Beantwoorden
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

ben aan het overwegen een nieuwe router  aan te kopen , voornamelijk voor de extra functionaliteiten die NIET kunnen op een telenet router ..

wat is de beste optie om ook de telenet digicorder te laten werken?

1) telenet router vervangen door modem only  dan nieuwe routerplaatsen en werken met iptv voor digicorder interactiviteit
2) telenet router behouden, dmz inschakelen  dan nieuwe plaatsen en werken met iptv
(gaat in dmz mode alle port forwarding nog goed werken?)

0 Likes
57 reacties
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router

Dit is een mogelijke opstelling met modem only en eigen router zonder IPTV.opstelling1.jpg



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router

En dit is een mogelijke opstelling met modem only, router met IPTV mogelijkheid en diverse apparaten. Niet afgebeeld de mogelijke draadloze verbindingen vanaf router/Accespoint naar diverse smartphones, tablets, laptops enz. Switchen kunnen met of zonder POE( Power over ethernet), managed of unmanaged, 12 - 24 of meer poorten.

 

opstelling2.jpg



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

bedankt voor de tekeningen, maar kan iemand bevestigen dat met de setup + modem_only + eigenrouter en IPTV , dat de digicorder ook effectief 2 IP's gaat krijgen

 

 

je moet maar eens kijken naar je digicorder settings, je digicorder heeft 2 IP adressen

192.x = > voor intern je digicorder te kunnen benaderen, dlna naar ander interne digicorders

10.x => voor yelo functies, interactief ... rechstreeks met internet dus

 

1) kan iemand dus die  2 ip's bevestigen met IPTV functie?

Indien nee? dat is de juiste setup volgens mij : 

 

 

Modem_only_ => switch 

switch 2 kabels ,  1 naar digicorder en 1 naar router WAN

en dan , maar hier ben ik niet zeker van, IPTV UIT op router, en 1 kabel van de 4 router poorten TERUG naar de eerste switch

zodat de digicorder zowel een 10.x krijgt , maar ook een 192.x kan krijgen van de router ...

 

 

0 Likes
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

PS , dus in je eerste tekening, setup zonder IPTV functie, digicorder rechstreeks aan modem, zal wel werken, maar de digicorder gaat nooit een 192.x adres krijgen,  dus dlna +... is a NOGO

 

dus ik hoop dat IPTV de oplossing is, zodat digicorder 192. + 10. krijgt  , dan is dit de enige echt oplossing!

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

nieuwe eigen router

Digicorders op switch na modem is geen probleem voor interactiviteit of DLNA 

 

enige probleem dat kan zijn: Acces Point na de router (welke type router is dit? DHCP = niet oké)

Probleem is het subnet , printen via netwerk moet via zelfde subnet, decoders krijgen ook geen juist op adres (maar is nu goed omdat dit via de modem komt)

 

Die camera's via PoE werkt wel denk ik ,weet niet of ip adres hier nodig is

 

DUS geen router met DHCP, Bij problemen subnet aanpassen zodat dit hetzelfde is als van de modem bvb 168.1. veranderen naar 168.0

 

#Cru

0 Likes
Cru
Freshman Bijna Allesweter
Berichten: 469
WOW! De magic number! Even demarreren... Een bus vol!

nieuwe eigen router

Hoi,

 

Je mag geen loop maken dit geeft een conflict 

 

#Cru

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router


@NoFate@  schreef:

PS , dus in je eerste tekening, setup zonder IPTV functie, digicorder rechstreeks aan modem, zal wel werken, maar de digicorder gaat nooit een 192.x adres krijgen,  dus dlna +... is a NOGO

 

dus ik hoop dat IPTV de oplossing is, zodat digicorder 192. + 10. krijgt  , dan is dit de enige echt oplossing!


IPTV zal je nooit op je lokaal netwerk aansluiten. IPTV  functie zorgt ervoor dat je rechtstreeks op het internet aangesloten wordt en dus de barriere van je router omzeilt. Je krijgt (je digicorder) een IP adres van Telenet die de digiboxen herkent en ze een juist 10.x.x.x adres toekent. Als je daar een ander toestel op aansluit krijg je een van de 4 mogelijke publieke IPadressen die Telenet kan toewijzen aan een klant. Tenzij dat er een mogelijkheid is dat een routing kunt instellen zodat je nog een local adres krijgt van je router. Maar dat lijkt me weinig waarschijnlijk.

Aan de mannen die nu al een router hebben met IPTV functie om mij van het tegendeel te overtuigen.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router


@Cru@  schreef:

Digicorders op switch na modem is geen probleem voor interactiviteit of DLNA 

 

enige probleem dat kan zijn: Acces Point na de router (welke type router is dit? DHCP = niet oké)

Probleem is het subnet , printen via netwerk moet via zelfde subnet, decoders krijgen ook geen juist op adres (maar is nu goed omdat dit via de modem komt)

 

Die camera's via PoE werkt wel denk ik ,weet niet of ip adres hier nodig is

 

DUS geen router met DHCP, Bij problemen subnet aanpassen zodat dit hetzelfde is als van de modem bvb 168.1. veranderen naar 168.0

 

#Cru


Beide voorstellingen werken perfect. AP moet uiteraard altijd achter de router staan (zoals voorgesteld) om te kunnen werken binnen je netwerk. Alles die aan de router, zelfs met switch erachter, aangesloten wordt functioneert binnen het lokaal (private) netwerk 192.168.x.x. Alles die rechtstreeks op de modem only aangesloten wordt krijgt of een publiek IP adres of in het geval van digiboxen/corders een private adres van het Telenet private netwerk 10.x.x.x.

Dit is een mogelijk schema met een Telenet modem/router (HGW). Hier wordt alles gestuurd door de Telenet software op of via hun HGW. Hier krijgen digicorders/boxen zowel een Local adres 192.168.0.x en een private IP 10.x.x.x. Alle andere apparaten na de switchen zitten hetzelfde netwerk. Dus het AP mag zowel op de ene of op de andere switch aangesloten worden. En een IP adres beginnend met  169.x.x.x is een APIPA ( https://nl.wikipedia.org/wiki/APIPA) dwz. een adres dat een toestel zichzelf toekent als er geen vast is ingesteld of niet krijgt via DHCP.

opstelling3.jpg



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

maar ik weet nog altijd niet hoe een digicorder zowel een 192 als een 10 adres kan krijgen met IPTV

 

want modem + router met iptv functie is nog altijd de beste oplossing

dus deelt IPTV zowel 10 als 192 uit?

0 Likes
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

nuja, denk niet dat het kwaad kan, dat een digicorder geen 192 adres krijgt? denk alleen dat deze functie handig is om opnames van 1 recorder op een andere digibox te bekijken

 

 

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

nieuwe eigen router


@NoFate@  schreef:

nuja, denk niet dat het kwaad kan, dat een digicorder geen 192 adres krijgt? denk alleen dat deze functie handig is om opnames van 1 recorder op een andere digibox te bekijken

 

 


Nee, zelfs dat niet. Mijn twee digicorders kunnen elkaar zien en elkaars opnames weergeven. Ik heb een modem-only met daaraan een switch met daaraan de router en ernaast de digicorders aangesloten (dus niet via IPTV alhoewel mijn router dat zou kunnen). De digicorders zitten dus helemaal niet in het interne netwerk.


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
NoFate
Freshman Meerweter
Berichten: 130
BINGO! De volle 100! Topicwurm! De vlam zit erin.

nieuwe eigen router

want voor interactiviteit en verder kijken in tv gids, heb je dan een 10.x of een 192.x adres nodig?

0 Likes
StefaanH
Professional Superweter
Berichten: 5185
Dat verdient een trofee! Organisatietalent! Een echt antwoordkanon jij! De gouden postveer is voor jou

nieuwe eigen router


@NoFate@  schreef:

want voor interactiviteit en verder kijken in tv gids, heb je dan een 10.x of een 192.x adres nodig?


Een 10.x adres. Een digicorder/box met twee ip adressen (10.x en 192.x) kan volgens mij alleen maar met een HGW. Met een modem-only en eigen router (met switch of met IPTV, maakt volgens mij niet uit) krijgen de digicorders/boxen enkel een 10.x adres. Ze zijn immers op geen enkele manier gekoppeld aan uw interne netwerk. Ik heb het zelf nog nooit getest, maar ik denk dat in dat geval je ook geen gebruik kunt maken van DLNA om de digicorder/box te benaderen vanuit uw eigen netwerk. In dit laatste kan ik mij dus vergissen...


   StefaanH | Krak
    De Gustibus et Coloribus non est disputandum.
      Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router

Met een 10.x.x.x adres zit je op een private netwerk van Telenet. Je hebt helemaal geen lokaal netwerk nodig. Connectie via een lokaal netwerk was tot nu toe handig om bvb foto's en filmpjes te bekijken vanaf een eigen NAS of PC. Al werkte die functie niet echt goed meer na de laatste updates van de digicorder. Via mijn digibox lukte dit wel nog.

@StefaanHJe kan via een HGW aansluiting wel je digicorders in je eigen netwerk zien via DLNA maar je kan er verder niets mee doen.

Ik heb zo'n klein vermoeden dat dit op de nieuwste digicorders zelfs niet meer ondersteund zal worden. Wat we nu vertellen kan dan misschien achterhaald zijn. De testen gebeurden in elk geval niet bij mensen met een modem only. Smiley Vrolijk



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

nieuwe eigen router


@NoFate@  schreef:

maar ik weet nog altijd niet hoe een digicorder zowel een 192 als een 10 adres kan krijgen met IPTV

 

want modem + router met iptv functie is nog altijd de beste oplossing

dus deelt IPTV zowel 10 als 192 uit?


Via IPTV krijg je enkel een 10.x.x.x adres. IPTV instelling zorgt enkel voor een doorvoer rechtstreeks van het internet naar je aangesloten devices op die ene poort. Als je daar een PC op aan sluit zal je een publiek IP adres krijgen en als je digicorder daar op aangesloten is herkent Telenet dit toestel op een of andere manier en geeft dat dan een 10.x.x.x adres. Op die poort is je router niet meer dan een switch.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.