Beantwoorden
buffel123456
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

optimaal thuisnetwerk specifiek

Beste,

binnenkort verhuis ik en ben ik op zoek naar de beste manier om de internetsnelheid in heel het huis zo optimaal mogelijk te maken. Ik ben helemaal niet thuis in computernetwerken daarom vraag ik hier wat meer informatie. Heb daarentegen wel heel graag supersnel internet

Op de gelijkvloers komt bekabeling toe en in elke kamer is er een bedrade aansluiting(behalve 1ste verdieping).

Mijn plan was :

Gelijkvloers: Modem + router/switch

Modem staat helemaal vooraan in het huis + achteraan in het huis is de tv-kamer waar de router/switch dan komt. Zodat ik deze kan gebruiken voor bedrade apparaten + draadloze apparaten (smartphones&laptops). 

1ste verdieping: opgevangen door andere routers/modem

2de verdieping: router in bureaukamer + switch slaapkamer

router verbonden met printer en harde schijf (vooral voor films) + bedrade apparaten + draadloze apparaten(smartphones&laptops).

switch verbonden met tv, pc, playstation, ... 

 

Nu had ik een aantal vragen ivm met deze opstelling:

1. Gaat de interne bedrading via de modem of hoe zit dit in elkaar ? 

2. Kan ik aan roaming doen? Dus zonder van netwerk te wisselen in het hele huis rond lopen met optimale wifi.

3. kan ik deze harde schijf/printer dan ook van buitenaf mijn netwerk raadplegen ? 

4. wat raden jullie aan van hardware ? 

ik dacht aan: router : Nighthawk r7000 switch : netgear gigabit switch

5. wat is de moeilijkheidsgraad van dit netwerk op te stellen? 

0 Likes
33 reacties
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

optimaal thuisnetwerk specifiek

Lijkt me OK qua configuratie, behalve dat het woord router veel te veel in de tekst voorkomt. Je hebt 1 modem van Telenet waar de kabel binnenkomt en je mag maar 1 router in je netwerk hebben voor het domein (tenzij je meerdere subdomeinen wil). Al de andere 'routers' in je tekst (op de 1ste en 2de verdieping) zijn switches/wifi access points.

 

1. de router heeft 1 UTP uitgang en die moet je verbinden met de WAN ingang van je router

 

2. roaming werkt perfect. Dan geef je al de wifi's in je huis dezelfde SSID en paswoord en dan weten je toestellen automatisch dat ze kunnen switchen, Ofwel Stel je aparte SSIDs in, maar dan moet je wel (eenmalig) voor elke SSID ook deze selecteren en het paswoord ingeven. Dat kan je gebruiken om bvb een specifieke wifi op een access point te testen, maar heeft verder weinig nut

 

3. Je toestellen sharen buiten je netwerk is niet echt veilig. Het is beter om met je PC van buitenaf te connecteren op je netwerk via een VPN en zo je harddisk of printer te gebruiken. Alles hangt er van af welke toestellen je juist hebt. De meeste NAS kan je bvb ook via internet consulteren op een veilige manier.

 

4.  Voor de gekozen router en switch kan ik weinig over zeggen, je moet zelf zien wat je nodig hebt. Ik heb zelf een Netgear x10 r9000 en ben daar tevreden van en een Netgear unmanaged 24-port switch.

- Welke bedrade apparaten wil je er rechtstreeks aanhangen?  
- Hoeveel poorten?

- Wat gaat er in de toekomst nog gebeuren?

 

5. Dat hangt er van af hoeveel je weet van netwerken 🙂 De meeste zaken zijn niet zo moeilijk, als je een aantal basisregels respecteert en je een paar veelgemaakte fouten niet maakt (bvb 2 routers installeren Man Vrolijk )
De Telenet technieker zal je ook helpen bij het installeren van de modem, router, switch,  digicorder, enz. ,maar er zit ook een limiet op. Hij gaat je bvb niet helpen op je verdiepingen.


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Janneke_Dust
Freshman Meesterweter
Berichten: 2247
Krak 2021 Krak 2022 Krak 2020 De slimste mens? Dat ben jij.

optimaal thuisnetwerk specifiek

Ik zou er ook voor zorgen dat alle AP's  (WiFi) in de 2,4 Hz ende 5 GHz band werken. Iedere band heeft zijn voordeel .  5 GHz  is sneller, minder gebruikt . De 2.4 GHz band draagt iets verder  maar is trager, drukker bezet en minder kanalen.

Uw AP's   instellen op kanalen zodat ze elkaar niet storen.


Jean (Janneke Dust) | Krak
Hou het eenvoudig.
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

optimaal thuisnetwerk specifiek

@BertXL schreef:

 

1. de router heeft 1 UTP uitgang en die moet je verbinden met de WAN ingang van je router

 

 


Ik denk dat je modem bedoelt. 🙂

 

 

@buffel123456

 

Telenet levert normaal een HGW (HomeGateway) Dat is een modem+router+switch+access point.

Op verzoek kan je een  modem-only krijgen of als je business klant wordt, dan krijg je standaard een modem-only.

Een modem-only heeft maar 1 ethernet poort en je zal dus een eigen router moeten plaatsen.

 

Even de terminologie verduidelijken (Ja ik weet dat dit niet compleet juist is maar ik probeer het duidelijk uit te leggen.):

Modem: De modem  verbind je lokaal netwerk met het internet en heeft meestal maar 1  ethernet poort. Hier heb je er maar 1 van.

Router: De router zorgt ervoor dat alle apparaten met je netwerk kunnen verbinden en internet hebben. Tegenwoordig is een consumenten router een 3 in 1 apparaat. Router, switch en wifi.

Access Point: heeft meestal maar 1 ethernet poort en het enige dat dit apparaat doet is een wifi netwerk maken waar je mobiele apparaten mee kunnen verbinden.

 

1.

Als je een HGW hebt moet je je (als je een router koopt) router als access point instellen. Je kan hier vinden hoe dat moet.

Als je een access point koopt dan hoeft dat uiteraard niet. Je sluit dan een netwerkkabel die van de modem komt aan op een LAN poort van de router. (Bij sommige modellen kan je de kabel ook op de WAN poort aansluiten)

 

Als je een modem-only neemt, moet je een router met een ethernetkabel met de modem verbinden. De kabel moet op de WAN poort aangesloten worden en de router moet in router-modus staan. 

Alle apparaten moeten dan op die router worden aangesloten.

 

2. Ja als je het correct instelt.

  • De toestellen moeten op hetzelfde netwerk zitten
  • de SSID moet hetzelfde zijn
  • de kanaalbreedte zet je best ook hetzelfde
  • de kanalen moeten zoveel mogelijk verschillen. Probeer alleen 1, 6 en 11 te gebruiken. Met de app Wifi Analyzer kan je kijken welk kanaal je het best neemt.
  • Zet de wifi-standaard hetzelfde. Bv allemaal op 'n'

3. Zie de post van @BertXL

Een mogelijkheid om films van buitenaf te bekijken is Plex.

 

4. Zoals @BertXL al zei moet je met enkele dingen rekening houden en is het vooral je eigen keuze en budget.

 

Switch: Maakt niet echt uit gewoon een basic gigabit switch zoals deze. Je kan er ook van Telenet krijgen maar ik weet niet hoe dat zit.

 

Router: Met een Netgear of een Asus zit je nooit fout. D-Link is ook degelijk. TP-Link verschilt nogal, de archer c7 hoor ik vaak goede dingen over.

geen sitecom!

 

De routers die ik al gehad heb:

 

TP-Link WDR4300: rotzooi, port-forward werkt niet, wifi is instabiel en weinig instelmogelijkheden. Staat ondertussen stof te vergaren op zolder

 

Asus ac87u: Best router die ik gehad heb maar kapot na 1,5 jaar maar gelukkig geld terug gekregen. De wifi was zeer stabiel maar toch soms problemen. De unifi's zijn in vergelijking stukken beter.

 

D-Link ? (naam vergeten): werkt goed alleen vervelende web gui en zeer weinig instelmogelijkheden, nog steeds in gebruik. Ik heb geen idee over hoe goed de wifi werkte.

 

Die ik nu heb: Ubiquiti edgerouter X maar die raad ik niet aan want hij is vrij moeilijk om in te stellen. (dit is echt een router, hij zendt geen wifi uit)

 

Access points: Ik weet niet hoeveel routers/access points je uiteindelijk wilt plaatsen maar ik ben een sterke voorstander van Ubiquiti Unifi access points.

 

Zelf heb ik enkelen van deze.

Ze zijn redelijk geprijsd voor wat je ervoor krijgt IMO, ongeveer 80-100 euro per stuk en werken geweldig. Voor roaming zijn ze ook beter omdat ze daarvoor ontworpen zijn. Het zijn dan ook access points bedoelt voor bedrijven.

 

 

 

Maak even een netwerkdiagram met bijvoorbeeld SmartDraw dat is iets duidelijker.

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

optimaal thuisnetwerk specifiek


@BertXL schreef:

3. Je toestellen sharen buiten je netwerk is niet echt veilig. Het is beter om met je PC van buitenaf te connecteren op je netwerk via een VPN en zo je harddisk of printer te gebruiken. Alles hangt er van af welke toestellen je juist hebt. De meeste NAS kan je bvb ook via internet consulteren op een veilige manier.


@BertXL

 

Als je een externe hdd via USB aansluit op je router, dan kan je toch ook een gebruikersnaam en wachtwoord instellen, niet? Wat maakt een NAS* dan zo veel veiliger? (Puur uit interesse. 😉

 

 

@buffel123456- NAS = Network Attached Storage, bijv. een harde schijf die (rechtstreeks) met je netwerk verbonden is.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

optimaal thuisnetwerk specifiek


@sb schreef:


@BertXL

 

Als je een externe hdd via USB aansluit op je router, dan kan je toch ook een gebruikersnaam en wachtwoord instellen, niet? Wat maakt een NAS* dan zo veel veiliger? (Puur uit interesse. 😉

 

 


@sb

Een HD met USB op de router aansluiten is ook een optie maar dan hangt de security er van af wat de router aanbiedt.  Het voordeel van de huidige NAS van bvb Synology of QNAP is juist dat het veel meer is dat alleen maar Storage die aan het Network hangt.

 

De belangrijkste reden vind ik het feit dat het een standalone toestel is dat op zichzelf draait en waar je geen andere machines voor nodig hebt om allerlei bewerkingen op moet doen. Qua veiligheid vind ik persoonlijk 3 aspecten beter bij een NAS:

1. Security beter controleerbaar vanuit de NAS zelf en niet vanuit buitenuit het toestel (bij een externe schijf moet dit bvb steeds via de router)

2. mogelijkheid om continue Antivirus pakket op de NAS zelf te laten runnen

3. mogelijkheid om continue backup pakket op de NAS zelf te laten runnen (en sync met de cloud erbij)

 

De meeste NAS toestellen bieden standaard ook DDNS, VPN, Backup, Plex, Webserver, WebDAV, etc.  Omdat ze op Linux gebaseerd zijn is de security ook een beetje beter beheersbaar en standaard, dan de meeste routers.

 

Ik heb zelf een Synology NAS en daar kan je ook extra packages op installeren om hem nog uit te bereiden naar extra server capabilities, sommige van Synology zelf, maar ook third party packages. Zoals bvb Antivirus,  DNS server, Download, Cloudsync, Docker, Crashplan, Photostation, Survaillance station,  etc.

 

ik weet dat er routers zijn die dit ondertussen ook bieden maar het aanbod bij Synology is net iets groter 🙂

 

 

 


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

optimaal thuisnetwerk specifiek

@BertXL

 

Je bent betrouwbaarder en sneller vergeten. 🙂

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

optimaal thuisnetwerk specifiek


@Arthur2 schreef:

@BertXL

 

Je bent betrouwbaarder en sneller vergeten. 🙂


@Arthur2

Ben ik iets vergeten? 🙂


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Rietveld
Professional Beetjesweter
Berichten: 7
Laat de zon in je hart! Leesbeest! Mooi, mooi! Leesclubje starten?

optimaal thuisnetwerk specifiek

Als de Installateur van Telenet je nieuwe modem komt installeren, vraag je gewoon of hij extra Access Points wil plaatsen.  Dan heb je automatisch 1 netwerk in heel je woning. 

 

Mvg

0 Likes
BertXL
Professional Bijna Allesweter
Berichten: 1019
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Krak 2019

optimaal thuisnetwerk specifiek


@buffel123456 schreef:

 

Gelijkvloers: Modem + router/switch

Modem staat helemaal vooraan in het huis + achteraan in het huis is de tv-kamer waar de router/switch dan komt. Zodat ik deze kan gebruiken voor bedrade apparaten + draadloze apparaten (smartphones&laptops). 

1ste verdieping: opgevangen door andere routers/modem

2de verdieping: router in bureaukamer + switch slaapkamer

router verbonden met printer en harde schijf (vooral voor films) + bedrade apparaten + draadloze apparaten(smartphones&laptops).

switch verbonden met tv, pc, playstation, ... 

 


Misschien nog een opmerking over de TV op je 2de verdieping. Afhankelijk wat je daarmee van plan bent is het ook nuttig om daarover nu na te denken.

 

Je moet dat ook zeker tegen de technieker zeggen, zodat hij dat mee in zijn oplossing kan opnemen. 

 

Als je er een digibox/digicorder bij wil plaatsen, moet je ook zorgen dat er ook daar een rechtstreeks (virtuele) netwerkverbinding is tussen je router en digibox (net zoals op je gelijkvloers), zodat ook die digibox een extern IP adres kan krijgen. Digicorders/boxen mogen niet in je eigen netwerk zitten, anders kan je niet de volledige functionaliteit gebruiken.

Je moet dus een router hebben die IPTV of VLAN functionaliteit heeft, zodat de verbindingen met de digicorder aansluitingen rechtstreeks kunnen doorverbonden worden. Als je in de Netweters zoekt  op die 2 termen ga je wel meer info vinden 🙂


BertXL | Ere-Krak
When nothing goes right, go left!
Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
buffel123456
Experienced Beetjesweter
Berichten: 5
It's your fifth party! It's your fourth party! Pageturner! It's your third party!

optimaal thuisnetwerk specifiek

@BertXL @Arthur2  Dus als ik effe kort samen vat koop ik best 2 routers met access point + switch functionaliteit. Of zijn er ook access points met een switch ingebouwd ? Deze 2 steek ik rechtstreeks in de muur en nadien geef ik ze dezelfde ssid zodat ik niet van netwerk hoef te wisselen. Of eerst een switch die verbonden is met al mijn bedrade apparaten + mijn access point

 

 

De betere optie is dus om een NAS te kopen ipv een harde schijf aan te sluiten op router.

 

Op de 2de verdieping zou idd op termijn een digicorder etc moeten komen. Deze zou ik dan met behulp van een switch rechstreeks id muur kunnen pluggen. Is dit oké of zal dit niet werken ? 

 

Qua hardware is het wel de bedoeling dat deze futureproof is. In welke prijsklasse denken jullie een router te vinden ? @BertXL de Netgear X10 r9000 lijkt mij toch aan de duurdere kant

0 Likes
igvfer
Professional Superweter
Berichten: 7734
Dat verdient een trofee! PhD in problem solving! Organisatietalent! Topic held(in)!

optimaal thuisnetwerk specifiek

Sinds 1 juni levert Telenet nieuw Accespoints. Prijs €69.

Kleiner dan de vorige en beter.

In combinatie met de Home Gateway en de nieuwste powerlines of deze accespoint zet je een mooi thuisnetwerk (bij oordeelkundige plaatsing) waar je veel mee kan doen. Zonder dat je high tech routers moet kopen waar je 90% van de mogelijkheden niet kan gebruiken.

Voor meer uitleg klik hier.....

Over Flow waarvan sprake is er hier een mooi artikel.



  Ignace (igvfer) | Krak
  Niets is mooi of lelijk, het is enkel wij die het mooi of lelijk vinden.
  Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

optimaal thuisnetwerk specifiek


@buffel123456 schreef:

@BertXL @Arthur2  Dus als ik effe kort samen vat koop ik best 2 routers met access point + switch functionaliteit. Of zijn er ook access points met een switch ingebouwd ? Deze 2 steek ik rechtstreeks in de muur en nadien geef ik ze dezelfde ssid zodat ik niet van netwerk hoef te wisselen. Of eerst een switch die verbonden is met al mijn bedrade apparaten + mijn access point

 


Zorg er wel voor dat je die 2e router als access point instelt. Zie hier.

Een access point met switch ken ik niet.

Voor de wifi, zorg er ook voor dat je verschillende kanalen pakt (voor 2.4 Ghz bv 1,6 of 11) anders krijg je daar ook problemen mee.

 

Ik denk dat je best voor die 2e router toch een switch en access point neemt. Dat zal waarschijnlijk goedkoper zijn en je zal er mogelijk minder last mee hebben.

 

De betere optie is dus om een NAS te kopen ipv een harde schijf aan te sluiten op router.

Ja dat klopt. Synology is het bekendst.

 


 

Op de 2de verdieping zou idd op termijn een digicorder etc moeten komen. Deze zou ik dan met behulp van een switch rechstreeks id muur kunnen pluggen. Is dit oké of zal dit niet werken ? 

 


Je zal of IPTV forwarding moeten instellen of de digicorder rechtstreeks op de modem hangen als je een modem-only neemt. Anders kun je niet alle functies gebruiken. Dus best leg je een extra internetkabel als je die voor andere functies nodig hebt.

 


 

Qua hardware is het wel de bedoeling dat deze futureproof is. In welke prijsklasse denken jullie een router te vinden ? @BertXL de Netgear X10 r9000 lijkt mij toch aan de duurdere kant


Neem een router met 5 GHz AC en dan ben je futureproof. De Netgear X10 vind ik persoonlijk ook vrij duur.

Deze lijken me wel goed:

  • Netgear Nighthawk AC1900 R7000
  • Netgear Nighthawk X4S R7800
  • TP-Link Archer C7 V2 (al veel goede dingen over gehoord. Al ben ik er nog steeds sceptisch over. Ik heb 2 producten van hen en beide werken niet naar mijn goesting...)
  • Asus RT-AC68U 
  • Asus RT-AC87U (Heb ik zelf gehad en vond ik een fantastisch ding. ik draaide er de AsusWRT Merlin firmware op omdat dat iets stabieler is.)
  • Of zonder wifi maar dat is al wat geavanceerder: Ubiquiti EdgeRouter X

 

Access point:

  • Ubiquiti UniFi AP-AC-LR
  • Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO
  • Ubiquiti UniFi AP-AC-LITE
  • Dat ding dat @igvfer noemt  maar daar weet ik niets van
   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
sb
Professional Superweter
Professional Superweter
Berichten: 5214
TAGGING MASTER! Tag away, my dear! Professional organizer! Krak 2017

optimaal thuisnetwerk specifiek


@buffel123456 schreef:
De betere optie is dus om een NAS te kopen ipv een harde schijf aan te sluiten op router.

Hangt volgens mij ook een beetje af van je budget. Ik kan me vergissen, maar echt goedkoop is zo'n Synology NAS, denk ik.


  Bjørn (sb) | Ere-Krak
 An angel led me when I was blind, I said 'Take me back, I've changed my mind.'  
    Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes
Arthur2
Experienced Meesterweter
Berichten: 3098
Krak 2017 Krak 2018 Ere-Krak Jij Netweters wikipedia!

optimaal thuisnetwerk specifiek

@sb

 

Dat is waar...

De goedkoopste voor 1 harde schijf is 89 euro. (Op Coolblue)

De meest verkochte is 259 euro (2 harde schijven)

   Arthur2 | Ere-Krak
   Don’t comment bad code—rewrite it. – Brian Kernighan
   Vergeet niet om likes te geven en/of als oplossing te markeren.
0 Likes