 bepaalde device in dit geval je eigen router. Maar het Private IP adress (10.x.x.x) voor je digicorder zal daar niet bijzitten.

Mag ik vragen van  welke extra mogelijkheden je wenst gebruikt te maken op je eigen router?

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

ja, ik heb wat clients , smart devices die alleen dhcp kunnen, ik wil die devices een vast ip adres kunnen geven, dmv van mac reservatie... die functie zit niet op een telenet router

 

ik was aan het denken een 2de dhcp op te zetten, met een scope van 2 ip adressen +  2 reservaties

bv 192.168.2.11-192.168.2.12 , zodat ik uit de scope blijf van +100

maar probleem is wss dat het apparaat de eerste dhcp gaat nemen die hij tegenkomt volgens mij? dus ofwel krijg ik een 2.11 of 2.12 adres , of wel een +100 adres 🙂

 

ik zou ergens de primary dhcp moeten kunnen instellen

0 Likes
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

nieuwe eigen router

Digicorder aansluiten op de modem.

Uw router aansluiten op de modem en alle andere toestellen verbinding laten maken met uw router.

Ge laat uw router een prive netwerk (BV : 192.168.3.XX)  beheren dat verschilt van het prive netwerk (normaal 192.168.0.XX) van de telenet modem.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

Denk dat ik dan beter modem only zet, met eigen router en IPTV functie, om dubbel nat te voorkomen

igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router


@NoFate@  schreef:

ja, ik heb wat clients , smart devices die alleen dhcp kunnen, ik wil die devices een vast ip adres kunnen geven, dmv van mac reservatie... die functie zit niet op een telenet router

 

ik was aan het denken een 2de dhcp op te zetten, met een scope van 2 ip adressen +  2 reservaties

bv 192.168.2.11-192.168.2.12 , zodat ik uit de scope blijf van +100

maar probleem is wss dat het apparaat de eerste dhcp gaat nemen die hij tegenkomt volgens mij? dus ofwel krijg ik een 2.11 of 2.12 adres , of wel een +100 adres 🙂

 

ik zou ergens de primary dhcp moeten kunnen instellen


Enkel in duurdere installaties, professionele routers, in combinatie met een server kan je dit uitvoeren. Daar kan je een 2e DHCP opzetten die met vertraging werkt van bijvoorbeeld een paar seconden.

Via VLAN lukt het soms ook om een 2e DHCP server te activeren.

Mijn advies is altijd... Als het niet echt om veiligheidsredenen is hou het dan simpel. Dit moet je echt niet gaan opzetten voor een 10-tal apparaten die je hebt in een thuisomgeving. Wel als je een 100-tal of meer apparaten in je netwerk hebt.

En vermijd apparaten die enkel en alleen van DHCP afhankelijk zijn. Ik kan er nog inkomen voor apparaten zoals een smartphone e.d. die constant van Wifi netwerk moeten veranderen maar vast geplaatste apparaten zoals printers, scanners, camera's NO WAY.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Peter13
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Twee handen vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

nieuwe eigen router

Ik heb een nieuwe eigen router aangekocht voor de mogelijk ectra functies zoals parental control, betere wifi en triband. Nu wil ik alles op de nieuwe router plaatsen en de telenet modem/router gewoon als bridge laten werken. Dit kan blijkbaar alleen via dmz. Tot zover half tevreden maar nu werken mijn digicorder en boxen niet meer interactief. Op een box heb ik zelfs geen posten meer (enkel vrt).

De helpdesk kan mij enkel de raad geven mijn router uit te schakelen en alles op de telenet te plaatsen.

Dit is natuurlijk niet de bedoeling. Kan dit eigenlijk wel werken zoals ik het zou willen ???

Tags (2)
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router

Alles van digibox.corder aansluiten op de telenet HGW (router). Uw router alleen gebruiken voor uw eigen netwerk (PC, smartphone etc.). Anders modem only aanschaffen en router met IPTV mogelijkheid.

 



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

nieuwe eigen router

@Peter13

 

De HGW in bridge mode zetten door DMZ te gebruiken is echt geen goede oplossing. Ik ben van mening dat in uw situatie het beste is uw HGW om te ruilen voor een modem-only en alles met uw eigen router te regelen. Met uitzondering van de digicorder/box indien uw router geen IPTV functie heeft. In dat geval moet je een switch aan de modem-only hangen en daar dan de digicorder/box op aansluiten. Een tweede aansluiting op de switch gaat dan naar de router en vandaar wordt uw hele interne netwerk dan bediend.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
J_Point
Experienced Weetjeslezer
Berichten: 1
It's your fourth party! It's your third party! It's your second party! Gelezen en goedgekeurd!

nieuwe eigen router

Ik zit ook in deze situatie, moet dit een specifieke Switch zijn die ik tussen de modem-only en mijn nieuwe router ze plaatsen? Want (correct me if I'm wrong) de router die ik wil kopen heeft voor zover ik weet geen IPTV (ASUS RT-AC86U)?

 

Bedankt!

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

nieuwe eigen router

@J_Point

 

Wanneer ik de handleiding van uw gewenste router even doorneem blijkt die toch wel degelijk over IPTV functie te beschikken hoor. Zie punt 4.2.4 in de manual.

Wat hij niet heeft is VLAN, maar dat is dus niet hetzelfde ...

 

Moest je toch voor een switch kiezen, any switch is good, op voorwaarde dat je minstens gigabit poorten hebt .


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Peter13
Experienced Beetjesweter
Berichten: 10
Twee handen vol! Leesbeest! Netjes! Mooi, mooi!

nieuwe eigen router

@StefaanH

Heeft een linksys max-stream AC2200 mu-mimo tri band model EA8300 IPTV functie volgens jou ( deze heb ik net aangekocht)?

Indien niet wat zou volgens jou dan een goede betaalbare router zijn die dit wel heeft?

Ik heb ook parental control nodig.

 

mvg,

 

Peter

0 Likes
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

IPTV is genoeg hoor, eigenlijk is dat een vlam die je opzet... Dus een extra switch heb je niet meer nodig

0 Likes
Wheng
Professional Allesweter
Berichten: 1933
Jij alziend oog. ;-) Krak 2018 Ere-Krak Krak 2021

nieuwe eigen router


@Peter13@  schreef:

Op een box heb ik zelfs geen posten meer (enkel vrt).



Dit heeft niets te maken met de internetverbinding. Om zenders te kunnen ontvangen is enkel de coax nodig. Utp is enkel nodig voor de extra zenders zoals play more als je meerdere toestellen hebt en voor de interactiviteit. Dus dat je enkel vrt had ligt aan iets anders. Had je dat toestel een tijdje niet gebruikt misschien?


    Wheng | Krak
    Everyone is wise until he speaks.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

nieuwe eigen router


@Peter13@  schreef:

@StefaanH

Heeft een linksys max-stream AC2200 mu-mimo tri band model EA8300 IPTV functie volgens jou ( deze heb ik net aangekocht)?

Indien niet wat zou volgens jou dan een goede betaalbare router zijn die dit wel heeft?

Ik heb ook parental control nodig.

 

mvg,

 

Peter


@Peter13

 

Voor zover ik het heb kunnen opzoeken heeft uw nieuwe router helaas geen IPTV functie aan boord ... Als je voor de rest tevreden bent over deze router zou ik gewoon een switch tussen modem en router plaatsen, een nieuwe router kopen enkel voor IPTV is volgens mij weggegooid geld.

 

Moest je toch voor een andere router gaan, ikzelf heb een Netgear R6400; die heeft IPTV functionaliteit en Netgear heeft ook een uitgebreide parental control (die ik zelf wel niet gebruik, onze jongste is 27 ...). Het is wel geen triband, maar kost dan ook maar € 88 .... Uiteraard zullen er wel modellen zijn die wel triband zijn als dat belangrijk is voor u.

 

BTW, een argument "in favor of" een switch tussen modem en router plaatsen: als je meerdere digiboxen/corders wil aansluiten is dit toch handig ... Tenzij je meerdere poorten op uw router wil prijsgeven aan IPTV ...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.